Αυτάρεσκη έκφραση των Βλάχων της Ελλάδας, η οποία σημαίνει ότι οι ομόφυλοί τους, είναι (δήθεν) πονηρότεροι απ' τον καθένα...

Υφίσταται και το αμερικάνικο αντίστοιχο: I saw you coming («Σε είδα να στρίβεις τη γωνία / σε πήρα χαμπάρι / στην έφερα»). Άλλωστε, ο Χάρρυ Κλυνν το είχε επισημάνει στο δίσκο «πατάτες», αναφερόμενος σε γνωστό πολιτικάντη: Πονηρός ο Βλάχος!

Γνωστός φυλετισμός / εθνοτισμός / τοπικισμός και εν τέλει εθνοφαυλισμός τύπου «οι από δω γαμάνε τους από κει», που βρίθει υπό ποικίλες μορφές στην Ελλάδα: Οι Μακεδόνες είναι καλοί άνθρωποι, οι Θεσσαλονικείς καρντάσια, οι Κρητικοί είναι παλικάρια, οι Μοραΐτες κωλόπαιδα, οι Αιτωλοακαρνάνες απέκηδες, οι Πατρινοί πούστηδες, οι Αρτινοί νερατζόκωλοι, οι Γιαννιώτες παγούρια, οι Μυτιληνιοί γκασμάδες, οι Εβρίτες γκατζοί, οι Ροδίτες τσαμπίκοι, οι Κώοι μπόχαλοι, οι Σαλαμινιοί μπακαούκες, οι Σάμιοι ουγκαντέζοι, οι Πόντιοι χαζοί, οι Κύπριοι αδέρφια μας (όπως κι οι Σέρβοι), οι χωριάτες Βλάχοι, οι γύφτοι βρωμιάρηδες και η Αθήνα βαλές που μαζεύει όλο το χαρτί.

Οι νεοέλληνες, κυκλοφορούν μεταξύ τους ακάλυπτες επιταγές σε ρήτρα τουπέ, οι οποίες δεν έχουν απολύτως κανένα αντίκρισμα στο (όποιο) εξωτερικό. Έτσι, οι Ηρακλειώτες μισιούνται θανάσιμα με τους Χανιώτες, οι Αγρινιώτες με τους Μεσολογγίτες, οι Ναουσαίοι με τους Βεργιώτες κ.ο.κ.

Γνήσιοι λοιπόν τουλάστιχον κατά τούτο Έλληνες και οι Βλάχοι της Ελλάδας, ουσιαστικά επικυρώνουν το γνωστό ρητό: Κάθε Έλληνας, πονηρότερος από κάθε άλλον Έλληνα!

Για την ιστορία, οι Βλάχοι κατάγονται από την Βλαχία ή Βαλλαχία, κατά την ευρύτερη περιοχή της καλουμένη Μουντενία και κατά το έλασσον Ολτενία, τμήμα της σημερινής Ρουμανίας, νοτίως των Καρπαθίων και βορείως του Δούναβη, καταλαμβάνει μέρος της πολυπόθητης στρατηγικώς Βεσσαραβίας, αποτελούσε πριγκιπάτο (1317-1859) και είχε δικό της θυρεό και παντιέρα. Οι άλλες δυο μεγάλες επαρχίες της σημερινής Ρουμανίας, είναι η Μολδαβία στο βόρειο και η Τρανσυλβανία στο δυτικό της τμήμα.

Από την περιοχή αυτή πέρασαν Θράκες, Κέλτες, Σκύθες, Μοίσοι, Σλάβοι, Άβαροι, Γέπιδες, Πετσενέγοι, Δάκες, Γότθοι, Μαγιάροι, Μογγόλοι, Τούρκοι, της Παναγιάς τα μάτια…

Το στίγμα στη γλώσσα τους όμως άφησαν οι Ρωμαίοι, που κατέλαβαν την περιοχή από το 105 μ.Χ. μέχρι το 271 μ.Χ. και έκτοτε οι Ρουμάνοι < Romani («Ρωμαίοι») και οι βλάχοι Έλληνες και μη, μιλούν μια διάλεκτο της λατινικής και συγκεκριμένα οι Βλάχοι την (α)ρωμουνική / αρμανική αφού λέγονται και Αρ(ω)μάνοι (!) την βλαχομογλενίτικη και την ιστρορουμανική.

Οι Έλληνες Βλάχοι συνεννοούνται θαυμάσια με τους Ρουμάνους, ενώ μπανίζουν από Ιταλικά και Ισπανικά, αφού μιλούν λατινογενή γλώσσα.


Προέλευση της λέξης «Βλάχος»

Η ιστορική έρευνα δεν έχει φτάσει σε ένα γενικώς αποδεκτό συμπέρασμα. Η ονομασία Βλάχος είναι ασαφής με γενικό κανόνα να σημαίνει τον λατινόφωνο. Κύριες απόψεις όσον αφορά την ετυμολογία του όρου είναι:
α) Από την παλαιοσλαβική λέξη vlah που σημαίνει ξένος, αλλοεθνής, μη Σέρβος αλλα λατινόφωνος.
β) Από την Γερμανική λέξη Walechen που επίσης σημαίνει ξένο, μη Γερμανό αλλά λατινόφωνο.
γ) Από τον αιγυπτιακό όρο «φελάχ»= αγρότης , αυτός που ασχολείται με γεωργικές εργασίες.
δ) Είναι εξέλιξη της λέξης Βληχή (δωρικά βλαχά) = βέλασμα ε) Προέρχεται από την λέξη Volcae κέλτικη φυλή η οποία συνόρευε με τα γερμανικά φύλλα και με αυτό το όνομα οι Γερμανοί αποκαλούσαν οποιονδήποτε λατινόφωνο
ζ) Από την συνένωση των λέξεων Βάλε = κοιλάδα και aqua =νερό δείγμα της ενασχόλησης των βλάχων με την κτηνοτροφία και την φροντίδα των ζώων.
η)Από το λατινικό villicus που ήταν για τους Ρωμαίους ο αγρότης.

Άλλες ονομασίες για τους Βλάχους στην Ελλάδα:

α) Κουτσόβλαχος: είναι η ελληνική απόδοση του τούρκικου Κιουτσούκ Βαλάχ = Μικρόβλαχοι κάτοικοι δηλαδή της Μικρής Βλαχίας. Έτσι ονομαζόταν η Αιτωλοακαρνανία κατά την εποχή του Βυζαντίου.Εν αντιθέσει με τους Μπουγιούκ Βαλάχ = Μεγαλόβλαχοι, κατοίκους δηλαδή της Μεγάλης Βλαχίας όπως ονομαζόταν η περιοχή της Θεσσαλίας.
β) Τσίντσαροι: βλάχοι Σερβίας-Σκοπίων. Η ονομασία εικάζεται πως προέρχεται από το λατινικό quinquarius (πέντε=quinque στην λατινική-τσιντσι στα βλάχικα) κατάλοιπο της πέμπτης Ρωμαικής λεγεώνας των παλαίμαχων Μακεδόνων.
γ) Πριτσόβλαχοι από την λέξη πριτζιά = δυσοσμία που αναδύουν τα ρούχα όσων ασχολούνται με κτηνοτροφικές εργασίες.
Μπουρτζόβλαχοι δηλαδή…
Βλ. γ’ρούνj αντί χοίρος, γουμάρ’ αντί όνος και πολλές άλλες μη ελληνικές λέξεις της κτηνοτροφίας.

Οι Βλάχοι της Ελλάδας δεν αυτοαποκαλούνται με αυτό το όνομα (Βλάχοι) στη γλώσσα τους, αλλά με το Αρμάνοι, λέξη που παράγεται από το Romanus (Ρωμαίος Πολίτης): Αρμάνου [Armanu<Ar(o)manu(s)<α+Romanus] Η ονομασία αυτή σχετίζεται με το διάταγμα του Καρακάλα (Edictum Antoninianum), 212 μ.Χ., με το οποίο γενικεύτηκε το δικαίωμα του Ρωμαίου πολίτη σε όλους τους κατοίκους των Ρωμαϊκών επαρχιών (Romani cives). Έχουν βαθειά συναίσθηση της εθνοτικής τους ταυτότητας και είναι περήφανοι κι αλληλέγγυοι μεταξύ τους. Δειλά-δειλά πρόσφατα, κυκλοφόρησαν και Ελληνο-Βλαχικά λεξικά και θέτουν και ζήτημα μειονότητας άμα λάχει.

Ο Βλάντο Τσέπες ο παλουκωτής, ο διαβόητος δράκουλας των Καρπαθίων, ήταν κατά πάσα πιθανότητα Βλάχος. Δηλαδή δε φτάνει που για να πλύνει τα ποδάρια του έπρεπε να περάσει ποτάμι κι έζεχνε τυρίλα, σε δάγκωνε κι από πάνω (!) Τς-τς, τί τρόποι…

Πολλοί οσποδάροι / κνέζ / βογιάροι (τοπάρχες-γαιοκτήμονες) της παραδουνάβιας αυτής ηγεμονίας επί Οθωμανικής αυτοκρατορίας ήταν ελληνικής καταγωγής (π.χ. Υψηλάντης, Καντακουζηνός, Γκίκας, Δούκας, Μουρούζης, Μαυρογένης, Μαυροκορδάτος, Καρατζάς, Σούτζος κ.α.) και η μασονική Φιλική Εταιρία, είχε γερές βάσεις στη Βλαχία. Τα Ιερολοχιτάκια του Υψηλάντη, που σφάξανε οι Τουρκαλέοντες στο Δραγατσάνι, ζήτημα κι αν μιλάγανε δυο κουβέντες Ελληνικά, αφού ήτανε Βλάχοι. Μάλιστα, τόσο καλοπερνούσαν οι ντόπιοι δουλοπάροικοι με τους Έλληνες ηγεμόνες τους, που όταν σηκώσανε μπαϊράκι περί τις αρχές του 19ου αιώνα εναντίον του Σουλτάνου που τους κρατούσε τα μπόσικα, τους ξαποστείλανε στα τσακίδια…

Ο καψερός ο Ρήγας, έχοντας συνδέσει τη μοίρα των (όποιων) Ελλήνων με την περιοχή της Βλαχομπογδανίας, ονειρευόταν μια πανβαλκανική αστική επανάσταση (και στη συνέχεια ομοσπονδία) ενάντια στους Οθωμανούς και τους συν αυτοίς προύχοντες, ενώ ακόμα και το γραικο-αλβανικό ρεμπελιό του ’21 απέτυχε στην ουσία (κατά τον Σκαρίμπα).

Οι αχαρακτήριστοι τύποι αυτοί λοιπόν, κατέβηκαν στην Ελλάδα επί ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, ως στρατιώτες λεγεωνάριοι, βασικά ως φύλακες ορεινών περασμάτων. Κατοίκησαν κυρίως την Βόρεια Ελλάδα, Ήπειρο (κυρίως Μέτσοβο), Θεσσαλία και Στερεά από το ύψος Λαμία (Ζητούνι) – Λιβαδειά μέχρι (και) το Αγρίνιο (τέως Βραχώρι < Βλαχώρι < Βλαχοχώρι). Απ’ ό,τι φαίνεται ξώμεινανε στα βουνά και ασχολήθηκαν κυρίως με την κτηνοτροφία και λιγότερο με τη γεωργία.
Δεν πάτησαν το Μοριά, δίχως αυτό να κάνει τους αρβανιτο-μοραΐτες πιο πολιτισμένους…

Πολλοί από δαύτους, γινήκανε έμποροι, μεγάλοι και τρανοί και ευεργέτησαν το έθνος, όπως: Ο Ζάππας (Ζάππειον), ο Αβέρωφ (αναμαρμάρωση Καλλιμάρμαρου, θωρηκτό κ.α.), ο Τοσίτσας (Πολυτεχνείο), ο Αρσάκης, ο Σίνας (Ακαδημία),ο Στουρνάρας, Γεώργιος Σταύρου (Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος), Κωλέττης, Λάμπρος, Σμολένσκης (ένδοξος στρατηγός του 1897) κ.α., αφού έβγαλαν βέβαια κι αυτοί το κατιτίς τους. Κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο έπαιξαν άσχημο παιχνίδι (κι έχασαν) – αφού συνεργάστηκαν πολλοί απ’ αυτούς με τους Ιταλούς, που τους έταξαν αυτόνομα πριγκιπάτα στη Θεσσαλία και την Ήπειρο, αλλά έφαγαν το κεφάλι τους.

Το γεγονός λοιπόν, ότι επί αιώνες αποκομμένοι κτηνοτρόφοι στα βουνά και τα λαγκάδια, (όπως άλλωστε και όλοι οι Έλληνες, αφού οι σοβαρές πόλεις στην κυρίως Ελλάδα σπάνιζαν επί Οθωμανών, που την θεωρούσαν κλασμένη επαρχία) εξηγεί το ότι ο σημερινός ρατσισμός των παρ’ ολίγον αστών Ελλήνων μεταξύ τους (που έχει βέβαια ρίζες στη βαυαροκρατία, αφού αυτοί μας θεωρούσανε χαμαντράκια), εκφράζεται υπό την μορφή ξενόφοβου ψόγου, ήτοι αποκαλούνται εκατέρωθεν Βλάχοι, μετωνυμικώς ως ορεσίβιοι, χωρικοί, επαρχιώτες και εν τέλει των μη Αθηναίοι (;) Μα, αν η αξεστοσύνη των Ελλήνων, ήτο ζήτημα γεωργαφικόν, τούτο θα ήτο ευτύχημα, διότι άξεστοι θα ήσαν μόνον οι μισοί!

Αλλά η Ελλάς, είναι μια θάλασσα Βλάχων, με σχεδία την Αθήνα, όπου προσπαθούν όλοι ν’ ανεβούν και να ρίξουνε έξω τον άλλονα (κι ας χωράνε), ενώ παραδίπλα πλέουνε υπερωκεάνια…

Πηγές: Εγγλέζικη Wikipedia, www.vlahoi.net, www.almyros.vlahoi.net και ό,τι άλλο θυμήθηκε η αφεντομουτσουνάρα του υποφαινομένου.

- Τον πούστη το Μπρεάνο, άμα τόνε πιάσω στα χέρια μου θα τόνε σκίσω!

- Γιατί, τί σου' κανε ρε;

- Μου πούλησε σκάρτο στάφφ. Άσε που το ψείρισε κιόλας η κουφάλα!

- Σ' έπιασε κότσο ο βλάχος ρε; Εμ, είδες βλάχο; Σ' είδε πρώτος! Καλά να πάθεις! Πού πάς και μπλέκεις μ' αυτόν τον κανάγια μωρή κοροϊδάρα;

Aver-on (από HODJAS, 29/01/10)

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

#1
Hank

Χωρίς να είμαι σίγουρος, θα προέκρινα την γερμανική ετυμολογία, εφόσον έχουμε τα αντίστοιχα και άλλων λατινόφωνων λαών που έμεινε να ονομάζονται έτσι από τους Γερμανούς, όπως οι Ουαλοί (Βρετανία), οι Βαλλόνοι (Βέλγιο), Γκωλουά (Γαλλία). Επίσης, εμείς οι Έλληνες θα θέλαμε να πιστεύουμε ότι οι Βλάχοι δεν είναι Ρουμάνοι, αλλά εκλατινισμένοι ντόπιοι, είτε από Ελλάδα, είτε από άλλα γειτονικά μέρη της Βαλκανικής, αλλά όχι κατ' ανάγκη από την σημερινή Ρουμανία. Δηλαδή υποτίθεται ότι πολλοί στην Βαλκανική εκλατινίσθηκαν, και από αυτούς άλλοι- οι περισσότεροι ήταν στην σημερινή Ρουμανία, έχοντας πιο πολύ γετοδακικό υπόστρωμμα, που φαίνεται και στην γλώσσα, ενώ άλλοι σε άλλα μέρη της Βαλκανικής, όπως και οι δικοί μας Βλάχοι. Δεν ξέρω τι είναι το σωστότερο.

Τέλος, ορισμένοι βλάχοι ήρθαν από τον Σείριο και είναι οι λεγόμενοι διαστημόβλαχοι.

#2
HODJAS

Δηλαδή the man who fell to the city...
(Ντειβιντμποουιόβλαχος).

#3
Hank

Επίσης, για να χρησιμοποιήσουμε και λίγο ξυράφι του Όκαμ, οι ετυμολογίες β' και ε' μάλλον συνδέονται. Αλλά δεν έχω καταλάβει πώς. Νομίζω ως πιθανότερο ότι μια γερμανική λέξη για τον ξένο μη λατινόφωνο, να χρησιμοποιήθηκε πρώτα για το συγκεκριμένο κελτικό φύλο, και μετά για τους άλλους. Η άλλη εναλλακτική είναι το κελτικό φύλο να λεγόταν έτσι για άλλο λόγο, και μετά από το φύλο αυτό να πήρανε τη λέξη οι Γερμανοί για να δηλώσουνε τον λατινόφωνο, ξένο κτλ.

Τέλος, ένας φίλος μου έχει την θεωρία ότι οι Γερμανοί που ονοματοδότησαν τους Βλάχους ήταν οι Βησιγότθοι, γιατί ταιριάζει περισσότερο γεωγραφικά/ χρονολογικά.

Δεν είμαι σίγουρος για πολλά ακόμα. Αρωμούνοι ονομάζονται οι λατινόφωνοι όλης της Βαλκανικής ή ορισμένοι; Και Βλάχοι επίσης.

#4
HODJAS

Κύριος οίδε...
Εγώ, ένας απλός ιερωμένος στην υπηρεσία του Μπιραλλάχ είμαι...

#5
johnblack

Μπράβο ρε φίλε, πολύ καλή έρευνα. Έτσι, να παίζει και λίγη Ιστορία στο σάιτ. Να ανακεφαλαιώσω, έτσι για να έχουμε συναίσθηση της σχετικότητας / ιστορικότητας των πραγμάτων, πως η περίοδος φαναριώτικης διοίκησης των Παραδουνάβιων Ηγεμονιών (Βλαχία, Μολδαβία), τίτλος τιμής και καλά για εμάς, στην επίσημη ρουμανική ιστοριογραφία θεωρείται περίοδος κοινής ελληνοτουρκικής κατοχής...

#6
Ο ΑΛΛΟΣ

Εύγε.

Ωστόσο θα ήθελα, όσο γίνεται πιο καλόπιστα και χωρίς να θέλω να μειώσω το εξαιρετικό συτό λήμμα που εμφανώς είναι το προϊόν αρκετής και σοβαρής εργασίας καθώς και προηγούμενης γνώσης, να παρατηρήσω: μήπως οι πολλές πληροφορίες φτάνουν να είναι εκτός θέματος; Εμένα (και άλλους) με ενδιαφέρουν, και θα παραφυλάω την ευκαιρία να τις αξιοιποιήσω. Αλλά με ενδιαφέρουν όχι ως χρήστη του σάιτ, αλλά εξ έλλων, εξωσλανγκτελειατζιαρικών λόγων.

#7
HODJAS

Η αλήθεια άλλοστ, είναι οτι έχεις δίκιο: το γαμήσαμε λίγο και ψόφησε (!)
Κάθεσαι να γράψεις ένα λημματάκι τόσο δά και σηκώνει άγκυρα ο νούς...

#8
allivegp

Καρασπέκ ορέ Χότζα!

#9
Dimitronikos

Θα περίμενα περισσότερο σεβασμό σ' ένα αμιγώς ελληνικό φύλο που πρόσφερε τόσα πολλά στην πατρίδα μας. Πόσω δε μάλλον, δεν περίμενα να διαβάσω υποτιμητικά σχόλια.

Η επικρατέστερη ετυμολογία της λέξης «βλάχος» που μάλλον «λησμόνησε» ο φίλος μας, προέρχεται από τη λέξη «φυλάχος» που σημαίνει φύλακας και συνοριοφύλακας λόγω της θέσης των βλάχων στις παραδουνάβιες περιοχές. Ήσαν δε τόσο μορφωμένοι όπου καταλάμβαναν τις εκεί θέσεις των δημοσίων υπαλλήλων.
Με τον όρο «φύλακας», εξηγείται και ο όρος «μπουρτζόβλαχος» που σημαίνει φύλακας του κάστρου (μπούρτζι=κάστρο) και όχι αγρότης που μυρίζει τυρίλα, κατά την χιουμοριστική απόψη του φίλου.

#10
Επισκέπτης

το ρητό που λέει
«μη σου λάχει μη σου λάχει να σε κυνηγούν οι βλάχοι»
το ξέρεις αδερφέ ;
Που λές, πέρα απο βλακώδη τα όσα λές είναι και ανακριβή.

#11
Επισκέπτης

και μήπως το HODJAS είναι αλβανικό
sqipitar

#12
HODJAS

Παρακαλώ, ας φωτιστούν οι ανακρίβειες, ώστε να εμπλουτιστεί-διορθωθεί ο ορισμός. Αυτός είναι και ο σκοπός των σχολίων.

Αντιπαρέρχομαι το επιθετικό σχόλιο και διευκρινίζω τα εξής:

Αν κάποιος είναι βλάχος, αρβανίτης, τουρκομερίτης, κρητικός κλπ με γειά του με χαρά του, γούστο του και καμάρι του. Τί με νοιάζει εμένα;

Πέρα απο κάποια χιουμοριστικά (που ούτως ή άλλως κάνω καλόπιστα με πλακατζήδικη διάθεση έναντι όλων συμπεριλαμβανομένου και του υποφαινομένου), δεν έχω απολύτως τίποτα εναντίον κανενός.

Άλλωστε, ο καρντάσης μου (που τον έχασα πρόσφατα) ήταν βλάχικης καταγωγής.

Τις πηγές μου τις αναφέρω, δεν είναι δικά μου τα ιστορικά στοιχεία, ούτε τα θεωρώ αλάνθαστα.
Εξ άλλου, η προέλευση και η ιστορία των βλάχων είναι σίγουρα αρκετά ακανθώδες θέμα.

Λυπάμαι, αν κάποιος που ανήκει στην ιδιαίτερη αυτή εθνοτική ομάδα (είτε ελληνική είτε όχι), προσεβλήθη. Δεν ήταν αυτός ο σκοπός μου.

Όποιος έχει μάτια όμως, με μια δεύτερη ανάγνωση, ιδίως στις τελευταίες παραγράφους θα καταλάβει οτι όχι μόνον δεν καταφέρομαι έναντι της εθνοτικής ομάδας, αλλά ακριβώς κατ' εκείνων που την μέμφονται.

Η έννοια γένους δεν μπορεί να είναι μπανάλ. Του είδους μπορεί.

#13
Επισκέπτης

Θερμή παράκληση αδερφέ όσα έχω bold να αλλαχθούν γιατί ο καρντάσης δεν θα ήθελε να τον αποκαλούν έτσι...

«Αυτάρεσκη έκφραση των Ρουμανοβλάχων της Ελλάδας»
«Γνήσιοι λοιπόν τουλάχιστον κατά τούτο Έλληνες και οι Ρουμανόβλαχοι»

«Για την ιστορία, οι Βλάχοι κατάγονται από την Βλαχία ή Βαλλαχία» Αναληθές απλά. Η ομοιότητες στην γλώσσα δεν δηλώνουν ίδια καταγωγή. Υπάρχουν 4 παράγωγες γλώσσες τις λατινικής στα βαλκάνια. Δακορουμάνικη (ρουμάνικα), ιστρρουμάνικα, Μογλενίτικα και τα αρμάνικα, τα βλάχικα του ελληνικού χώρου. Διαφορές; πίστεψε με πολύ μεγάλες. Μεγάλη και μικρή Βλαχία υπήρχαν στον ελληνικό χώρο λόγω ύπαρξης βλάχων πολλά χρόνια νωρίτερα από την Μολδαβία και την Βλαχία. Το λές και μέσα στο κείμενο σου. Ο όρος Βλάχος και κατ' επέκταση Βλαχία δηλώνει τον λατινόφωνο, τον κάτοικο μιας περιοχής που ομιλείτε ένα λατινικό ιδίωμα. Δες τους Ουαλούς και τους Βαλλόνους που έγραψε ο φίλος στο πρώτο σχόλιο....
Και για να ξεμπερδέψεις τα πράγματα, οι βλάχοι στην ελλάδα δεν αυτοαποκαλλούνταν ποτέ βλάχοι αλλά αρμάνοι - ρρμένοι.

«Οι αχαρακτήριστοι (πλάκα με κάνεις;;; ο καρντάσης σου τι θα έλεγε γι τέτοιους όρους;;) τύποι αυτοί λοιπόν, κατέβηκαν στην Ελλάδα επί ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, ως στρατιώτες λεγεωνάριοι, βασικά ως φύλακες ορεινών περασμάτων.»
Δεν υπάρχει πουθενά ιστορικά καταγεγραμμένη κάθοδος φύλων από την Δακία στον ελληνικό χώρο. Η 5η, 6η, και 7η Λεγεώνα των Ρωμαίων αποτελούνταν κυρίως από πληθυσμούς του Ελληνικού χώρου. (Αιτωλοί, Ηπειρώτες, Μακεδόνες.) Συν΄ταχθηκαν πριν καν καταληφθεί η Δακία. Εκεί έγινε ο εκλατινισμός των ελληνικών φύλων που έγινε νωρίτερα από εκείνο των φύλλων της Δακίας. (σημερινή Ρουμανια).

Θα να ρθω πάλι. Ευχαριστώ για την φιλοξενία.

#14
HODJAS

Δεκτές οι σημειώσεις.

Δεν έχω την δυνατότητα να αλλάξω το κείμενο (θα το ζητήσω απο την Συντακτική Ομάδα).
Σε ικανοποιεί «η εθνοτική ομάδα των Βλάχων» αντί για «Ρουμανόβλαχοι»;

Παρ' όλα αυτά, έχω ακούσει Βλάχους, απο διάφορα σημεία της Ελλάδας, να θεωρούν τους εαυτούς τους ξεχωριστή φυλή και να δηλώνουν συγγένεια με τους Ρουμάνους.
Ξέρω γώ;

Το «αχαρακτήριστοι» δεν είναι μειωτικό βέβαια, αλλά (σκληρή είν' αλήθεια) πλάκα και πάλι μιμούμενος την «καθεστηκυία» αντίληψη και εννοείται η σάτιρα στρέφεται έμμεσα κατ' αυτής και μόνον. Τα ίδια γράφω για όλους όμως. Είναι ζήτημα στύλ και δεν προτίθεμαι να το αλλάξω.

#15
Khan

Χωρίς να ξέρω καλά το θέμα αυτά που λεει ο πάλι ο ίδιος βλάχος στο τελευταίο σχόλιο μοι φαίνονται πειστικά...

#16
HODJAS

Πράγματι

#17
Επισκέπτης

καλησπέρα, χρόνια πολλά

φίλε Ηοdza
Σε ικανοποιεί «η εθνοτική ομάδα των Βλάχων» αντί για «Ρουμανόβλαχοι»;
Βλάχοι σκέτο είναι το σωστό.

Το «αχαρακτήριστοι» φυσικά και δεν είναι μειωτικό. Όπως και το Βοούλγαροι ή Τούρκοι που χρησιμοποιούν «χαριτολογώντας»;;!! ορισμένοι για να χαρακτηρίσουν κάποια καρντάσια... Άμα μας μάθαιναν όλους μας λίγο ιστορία θα ήμασταν καλύτερα και ούτε οι βαρντασκαίοι θα μας τρέχαν. Το θέμα είναι όμως να ερευνούμε και όχι να αναπαράγουμε λάθη...

Παρ' όλα αυτά, έχω ακούσει Βλάχους, απο διάφορα σημεία της Ελλάδας, να θεωρούν τους εαυτούς τους ξεχωριστή φυλή και να δηλώνουν συγγένεια με τους Ρουμάνους.

Γράφεις δημόσια όμως και θα έπρεπε να γράφεις με βάση αυτό που είπες παραπάνω «Τις πηγές μου τις αναφέρω, δεν είναι δικά μου τα ιστορικά στοιχεία, ούτε τα θεωρώ αλάνθαστα.» Δεν έχεις καμία πηγή που να αναφέρει σχέση βλάχων - Ρουμάνων εκτός από γλωσσική ομοιότητα πέρα από αυτά που άκουσες!!!. καμία επομένως εγκυρότητα.
Πάνω σε αυτη τη γλωσσική ομοιότητα πάτησαν οι ρουμάνοι στα τέλη του 19ου αιώνα και προπαγάνδισαν λυσσαλέα θεορώντας τους βλάχους αδελφούς και διεκδικώντας τότε την δικία μας Μακεδονία βοηθώντας βουλγάρους και τούρκους στον μακεδονικό αγώνα.
Να προσέχουμε τι λέμε.
θα ξαναπεράσω απο το όμορφο «σαιτ' σας.

ρρμένος

#18
HODJAS

Στέλνω σήμα για αλλαγή προς Συντονιστές.
Καλή χρονιά!

#19
Επισκέπτης

Ευχαριστώ για τις διορθώσεις, τόσο εσένα όσο και τους διαχειριστές,
θα σε παρακαλέσω να αντικατασταθεί και αυτό

[B]«Για την ιστορία, οι Βλάχοι κατάγονται από την Βλαχία ή Βαλλαχία, κατά την ευρύτερη περιοχή της καλουμένη Μουντενία και κατά το έλασσον Ολτενία, τμήμα της σημερινής Ρουμανίας, νοτίως των Καρπαθίων και βορείως του Δούναβη, καταλαμβάνει μέρος της πολυπόθητης στρατηγικώς Βεσσαραβίας, αποτελούσε πριγκιπάτο (1317-1859) και είχε δικό της θυρεό και παντιέρα. Οι άλλες δυο μεγάλες επαρχίες της σημερινής Ρουμανίας, είναι η Μολδαβία στο βόρειο και η Τρανσυλβανία στο δυτικό της τμήμα.

Από την περιοχή αυτή πέρασαν Θράκες, Κέλτες, Σκύθες, Μοίσοι, Σλάβοι, Άβαροι, Γέπιδες, Πετσενέγοι, Δάκες, Γότθοι, Μαγιάροι, Μογγόλοι, Τούρκοι, της Παναγιάς τα μάτια…[/B]

Μπορείς να χρησιμοποιήσεις αυτό στη θέση του

»Καταγωγή
Έχουν γραφεί και έχουν διατυπωθεί πάρα πολλές απόψεις για την ταυτότητα και την προέλευση των βλάχων. Τα ιστορικά στοιχεία είναι λιγοστά κατά γενική ομολογία ώστε να παγιωθεί και να ισχυροποιηθεί μια συγκεκριμένη αντίληψη. Σκοπός μας είναι να παραθέσουμε τις κυριότερες χωρίς να εισέλθουμε σε περισσότερες λεπτομέρειες καθώς αυτές αφορούν την ιστορική έρευνα. Οι κυριότερες απόψεις καταγωγής των βλάχων είναι:
α) Από Ρωμαίους κτηνοτρόφους και στρατιωτικούς αποίκους που έπαιρναν σαν πληρωμή για τις υπηρεσίες τους γεωργική γή.
β) Είναι Δακορουμάνικο παρακλάδι
γ) Είναι απόγονοι του αρχαίου θράκικου λαού των Βησσών ή υλλιρικό φύλο
δ) Είναι αυτόχθονοι Έλληνες γλωσσικώς εκλατινισμένοι από τους Ρωμαίους προκειμένου να τελούν ως οροφύλακες των συνόρων της Αυτοκρατορίας ή να υπηρετούν ως μισθοφόροι στις τάξεις των λεγεώνων.Εξάλου όπως αναφέρουν ιστορικές πηγές μετά την κατάληψη του Ελλαδικού χώρου οι Ρωμαίοι έχοντας θαυμαζό στον πολυδύναμο μακεδονικό στρατό άρχισαν να στρατολογούν γηγενείς μισθοφόρους και να υιοθετούν το θεσμό των κλεισουροφυλάκων στους οδικούς άξονες της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας« πηγή: www.vlahoi.net

#20
Επισκέπτης

ούτε αυτό παίζει
«Οι αχαρακτήριστοι τύποι αυτοί λοιπόν, κατέβηκαν στην Ελλάδα επί ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, ως στρατιώτες λεγεωνάριοι, »
καταρχήν πρώτα καταλήφθηκε ο ελληνικός χώρος απο τους Ρωμαίους και μετά ανέβηκαν σια πάνω να καταλάβουν την Δακία...
«Απ’ ό,τι φαίνεται ξώμεινανε στα βουνά και ασχολήθηκαν κυρίως με την κτηνοτροφία και λιγότερο με τη γεωργία.»
Ούτε αυτό παίζει... οι βλάχοι ασχολήθηκαν με όλα τα επαγγέλματα και δή έμποροι, μάλιστα είχαν ιδρύσει και το πρώτο ελληνικό τυπογραφείο στην Μοσχόπολη που μεταλαμπάδευσε τις ιδέες του διαφωτισμού στον υπόδουλο ελληνισμό...

«Κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο έπαιξαν άσχημο παιχνίδι (κι έχασαν) – αφού συνεργάστηκαν πολλοί απ’ αυτούς με τους Ιταλούς, που τους έταξαν αυτόνομα πριγκιπάτα στη Θεσσαλία και την Ήπειρο, αλλά έφαγαν το κεφάλι τους.»
καταρχήν γενικεύεις. Το πριγκιπάτο της Πίνδου έγινε προσπάθεια να δημιουργηθει απο τον Αλκιβιάδη Διαμάντη, εναν τυχοδιώκτη, το 1917 στην Κορυτσά. Η προσπάθεια αυτή είχε διάρχεια μίας ημέρας. Αντίθετα κατα την διάρκεια της κατοχής πάλι ο ίδιος απατεώνας δημιούργησε την Ρωμαίικη λεγεώνα απειλώντας και δυναστεύοντας πολλούς βλάχους πιστούς στον ελληνισμό.

Μπούνε νοέπτε (καλή νύχτα)

#21
poniroskylo

Εγώ, βασικά και άμα λάχει ναούμ' λέω να μην αλλάξει τπτ και άμα θέλει ο/οι επισκέπτης/επισκέπτες μας να φτιάξει ένα λογαριασμό και να ανεβάσει/ουν κάνα λήμμα ή να κάνει κάποιο υπογεγραμμένο σχόλιο - τζάμπα είναι. Η παρέμβαση στα κείμενα άλλων κατά τον τρόπο που προτείνεται δεν είναι πρακτική που συνηθίζεται σε αυτό το σάιτ και όσο ελέγχεται η ακρίβεια αυτών που έγραψε ο hodjas άλλο τόσο ελέγχονται, είμαι σίγουρος, και αυτά που γράφουν οι επισκέπτες.

Βέβαια, καλύτερα θα ήταν αν όλη αυτή η συζήτηση γινόταν κάπου αλλού. Εδώ, υποτίθεται, καταγράφουμε την αργκό. Τελεία.

Πάντως, μου έχει μείνει από την αρχή και μια απορία που, τέσπα, ας την θέσω στον/στους επισκέπτη/επισκέπτες μας. και είναι αυτή: από τα σχόλια που κάνετε μου έχει μείνει μια εντύπωση ότι θεωρείς/θεωρείτε με κάποιο τρόπο καλύτερο/προτιμότερο, δεν ξέρω πώς να το πω, να είσαι/είστε ή και να είναι οι Βλάχοι ελληνικής καταγωγής μάλλον παρά ρουμανικής. Κάνω λάθος;

#22
Galadriel

Τί είπε τώρα; «Παρακαλώ να αντικατασταθεί αυτό από αυτό;». Οκ... νομίζω το πονηρό με υπερκάλυψε.

#23
vikar

Άν παρατράβηξε αυτή η ιστορία, έγινε περισσότερο χάρη στην ευθιξία του Χότζα παρά στο πώς λειτουργεί ο χώρος. Ήδη ο πιό πάνω σχολιασμός θα ήταν αρκετός για να μπούν τα πράγματα στη θέση τους, όποια κι' αν είν' αυτή.

#24
Khan

Όντως, η ιστορία παρατράβηξε, και δεν συνάδει με τις συνήθεις πρακτικές του σάιτ η τόσο εκτεταμένη αλλαγή ορισμών. Από την άλλη, θα πρότεινα να μπει το λήμμα στην κατηγορία «ρατσιστικά», όπως σε αντίστοιχες περιπτώσεις. Επίσης, το περιεχόμενο αυτών που λέει ο Επισκέπτης μου φαίνεται εύλογο. Τέλος, σε όσες συζητήσεις έχει τύχει να παραστώ, Βλάχοι ζώντες στον ελλαδικό χώρο προτιμούν να μην θεωρούνται ότι έχουν στενή σχέση με τους Ρουμάνους, ενώ από την άλλη Ρουμάνοι τους αρέσει να βλέπουν τους Βλάχους ως αδέρφια τους κ.τ.λ.

#25
poniroskylo

Μα δεν είναι ρατσιστικό το λήμμα. Ούτε, εννοείται, ο ορισμός.

#26
allivegp

Χότζα μηδοκράτωρα!

#27
allivegp

Τρίβιουμ: Ο μέγιστος των μακεδονομάχων, ο Καπετάν-Κώττας, ο καλογιός της Ρούλιας, προδόθηκε/παραδόθηκε στους Τούρκους από τον Μητρο-βλάχο στα 1904, για να απαγχονιστεί στο Ατ Παζάρ 1 χρόνο αργότερα. Θα μου πεις: και τί θες να πεις μ΄αυτό; Τπτ, απλά μου αρέσει που και που να πετάγομαι σαν την πορδή, από μικρός το έκανα και στο Σχολείο. Πού είναι το γλειφιτζούρι μου; Ουά, ουά...

#28
HODJAS

Σωστός γιατρέ μου!

#29
tagm2000

Μία παρατήρηση, τελείως καλοπροαίρετα.
Δεν είσαι υποφαινόμενος, διότι δεν μας ομιλείς με αυτούσια την φυσική παρουσία σου. Είσαι γράφων.

#30
HODJAS

Έτσι το λέει ο Αλέφας «ο παίχτης πρέπει ν' ακούει αυτό που του λέει ο υποφαινόμενος προπονητής»...

#31
allivegp

Να συμπληρώσουμε στα ανωτέρω ρηθέντα ότι ένας απλός και εύχρηστος μπούσουλας διάκρισης μεταξύ βλάχων και αρβανιτών, είναι το πώς αποκαλούν οι μανάδες το γάλα:
- Αν το λένε λάπτε, είναι Βλάχοι
- Αν το λένε κλιούμιστ, πρόκειται για Αρβανίτες

Aπλά. Εύκολα. Αποτελεσματικά.