Φαινομενικά αθώο ρήμα της νεοελληνικής, το οποίο δεν προσφέρεται για λημματογράφηση, λέτε εσείς τώρα...

Για τους Σαλονικιούς εξ ημών, το ρήμα κατεβαίνω έχει, μεταξύ των γνωστών κυριολεκτικών σημασιών, δύο ακόμα:

  • πηγαίνω στο κέντρο της πόλης - απ' οπουδήποτε βρίσκομαι στη Θεσσαλονίκη. Δεν έχει σημασία αν είμαι στην Καλαμαριά (ανατολικά) ή στην Πολίχνη (δυτικά), αν πηγαίνω κέντρο και είμαι Σαλονικιός, τότε «κατεβαίνω κέντρο».
  • πηγαίνω στην Θεσσαλονίκη από τη Χαλκιδική. Αν το προηγούμενο έχει κάποια λογική (πχ αν είμαι στο Πανόραμα, από το οποίο το κέντρο είναι όντως κάτω), αυτό εδώ είναι εντελώς σουρεάλ διότι στο φινάλε η Χαλκιδική (ο νομός όλος) είναι κάτω από τη Θεσσαλονίκη. Εν πάσει περικυκλώσει όμως, αν πρέπει να πας Θεσσαλονίκη από Χαλκιδική, «κατεβαίνεις Θεσσαλονίκη».
  1. - Κατεβαίνει κανείς κέντρο ρε δερβίσια να με πετάξει στη μάνα μου; Έχει κάνει γεμιστά και δεν είναι να τα χάνω.
    - Χαλαρά δικέ μου. Πάμε να τσιμπήσουμε και μετά πάμε για καμιά φραπεδιά στο Θερμαϊκό.

  2. - Πώς περάσατε το σουκού στη Χανιώτη;
    - Νταξ, μιά χαρά, δε λέω... Αφού σαν τη Χαλκιδική δεν έχει ρε φιλαράκι, το ξέρεις. Αλλά το απόγευμα της Κυριακής που είπαμε να κατέβουμε Θεσσαλονίκη, φάγαμε ένα παλτό από την κίνηση, κάτσε καλά... Τρεις ώρες... Τους κωλοαθηναίους μου μέσα ρε πούστη, ένα δρόμο δε μπορούν να κάνουν εδώ πάνω...

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

#1
jesus

με την πρώτη έννοια το λέμε κ λευκάδα. κ ξέρεις, εκεί το κέντρο είναι πολύ μακρυά απ' τα προάστεια. κ κυρίως με την έννοια του βγαίνω το βράδυ.

σοβαρά τώρα, λέγεται όπου κατευθύνεσαι προς το νερό (θάλασσα-ποτάμι-λίμνη), καθώς κατά κανόνα κατηφορίζεις.

#2
johnblack

Καλά ρε δεν υπάρχετε εσείς εκεί στον περήφανο βορρά! Ετούτο πράμα λέγεται σ' όλα τα μήκη και τα πλάτη τση γης, και μάλιστα όχι μόνο οταν κατευθύνεσαι σε τόπο με χαμηλότερο υψόμετρο. Εμείς στην Αθήνα το λέμε καθημερινά, π.χ. κατεβαίνω Ομόνοια, κατεβαίνω Πειραιά, κατεβαίνω Γλυφάδα για μπάνιο κ.ο.κ. Ορισμένοι μάλιστα το χρησιμοποιούν και με την έννοια του ξεκουβαλάω, ξεβολεύομαι, π.χ. που να κατεβαίνω τώρα στη σχολή παρασκευιάτικα (ακόμη κι αν αυτός που το λέει μένει θάλασσα και η σχολή είναι Ζωγράφου απάνω στο βουνό). Αντίστοιχα και το ανεβαίνω, το οποίο οι περισσότεροι χρησιμοποιούν αδιακρίτως με το κατεβαίνω...

#3
Vrastaman

Για τους χαλικούτηδες του κόσμου αυτού όμως κάθε εσωτερική μετακίνηση αποτελεί upside.

#4
xalikoutis

«ανεβαίνω Κρήτη» είπε ο Γαυδιώτης

#5
acg

@ Θεανθρωπος: Ενταξει, για το κεντρο μπορει να εχει νοημα αλλα γιατρε μου, η Χαλκιδικη ειναι στο νερο.

@ Μαυρογιαννος: Δεν θα το 'λεγα ρε θειο. Μενω Αθηνα στα ΝΠ και κανεις δε λεει «κατεβαινω κεντρο» ή «κατεβαινω Ομονοια», αντιθετα επειδη η Συγγρου εχει και μια ανηφορικοτητα οσο και να το κανεις, λενε «ανεβαινω Αθηνα». Αλλα τεσπα, το γεγονος παραμενει οτι δεν υπαρχουμε εμεις εκει στον ΠΒ!

#6
Galadriel

Ε, ναι :)

#7
GATZMAN

Νομίζω πως έχει δίκιο ο Μαυρόγιαννος . Το κατεβαίνω το λέμε και εμείς και πολλοί άλλοι. Σε πολλές περιπτώσεις δε, δεν παίζει ρόλο το υψόμετρο του τόπου στον οπόιον κατευθύνεσαι. Για την ιστορία, μένω και εγώ στα νότια προάστια, και σε περιοχή μάλιστα, όπου ο άξονας καθόδου στο κέντρο, δεν είναι η Συγγρού, αλλά η Ηλιουπόλεως.

#8
acg

Δεν ειναι μονο το θεμα υψομετρου αλλα και του αξονα Βορρα - Νοτου. Τα τελευταια 11 χρονια που μενω Αθηνα δεν το 'χω ακουσει για το κεντρο, αλλα ποιος ξερει, μπορει να ζω μια προστατευμενη ζωη σε μια γυαλα... Σε τελικη αναλυση, το λημμα σλανγκοφερνει κττμγ υπο την εννοια που το λεω, ακομη κι αν το λενε και σ' αλλες περιοχες (που δεν το λενε δλδ, αλλα τεσπα), νο;

#9
johnblack

Aγύριστα κεφάλια εσείς οι βόρειοι ρε πστ μου :)

#10
Galadriel

Γκάταλαβα. Γράφει κάποιος από την Σαλλλονίκη και μάλιστα μόντουλας , ορισμό για σαλονικιώτικη σλανγκ έκφραση, κι έχουμε άποψη οι χαμουτζίδες; Και γω δικιά μας είμαι τζονμπλάκ, αλλά αν βγω σε δικό σου ορισμό για τα γυμναστηριακά και σου πω, «μπααα εγώ το έχω ακούσει αλλιώς στην πλατεία που πάω βόλτα» και σε πω και αγύριστο κεφάλι, δεν πάει με την καμία, νομίζω; :-P

acg καλό μου, τον λογαριασμό για την επιταγή περί των δικηγορικών υπηρεσιών μου στον στέλνω σε πιμί, οι καλοί λογαριασμοί μπλα μπλα μπλα

#11
johnblack

Σόρυ που θα γκαρίξω αλλά προτίθεμαι να μαρτυρήσω υπέρ του φωτός, ελπίζω όχι ως φωνή βοώντος εν τη ερήμω: ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΑΛΟΝΙΚΙΩΤΙΚΟ ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΡΑΜΑ, ΤΟ ΛΕΕΙ ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ!!! Και στην τελική, γι' αυτό υπάρχει το σάιτ, για να τεστάρουμε τις σλανγκιές που έχουμε ακούσει ή χρησιμοποιούμε, αν και κατά πόσον τυγχάνουν ευρύτερης διάδοσης..

Φιλάκι

#12
Galadriel

Δεν βλέπω πουθενά στον ορισμό να λέει «όρος που χρησιμοποιείται μόνο στην θεσσαλονίκη» - λέει «αυτός ο όρος, όταν χρησιμοποιείται στην θεσσαλονίκη σημαίνει...». Μωρέ τζονμπλάκ μπορούμε να μιλάμε με τις ώρες, πράγμα που έχει γαμώ τις πλάκες να πω αλλά, δεν σ' αρέσει, ε, βάλτου μηδέν κι εσύ, άμα είναι να πάθεις εγκεφαλικό επειδή δεν είναι σαλονικιότικο το κατεβαίνω τί να πω βρε μωρό μου αχαχααααχα

#13
acg

@ Μαυρογιαννος: Δεν ειπα οτι εχουμε την αποκλειστικοτητα στη σλανγκικη χρηση του ρηματος αδερφακι μου. Ειπα οτι στην Θεσσαλονικη χρησιμοποιειται με την εννοια που περιεγραψα, κατα κορον, ενω σε αλλες πολεις / περιοχες, οχι και τοσο. Στην Αθηνα πχ, ο,τι και να λες εσυ, που να χτυπιεσαι σαν τον φραπε (τον κανονικο, οχι του Γκατζ) ο ΝΠιτης που παει Ομονοια δε λεει οτι κατεβαινει στο κεντρο, ουτε οταν πηγαινει στην Αραχωβα για σκι. Ο Σαλονικιος, κοντρα στις πυξιδες, αντισυμβατικος και αντικομφορμιστης εκ πεποιθησεως, το λεει. αατα. Α, φιλακι επισης. (οχι, θα μεινω παραπισω εγω)

@ Μες: Συμπνοια μεταξυ της συντακτικης ομαδος. Πού να στειλω το τσεκι ειπαμε; Μπορω να το σου το φερω αυτοπροσωπως οταν κατεβω κεντρο... απο τη Βαρκιζα που ειμαι τωρα:-Ρ

#14
GATZMAN

Κι όμως ρε φίλε acg, το λέμε (κατά τη φράση: και όμως κινείται). Λες να 'μαστε Σαλονικιοί και να μην το ξέρουμε; Πάντως τον ίδιο πολιούχο έχουν και η Σαλονίκη και οι ηρωικές Μπραχάμες. Κι όσο για τον γκάτζ φραπέ, καλό δε θα 'ταν να φτιαχνόταν κανα γκατζετάκι για αυτοματο χτύπημα του φραπέ; Κι αυτό, ως ελάχιστη προσφορά για το τεράστιο κοινωνικό έργο που επιτελούν οι καημένες οι φραπεδιάρες, που τα δίνουν όλα για το ιερό τους λειτούργημα τους, χωρίς να έχουν ανθυγιεινό επίδομα εργασίας.

#15
GATZMAN

A...έχω υπηρετήσει και ένα επτάμηνο στα μέρη σου (έχοντας έδρα το στρατόπεδο του καπετάν Μπαρέτη στο Λαγκαδά). Λες να το 'χω πάρει απο κει και να το 'χω διαδώσει;

#16
Galadriel

acg σλαγκομωρό μου, από ό,τι βλέπεις σε έχω πάρει υπό την προστασία μου - από την άλλη το φιλάκι του τζονμπλάκ ήταν για μένα, νομίζω; :-P

ΥΓ λες να ηρεμήσει το πλήθος αν το βγάλεις από την κατηγορία «τοπικοί ιδιωματισμοί»;

#17
acg

Δεν το βγαζω απο τους τοπικους ιδιωματισμους που να γινει ανοιχτη συγκεντρωση στην Αθηνα με κεντρικο συνθημα «Το κατεβαινω ανηκει σ' ολους τους Ελληνες».

Α, και το φιλακι του Μαυρογιαννου μαλλον για σενα πηγαινε τωρα που το βλεπω, οποτε του παιρνω και το δικο μου πισω και το δινω σε σενα. Αμ πώς για;

#18
Galadriel

Άστα αυτά, με σλαγκοφιλάκια θα την βγάλεις τέτοια υπεράσπιση; το τσέκι, το τσέκι.

#19
GATZMAN

Μες, αν θες, συνεχίζουμε να του τη λέμε μέχρι να στείλει το τσέκι. Αλλά θα μας στάξεις κανά καπίκι...χεχεχε. Πάντως έχουμε εξαγγείλει για αύριο συλλαλητήριο. Που αλλού; Στο Σύνταγμα.

#20
acg

Ναι, και υποθετω οτι θα «κατεβειτε» στο Συνταγμα απο παντου: Βουλα, Βουλιαγμενη, Βαρκιζα, Γλυφαδα...

@ Μες: Your cheque is in the mail, που ελεγε κι ο Ed MacMahon!

#21
knasos

Γκατζ, τα ένδοξα και τιμημενα Λαγυνά τα θυμάσαι καθόλου; Ξερω τουλάχιστον ένα μέλος του σάιτ από κει.

#22
Vrastaman

Το αναγραμμαντείο λέει: The check is in the mail = The male is in the chick

@ acg σε non-Euclidean space όλα γίνονται, και ο σπανός βγάζει γένια και κατεβαίνει απο Αθήνα Θερμαϊκό!

#23
Galadriel

And the chick gets the @@ mail χαχαχαχ δε βαριέσαι τα μητρικά μου ένστικτα υπερισχύουν των υλικών απολαβών μωρά μου, δεν θ' αφήσω κανέναν να σας πειράζει :-P

#24
GATZMAN

@knasos
Φυσικά, φυσικά και τα θυμάμαι. Εχω πάει. Είσαι από 'κεί; Που με πήγες τώρα;Θυμάμαι μάλιστα και ένα φίλο απο 'κει με τον οποίον είμαστε μαζί στη Γκασμαδία και παρουσιαστήκαμε με κοινό φύλο πορείας στο 638 ΜΤΠ στον Λαγκαδά. @vrasta
!!!!
@mes
Ανακηρύσσεσαι μάνα του σλανγκολόχου

#25
johnblack

Γκατζ θξ, αυτό το γαλιλαϊκό απλά έβαλε τα πράματα στη θέση τους.

Πιστεύω έγινε σαφές οτι το «κατεβαίνω» ισοδυναμεί στο περίπου με το «μεταβαίνω» (με μια απόχρωση ψιλοβαρεμάρας ή και δυναμισμού, αναλόγως των συμφραζομένων). Σχετικά τα: κατεβαίνω σε διαδήλωση, κατεβαίνω σε πορεία, κατεβαίνω σε απεργία κλπ.

Και όπως προείπα, το ακούω σε καθημερινή βάση απο εκατοντάδες φοιτητές που «κατεβαίνουν» στην Πανεπιστημιούπολη στου Ζωγράφου (τέρμα θεού απάνω στο βουνί) από όλα τα μέρη της Αττικής, από Κορωπί μέχρι Πέραμα..

Α, και acg το φιλ πήγαινε και σε σένα (αλλά λιγότερο, περίπου το ένα τρίτο) :-Ρ

#26
GATZMAN

Kαι μην ξεχνάμε και την αγγλική λέξη downtown

#27
acg

Αφου το φιλι πηγαινε και σε μενα, εστω και κατα 33%, νερο κατω απ' τη γεφυρα, περασμενα ξεχασμενα, παλι φιλοι ειμαστε, εσυ Χριστο κι εγω Αλλαχ και τα συναφη.

ΥΓ: Μηπως οι εκατονταδες φοιτητες που ακους σε καθημερινη βαση ειναι δικα μας παιδια, βορεια, που το λενε απο κεκτημενη ταχυτητα; Λεω τωρα εγω;)

ΥΓ2: Βοηθα κι εσυ ρε συμμοντ, το φελεκι μου μεσα... Θα το στειλω το ρημαδι το τσεκι ειπαμε:)

#28
Galadriel

Το λήμμα σου έγινε ένα πανέμορφο τσατ, μη σου πω παίζει σε επίπεδα βερμουδιάρη πια, άξιο συλλαλητηρίων τέτοιο επίτευγμα και περιμένω το μερίδιο των ευσήμων :-P

Τί επιπλέον βοήθεια θες πια βρε achόρταgε! Άντε δώσε εντολές, ποιον να αρχίσω να δέρνω; Τον τζονμπλακ; Τζονμπλάκ είσαι να παίξουμε μπουνίτσες; Εσύ θα σφίξεις τον κοιλιακό και εγώ θα του ρίξω ένα μπατσάκι και μετά θα φιλιώσουμε βρε κουτό. Χε.

αψγ το τσέκι δεν το θέλω το μετάνιωσα.

#29
acg

Αυτα ειναι... και βοηθας και το κανεις αφιλοκερδως.

Σκλαβωμενος. Παω να μονταρω κανα λημμα να σε ξεκουρασω τουλαστιχον.

Α, και δες μηπως δειρεις και τον θεανθρωπο λιγο που μου ειπε οτι ξεφτιλιζω το σαιτ. Εμενα ειναι ανηψιος μου και δε μου παει η καρδια...

#30
Galadriel

Όχι που θα κάτσω να παρακαλάω :-P

#31
johnblack

Είσαι θεός ρε φίλε τα 'παμε αυτά, τέλος, σαν εκείνους που λένε οτι το Στόουνχεντζ είναι ελληνικό, οι γιάπωνες είναι ελληνικής καταγωγής, οι πυραμίδες φτιάχτηκαν με ελληνική τεχνολογία, οι έλληνες ήρθαν απ' το διάστημα κλπ κλπ, μόνο όπου έλληνες βάλε σαλονικιοί

#32
Ο ΑΛΛΟΣ

Ρε παιδιά, να ρωτήσω κάτι. Ξέρω ότι στη Θεσσαλονίκη, λόγω παραλίας και ρυμοτομίας κλπ., είναι πιο εύκολος ο προσανατολισμός απ' ό,τι στην Αθήνα. Αλλά γενικά, όταν περπατάτε στο δρόμο, ξέρετε ανά πάσα στιγμή αν κινείστε βόρεια ή νότια; Όπως λ.χ. οι Αμερικάνοι, που χρησιμοποιούν τα σημεία του ορίζοντα ακόμη και για πολύ μικρές αποστάσεις; Στην Αθήνα με την καμία.

#33
GATZMAN

Ωραία ...η λάμψη συνεχίζεται. Τώρα που το σκέπτομαι...ναι θεωρώ πως δεν είναι τυχαίο που ο Λιακό είναι Σαλονικιός. Εχει την...αποκάλυψη

#34
Galadriel

Α, για μισό λεπτό. Μην πειράζετε την συντακτική ομάδα λέμετε!

Γράφει κάποιος έναν ορισμό και του την πέφτουνε προσωπικά, σε τί κόσμο θα μεγαλώσουμε τα παιδιά μας Νίκο Τσιαμτσίκα!!!

Δηλαδή, για καθείστε, ο acg είναι και σαλλλονικιός, που ξέρουν από καλό λλλ, είναι και τοπ5 του σλανγκρ (και παλιά ήταν και τοπ1 αυτό που το βάζεις), έχει προσφέρει σε αυτό το σάιτ επικούς ορισμούς και είναι και προγραμματισμένο βασικό στέλεχος της «συμφωνίας του Φλοίσβου» μαζί με τον Βράσταμαν, βοηθάει τους συνανθρώπους του να πετυχαίνουν ιερούς στόχους όπως το κόψιμο του τσιγάρου, έχει και ωραία μάτια αν θυμάμαι καλά, και τέλος πάντων τί άλλο πια να παραθέσω ως επιχείρημα... στην τελική σας έχει κάνει κουκλιά τόσους ορισμούς, πού είναι ο στοιχειώδης σεβασμός δηλαδή; τί είναι αυτά τώρα;; Ε;;; Τί είναι αυτά τώρα;;; Ειρωνίες σε φάση «Είσαι θεός ρε φίλε τα 'παμε αυτά»; Τζονμπλάκ;!!!

Και, όχι, δεν με πληρώνει για να τον υποστηρίζω, τσάμπα το κάνω είπαμετε.

ΥΓ εσύ τώρα μην αρχίσεις τα χαζά τα «σκλαβωμένος» και να μην πω, γιατί όλα είναι δανεικά :-P

#35
acg

Πε τα Μεσουλα μου, πε τα γιατι δεν υπαρχει σεβας σ' αυτον τον κοσμο πια, πού ειναι τα ιδανικα, πού ειναι οι αξιες, πού ειναι ο Waldo;

Α, και Μαυρογιαννε... δεν ειμαι θεος, ο Τζιζας ειναι θεος, εγω ειμαι απλα θειος του, της οικογενειας δλδ, αλλα οχι τ' αφεντικο;)

#36
GATZMAN

Τεσπα. Αφήνουμε καναπέδες, ντιβάνια, γραφεία, φραπεποσίες και κατεβαίνουμε Σύνταγμα

#37
johnblack

Mα το 'χω ξαναπεί και αλλού, ο acg κτγμ είναι - από όλους τους λέουρες του σάιτ - αυτός με το πλέον ανεπτυγμένο σλανγκικό αισθητήριο, οι ορισμοί του ανταποκρίνονται περισσότερο από κάθε άλλου σε αυτό που εγώ θεωρώ σλανγκ... Γι' αυτό και η ανελέητη (λέμε τώρα) κριτική μου...

Τώρα βέβαια, μιας και το έφερε η κουβέντα, για τους σαλονικιούς γενικά δεν έχω και την καλύτερη άποψη, όσες φορές έχω ανέβει πάνω, μένω συνήθως άναυδος από ορισμένες περιπτώσεις αγένειας, χωριατιάς, κομπλεξισμού και ξεροκεφαλιάς (πράγματα που τα παραδεχονται κι οι ίδιοι άλλωστε). Αλλά θα μου πείτε μπορεί να έπεσα στους λάθος ανθρώπους, οκ...

Φιλάκια to everybody

#38
GATZMAN

Μα τα 1000 σουβλάκια καλαμάκια, τo συλλαλητήριο ξεπέρασε κάθε προσδοκία.

#39
acg

Να 'σαι καλα βρε μπαγασικο... με συγκινησες... ριξε κριτικη ρε, don't chew, αλλα το «Τοπικοι Ιδιωματισμοι» θα μεινει που να μαζευτουν 5 εκατομμυρια υπογραφες Αθηνεζων, το φελεκι μου μεσα;) Και ναι ρε Μαυρογιαννε, εισαι χαλαρα rookie of the year στο μυαλο μου, οποτε ας σταματησουμε καπου εδω για να μην εκτεθουμε κιολας...

Α, σ' οτι αφορα τους Σαλλλονικιους, εχοντας πλεον πολυετη εμπειρια απο τις 2 πολεις, εχω να παρατηρησω οτι οι βασικες διαφορες εστιαζονται στο οτι (α) οι Σαλλλονικιοι εχουν κατα βαση προβλημα με τους Αθηνεζους ενω το αντιθετο δεν συμβαινει, (β) αγενεις, χωριατες, κομπλεξικοι και ξεροκεφαλοι ευδοκιμουν σ' ολα τα μηκη και πλατη της επικρατειας, (γ) οι Αθηναιοι οδηγουν καλυτερα και (δ) στη Θεσσαλονικη τρωνε καλυτερα και φθηνοτερα. αατα.

#40
vikar

«Οι αθηναίοι οδηγούν καλύτερα»;!... Ρε ατσεγκέ, γιά κάνε ένα ελάμπορεϊτ στο επίρρημα, όποτε μπορέσεις.

Γιατι όποτε έχω μπεί σ' αυτοκίνητο στην πρωτεύουσα (χωρίς νά 'χω οδηγήσει ο ίδιος εκεί ποτέ), είχα εμπειρίες αλα τρενάκι στο λούνα πάρκ. Μή πώ τρενάκι του τρόμου, μ' όλα τ' απαραίτητα τα ηχητικά εφέ...

Εκτός κι' αν το εννοείς κάπως έτσι δηλαδή (για να παραφράσω ατάκα απο κάποια ταινία): «οι αθηναίοι οδηγοί είναι οι καλύτεροι, γιατι τα βγάζουν πέρα με το χειρότερο κυκλοφοριακό στη χώρα».

Το λήμμα στη Θεσσαλονίκη λέγεται βέβαια, και μου φαίνεται λογικό να λέγεται και αλλού. Ίσως το οτι ο ατσεγκές δέν το ακούει τόσο συχνά στην Αθήνα (όσο είχε συνηθίσει) έχει να κάνει με το οτι οι αθηναίοι δέν κατεβαίνουν τόσο συχνά στο κέντρο-κέντρο όσο οι θεσσαλονικιοί.

Στη Θεσσαλονίκη δέν έχει και πολλά μέρη να πάς, ξέρω 'γώ;... Για έξοδο, αν δέν κατέβεις κέντρο, θ' ανέβεις Κάστρα ή θα πάς αεροδρόμιο (καταχωρίσιμο τοπικό πλάκα-πλάκα...), δηλαδή, σ' ένα 'π' τα μπόλικα σκυλάδικα στην περιοχή κοντά στο αεροδρόμιο. Για αγορά, και πάλι, ο Καλαμαριώτης θα κατέβει κέντρο τουλάχιστον όσες φορές θα πάει στον Πεζόδρομο (παρά τις παραινετικές πινακίδες του δήμου περι στήριξης των δημοτικών επιχειρήσεων).

Στην Αθήνα έχω την εντύπωση (χωρίς να τό 'χω με την πόλη) οτι υπάρχουν περισσότερα «κέντρα» απ' ότι στη Θεσσαλονίκη, οπότε εντάξει, θα κατέβεις κέντρο, αλλα πού ακριβώς; Δέν ξέρω, απλά λέω.

#41
vikar

Ένα χρόνο μετά: ο ατσεγκές την έχει δεί επίτιμο μέλος, κι' ο τζόνι μπλάκ μας κρατάει μούτρα... Δυό απ' τους σημαντικότερους.

Τί 'α κάεινς;... έτσι 'ν' η ζωή, και το διαδίκτυο την αντιγράφει.

#42
HODJAS

Έστω και μετά απο ένα χρόνο, έχω να παρατηρήσω:

1) Το ανεβαίνω - κατεβαίνω κάπου δεν είναι αργκό.

2) Δεν λέγεται μόνο στη Θεσσαλονίκη.

3) Στον Βορρά εν γένει λέγεται ιδιωματικά περισσότερο το κατεβαίνω, ανεξαρτήτως γεωγραφικού προορισμού (π.χ. θα κατέβω Βέροια απο Λάρισσα κλπ), ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα (και στην Αθήνα), χρησιμοποιείται πιο λογικά τόσο το ανεβαίνω όσο και το κατεβαίνω, αναλόγως του υψομέτρου που βρίσκεσαι και αυτό του προορισμού σου (π.χ. θα κατέβω Πειραιά απο την Αθήνα ή θ' ανέβω Κηφισιά κλπ).

4) Η Θεσσαλονίκη δεν δικαιούται διά να ομιλεί (Κουτσόγιωργας), αφού είναι το χαϊδεμένο παιδί της Ελλάδας. Υπάρχουν πόλεις πολύ χειρότερα και πολύ πιο άδικα κλασμένες απο την κεντρική διοίκηση (π.χ. Πειραιάς, Πάτρα, Βόλος, Καβάλα, Νάουσσα κλπ).

5) Η Θεσσαλονίκη, είναι καταδικασμένη να έπεται της Αθήνας, μετά απο το συμπλεκτικό σύνδεσμο «και» (βλ. π.χ. διαφημίσεις καταστημάτων «τώρα και στη Θεσσαλονίκη»), εκτός κι αν αποφασιστεί (όχι φυσικά απο την ίδια) ν' ανοίξει δικό της μαγαζί...

6) Η Θεσσαλονίκη καλώς κλάνεται και θα συνεχίσει να κλάνεται απο την Αθήνα για το επιπλέον των παραλόγων απαιτήσεών της (κάτι ακούστηκε για Άρειο Πάγο και στη Σαλονίκη – ήμαρτον Κύριε, πουθενά στο ντουνιά δεν υπάρχουν δυο έδρες του ανωτάτου ακυρωτικού!), αφού κι αυτή τα ίδια κάνει αλλά σε μικρότερη κλίμακα, δηλ. κόπτεται μόνο για την πάρτη της, κλάνοντας με την σειρά της ολόκληρη την Βόρεια Ελλάδα. Εμ, όσο νεοέλληνες είναι οι Αθηναίοι, άλλο τόσο είναι κι οι Σαλονικιοί. Ή μήπως δεν είναι έτσι;

Φερ’ ειπείν, το συγκεκριμένο λήμμα αναφέρεται ως δήθεν θεσσαλονικιώτικη έκφραση, καίτοι λέγεται έτσι ιδιωματικά σε ολόκληρη την Β. Ελλάς (δηλαδή δεν υπάρχουν πουθενά οι άλλοι)!

Γιασάν στα κορόιδα τους βορειολλαδίτες, που την αποκαλούν και «νυφούλα τους», αφού πιστεύουν οτι είναι η «ασπίδα τους έναντι στο παλιο-κράτος των Αθηνών».

7) Ο τοπικισμός είναι επαρχιωτισμός, με την ορθή μετάφραση του όρου: Parochialism = στενομυαλιά – να μη βλέπεις πέρα απ' τη μύτη σου και προέρχεται απο την λατινική parochia – αγγλ. parish = ενορία, δηλ. ο όρος εννοούσε τον κληρικό που ασχολείται μόνο με τα της ενορίας του και δεν βλέπει παραέξω ούτε τις εξελίξεις ούτε τα μεγάλα δογματικά ζητήματα της Εκκλησίας).

Οι Κρητικοί είναι κατεξοχήν τοπικιστές.
Ακόμα και οι φερόμενοι Αθηναίοι πάσχουν απ’ αυτή τη νόσο, αλλά θα περίμενε κανείς να πλήττει μόνο τη λαϊκούρα...

Τελικά, όσο απογοητευτική είναι η μη επαλήθευση της επαγωγής σπουδές=>μόρφωση=>παιδεία, άλλο τόσο παρήγορη είναι γιατί δίνει ελπίδα και στους φτωχούς ν' αποκτήσουν την τελευταία και μάλιστα τσάμπα...

#43
jesus

έπος;

#44
electron

σε πολλά νησιά λένε
κατεβαίνω στη χώρα, (αίγυπτο, σουδαν, Νότιο αφρική)
εννοώντας την πρωτεύουσα του εκάστοτε νησιού