Το σωτήριον έτος 1955, ένα παρακλάδι μιας μουσικής που τη λέγανε blues ή rhythm'n'blues ή race music και απευθυνόταν αποκλειστικά σε μαύρους Αμερικάνους -ενώ κατά τα άλλα θεωρούνταν πρόστυχη, φτηνή, παράφωνη, ή απλώς μουσική του διαβόλου- έφτασε στα αυτιά λευκών πιτσιρικάδων. Άλλαξε όνομα (rock'n'roll την είπανε), έκανε γκραν σουξέ και ακόμα μεγαλύτερο σκάνδαλο. Οι γονείς τραβάγανε τα μαλλιά τους, και το χάσμα γενεών απέκτησε το δικό του soundtrack.

Έκτοτε, οι καυλοπιτσιρικάδες άρχισαν να κλείνονται στα γκαράζ τους, να γρατζουνάνε κιθάρες, να κοπανάνε ντραμς, και γενικά να κάνουν θόρυβο. Ως επί το πλείστον, οι εν λόγω πιτσιρικάδες ήταν εντελώς άμουσοι. Μετρούσαν τις συγχορδίες που ξέρανε στα μισά δάχτυλα του ενός χεριού, από μέτρο γάμα τα, από μελωδία ό,τι να 'ναι, από στίχους δε βαριέσαι, από ενισχυμένο ήχο μη με ρωτάτε να σας πω. Κατά μία σατανική σύμπτωση όμως, αυτό ακριβώς λαχταρούσαν οι συνομήλικοί τους: κάτι πρωτόγονο, ζωώδες και άμουσο. Και ιδού, απ' τα γκαράζ στις δισκογραφικές και στα πικάπ και στα charts, μια «καινούργια» μουσική, που αργότερα την είπανε garage. Εμείς εδώ τη γράφουμε και γκάρατζ, τη λέμε και γκαράζ. Γκαραζιά, λοιπόν, είναι το garage τραγούδι ή γενικά ο ήχος ενός garage συγκροτήματος.

Από τα 60's έχει κυλήσει πολύ νερό στ' αυλάκι, και ένα σωρό ετερόκλητα πράγματα πιάνονται πλέον για γκαραζιές. Το πανκ και το ροκαμπίλυ έχουν γκάρατζ στοιχεία περίπου υποχρεωτικά, και συνήθως δε βγάζεις εύκολα άκρη τι είναι τι. Καμιά φορά, ο ερασιτεχνισμός (στη σύνθεση, στο παίξιμο, στην ηχογράφηση) σημαίνει γκαραζιά κατευθείαν. Από την άλλη, κυκλοφορούν άψογες παραγωγές με σούπερ ήχο από όντως ταλαντούχους μουσικούς που είναι σαφώς γκαραζιές -λόγω είδους. Η φαρφίσα είναι συνήθως κάρφωμα. Η βρωμιά και ο θόρυβος είναι σοβαρές ενδείξεις. Ενίοτε, όλα τα λεφτά είναι στο στιλάκι.

...Και επειδή είναι πολύ άχαρο πράγμα να περιγράφεις μουσική με λέξεις, αμέτε στα μήδια ν' ακούσετε και να πάθετε μόρφωση.

Παράρτημα: Σύνθετα ονόματα

Το γκάρατζ κολλάει εκ φύσεως με ένα σκασμό συγγενικά (και μη) μουσικά είδη, και η μουσική έχει σταματήσει προ πολλού να μπαίνει σε κουτάκια. Συνεπώς, ο ταλαίπωρος που προσπαθεί να βρει το «σωστό» (ΤΜ) χαρακτηρισμό για κάθε τραγούδι / συγκρότημα, αναγκάζεται συχνά να καταφύγει στην αυθόρμητη λεξιπλασία. Έτσι προκύπτουν ένα κάρο σύνθετα, που συνήθως δεν καθιερώνονται σε ευρεία χρήση (πόσο ευρείας χρήσης είναι αυτή η μουσική στο Σκυλαδιστάν, τέλος πάντων;), ωσεκτουτού δεν πολυπροσφέρονται για ξεχωριστά λήμματα στο σλανγκρ. Είναι όμως ευφάνταστα, εύχρηστα, άμεσα κατανοητά, εντελώς σλανγκ, και αξίζει να μαζευτούν κάπου. (Λέω εγώ τώρα.)

Έχουμε λοιπόν:

  • γκαραζορόκ
  • γκαραζοροκιά
  • γκαραζοροκάκι
  • γκαραζοροκενρόλ
  • γκαραζοροκενρολάκι
  • γκαραζοπάνκ
  • γκαραζοπανκιά
  • γκαραζοσέρφ
  • γκαραζοσερφάκι
  • γκαραζομπλούζ
  • γκαραζομπλουζιά
  • γκαραζοπόπ
  • γκαραζοποπάκι
  • γκαραζοφόλκ
  • γκαραζομέταλ
  • γκαραζομεταλιά
  • γκαραζοψυχεδέλεια
  • ψυχεδελογκαράζ
  • γκαραζοκελτιά
  • κελτογκαραζιά
  • κελτογκαραζοπανκιά
  • γκαραζοειδές
  • γκαραζοπανκοειδές
  • γκαραζοραμονοπανκοειδές
  • πανκογκαραζοντρήμ-ποπ
  • ...και πολλά πολλά ακόμα

Καιρό είχαμε να παίξουμε ατόφια γκαραζιά ε; [...] Πρόκειται για ένα κίνημα της rock που πρωτοεμφανίστηκε στη βόρεια αμέρικα κάπου στις αρχές του '60 και που μετέπειτα θεωρήθηκε από πολλούς σαν ο πρόγονος (προάγγελος) του punk. Κι αυτό γιατί πρόκειται για γνήσια, βίαιη κι ατόφια rock 'n' roll με δυνατές ασύνδετες ερασιτεχνικές συγχορδίες και απλούς στίχους βγαλμένους από την καθημερινότητα.
(από μουσικό blog, αναφερόμενο στους Detroit Cobras)

Αφιερώνω σε όλους μας μια παλιά αγαπημένη μου «γκαραζιά». Σκοτεινός ήχος, βιντεοκλίπ, αλλά κυρίως οι στίχοι περιγράφουν το μέρος που θα μας στείλει όλους η ομάδα μας με τις φετινές της εμφανίσεις: το ΨΥΧΙΑΤΡΕΙΟ!
(από φίλαθλο φόρουμ, αναφερόμενο στους Fuzztones)

Εμένα σήμερα με ξύπνησε κατα τις εφτά μια φοβερή γκαραζιά που δεν μπορούσα να πιστέψω αν ήταν αλήθεια ή αν τό 'βλεπα στον ύπνο μου. [...] Μάλιστα guest σόλο κιθάρα κάνει κάποιος Guitar Wolf (αυτός κι αν τό ‘χει καμένο) του ομώνυμου γκαραζοραμονοπανκοειδούς group που μαζί με τις γνωστές μας πλέον απ’ το Kill Bill 5.6.7.8's είναι, λέει, τα δυο πιο ιστορικά γκαράζ συγκροτήματα της Ιαπωνίας. (από μουσικό blog, αναφερόμενο σε αυτό)

Ψυχεδελογκαράζ κουαρτέτο, τίγκα στο fuzz και τα βάθια σε κοντράστ με τα εγκεφαλικά κολλημένα beats, με παραμορφωμένες ψυχο-ποπ αναφορές και swamp γκρούβια. Όποιος κατάλαβε, κατάλαβε.
(από μουσικό site, αναφερόμενο στους Acid Baby Jesus)

Αυτά είναι! Γκαραζοπανκιές από τας μακρινάς Αυστραλίας. Με τα γκάζια πατημένα στο τέρμα και με ριφάκια που κινούνται κάπου μεταξύ Thermals και Undertones.
(από μουσικό site, αναφερόμενο στους Royal Headache)

Με φαρφίσα, σλάιντ και λιντ σα ξυράφι, rhythm section σα μπετόν ... και, τεσπα, γκαραζο-ροκ'εν'ρολ σίξτιζ, ρε παιδί μου [...]
(από αδιαμεσολάβητο site)

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

#1
Pirate Jenny

Πάσα συστημένη από Βράστα στο δημόσιο πρόχειρο, πολλά θένκια. (Ξέχασα να το βάλω πάνω, σόρι.)

Κατηγορία: μουσική. (Επίσης ξέχασα να το βάλω, ξανασόρι.)

#2
Mr. Cadmus

Και πέρα από το πανκ-ροκαμπίλι, μετεξέλιξη του αρχέγονου (άντε να σου κάνω το χατήρι, αλλά μόνο αυτή τη φορά) γκάρατζ ήταν και το grunge, ειδικά τα πρώτα nirvana και alice in chains.

Έχουν περισσότερο κοινό απ' ότι περιμένει κανείς, απλά δεν έχουν αυτόνομο κοινό. Σαν τα σερφάκια ένα πράμα.

#3
Mr. Cadmus

Α ναι. Ωραίος ορισμός. Well done ma'am.

#4
Khan

Πολύ απολαυστικό!

#5
Galadriel

Ω ναι.

#6
Pirate Jenny

@Cadmus: κάτσε, μπερδεύτηκα. Όταν λες «έχουν περισσότερο κοινό απ' ότι περιμένει κανείς, απλά δεν έχουν αυτόνομο κοινό», σε ποιους αναφέρεσαι; Garage, grunge, punk, rockabilly;

#7
Mr. Cadmus

Όλα μαζί υπό την ομπρέλα του indie. Δηλαδή, το κοινό τους δεν είναι τόσο περιχαρακωμένο όσο είναι π.χ. οι μεταλλάδες που ακούνε μόνο χέβι-έπικ, ή μόνο μπλακ-ντεθ, ή ότι.

Οι φαν του αλτέρνατιβ θα ακούσουν και γκαραζιές, και στοουνεριές, και ροκαμπίλι, και πανκιές και όλα μαζί με λιγότερο κόμπλεξ απ' ότι ο μέσος μεταλλάς που απλά θα γουστάρει δύο-τρία πράγματα και τα υπόλοιπα θα του ξινοβρωμάνε.

#8
allivegp

Πολύ ωραία συλλογή από γκαραζιές, γεμίζεις ολόκληρο CD.

#9
Khan

Δηλ. μόνο μπλακ vs και γκαράζ ;

#10
Pirate Jenny

@Cadmus: Χμμ, βασικά αυτό είναι πολύ ενδιαφέρον κοινωνιολογικά κιέτς. Αλλά δεν είμαι απολύτως σίγουρη αν ισχύει. Σίγουρα ξέρω κόσμο «μόνο μπλακ» ή κάτι τέτοιο, αλλά σίγουρα υπάρχουν κι ένα σωρό μεταλλάδες που ξεφεύγουν σε progressive ή/και κλασική ή/και πριόνια ή/και free jazz (μη σου πω).

Από την άλλη, υπάρχουν και πανκιά που δεν ανέχονται τίποτα με διάρκεια πάνω από δυόμισυ λεπτά ή έστω ελάχιστα διαφορετικό φορμά από τα προβλεπόμενα. Διότι προδοσία, ξεπούλημα κλπ. Να κοτσάρω εδώ και μια ατάκα του Henry Rollins (στο περίπου, από μνήμης, και μάλλον αναφέρεται στα mid-80's, που οι Black Flag άρχισαν λίγο ν' αλλάζουν στιλ - και να τσακώνονται μεταξύ τους - και το κοινό απλά δεν το σήκωνε) :

Punk-rockers proved the most narrow-minded music fans in the world. You played a bit of a solo and they started yelling «What is that; Free Bird;», and you'd say come on man, gimme some room to experiment, «NO!»

@allivegp: Επειδή τα 'βαλα σε playlist, μισή ωρίτσα βγαίνει. Πέτα κι άλλα τόσα όμως, κι έτοιμο το σιντάκι. :)

#11
Mr. Cadmus

Καθολικά και αξιωματικά τίποτε κοινωνιολογικό δεν ισχύει, έτσι κι αλλιώς. Κολλημένοι υπάρχουν σε όλα τα μουσικά είδη και ιδιώματα, αλλά κατά κανόνα, οι μεταλλάδες που περιγράφεις (κι ο υποφαινόμενος τέτοιας συνομοταξίας είναι) απλά δεν θεωρούνται μεταλλάδες από το υπόλοιπο σινάφι. Τέλος. Αυτό που έχω παρατηρήσει είναι ότι το πιο αλτέρνατιβ κοινό είναι πιο ετερογενές ως προς τα γούστα του, οπότε είναι πιο ανεκτικό απέναντι σε διαφορετικά ακούσματα απ' ότι ο μέσος μεταλλάς στο δημόσιο βίο του (που κάλλιστα μπορεί και να ακούει ότι να'ναι είδη μουσικής άμα είναι σίγουρος ότι δεν τον βλέπουν) -τουλάχιστον από τη στιγμή που επιλέγει να αυτοπροσδιορίζεται ως μεταλλάς.

Βέβαια, το πιο αλτέρνατιβ κοινό το δέρνει άλλου είδους μαλακία, αλλά δεν νομίζω ότι είναι της παρούσης.

#12
iron

εγώ που πλέον δεν αντέχω τον στίχο πού ανήκω;