Η έκφραση προέρχεται από το κόμικ Αστερίξ του Ρενέ Γκοσινί. Αναφέρεται στο χωριό του Αστερίξ και του Οβελίξ που ήταν το μοναδικό χωριό της Γαλατίας που δεν είχε κατακτηθεί από τους Ρωμαίους, αλλά προέβαλλε σθεναρή αντίσταση.

Στην εποχή που δεν έχουμε Pax (;) Romana αλλά Pax (;) Americana ή Pax Chimericana (Chimericaείναι η χιμαιρική συμβίωση Κίνας και Αμερικής που κάποτε θα σκάσει), η έκφραση ανήκει στο ιδίωμα δυνάμεων που ασκούν αντίσταση στο κυρίαρχο μοντέλο της καπιταλιστικής παγκοσμιοποίησης. Κυρίως αριστερών, αλλά επίσης και λαϊκών δεξιών (παράδειγμα 4), θρησκευτικών φουνταμενταλιστών, ή και οικολόγων (παράδειγμα 6). Η έκφραση υπονοεί ότι η αντίσταση είναι μοναχική και μάλλον ατελέσφορη σε μακροκοσμικό επίπεδο, οπότε πρόκειται περισσότερο για έναν ηρωισμό για το γαμώτο, ή για μία όαση διάσωσης αξιοπρέπειας ή για κάτι σαν το θαυματουργό συμβάν στην σκέψη του Alain Badiou. Δηλαδή δεν είναι ακριβώς μια communistically correct έκφραση, αλλά εδώ που φτάσαμε ο όρος μάλλον πανηγυρίζεται από τους κριτικούς του κυρίαρχου παραδείγματος.

Σε κάθε περίπτωση χρησιμοποιείται στην Ελλάδα του Μνημο(υ)νίου για να χαρακτηρίσει αντιστάσεις στην κυβερνητική πολιτική. Κυρίως αντιστάσεις σε τοπικό επίπεδο. Λ.χ. χρησιμοποιείται πολύ για να περιγράψει τις αντιδράσεις των κατοίκων της Κερατέας προς τον κυβερνητικό σχεδιασμό ταφής απορριμάτων στην περιοχή τους. Η Κερατέα μπορούμε να πούμε ότι έχει καθιερωθεί ως το κατ' εξοχήν γαλατικό χωριό στην Ελλάδα, αλλά μια έρευνα στον γούγλη δείχνει και μια πληθώρα άλλων.

Στο άλλο άκρο, ως γαλατικό χωριό θεωρείται από δεξιούς με εθνοφυλετικές ανησυχίες ο άγιος Παντελεήμων, όπου υποτίθεται ότι λίγοι πατριώτες Γαλάτες θα αντιτάξουν το σθένος τους ενάντια στον διεθνισμό της αθρόας εργατικής μετανάστευσης. Έχει ενδιαφέρον το τρεντ που παρατηρείται ο άγιος Παντελεήμων να μετατραπεί σε Εξάρχεια των (λαϊκών) δεξιών, σε κουβέντες του στυλ «καλά αυτά να πας να τα λες στα Εξάρχεια, αλλά στον άγιο Παντελεήμονα να μη μας τα λες», όπου η περιοχή θεωρείται ως οιονεί στέκι που ανήκει στην εθνικο-λαϊκο-δεξιά κουλτούρα, όπως τα Εξάρχεια στην αναρχοαριστερή.

Ως γαλατικά χωριά μπορούν να θεωρηθούν επίσης και αλτέρνατιβ διαδικτυακοί τόποι. Άλλωστε ο Γουικιλίξ παραπέμπει σε γαλατικό όνομα.

  1. Σαν το νέο γαλατικό χωριό καθιερώνεται η Κερατέα, όπως διαβάζουμε. Ποιοι είναι όμως οι ήρωες σε αυτό το γαλατικό χωρίο που τους έπεσαν ο ουρανός και το ΜΑΤ στο κεφάλι; Το Πάμε Λουκέτο , αποκλειστικά όπως πάντα, σας δίνει τα ονόματα των ηρώων του γαλατικού χωριού: Ο Παπουτσίξ- ,Παπουτσής, Ο Παγκαλίξ- Πάγκαλος, Ο Γιαουρτίξ - Τσίπρας, Ο Σκουπιδίξ - Το Σύριζα, Ο Αλβανίξ- Αυτός που πέταξε το γιαούρτι, Ο Δακρυγωνίξ - άνδρας των ΜΑΤ, Ο Ροπαλίξ - ομοίως, Ο Κατακεφαλίξ - ομοίως, Ο Κερατίξ - ο κάτοικος της Κερατέας, Ο Μπουλντοζίξ- ο οδηγός της μπλουντόζας που έχει κλείσει το δρόμο, Ο Μπομπολίξ - ο εργολάβος του έργου, Ο Κακοφωνίξ -Πεταλωτής, Ο Μουγκαφωνίξ - Τα ΜΜΕ, Ο Γουικιλίξ- αυτός που θα αποκαλύψει τι έγινε στην Κερατέα. (Εδώ).

  2. Υμηττός- Γαλατικό χωριό (galatikoxorio.blogspot.com/).

  3. Το γκέτο και το γαλατικό χωριό. Πριν από δυο χρόνια στην Αθήνα έγιναν δυο σημαντικές προσπάθειες για τη διεκδίκηση δυο ελεύθερων χώρων.Η πρώτη, τον Ιανουάριο του 2009 στη συμβολή των οδών Κύπρου και Πατησίων, από κατοίκους της Κυψέλης που συγκρούστηκαν με τα ΜΑΤ, διεκδίκησαν τον ελεύθερο χώρο και απέτρεψαν τη δημιουργία παρκινγκ δια χειρός του Νικήτα Κακλαμάνη.Η δεύτερη, το Μάρτιο του 2009 στη συμβολή των οδών Ναυαρίνου και Ζωοδόχου Πηγής , από κατοίκους των Εξαρχείων, που κατέλαβαν το χώρο. (Εδώ).

  4. ΤΟ ''ΓΑΛΑΤΙΚΟ ΧΩΡΙΟ'' ΑΝΤΙΣΤΑΘΗΚΕ ΚΑΙ ΝΙΚΗΣΕ ΑΚΟΜΑ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΨΕΥΤΟΑΝΤΙΡΑΤΣΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΡΑΙΤΩΡΙΑΝΟΥΣ ΤΟΥ ΚΑΤΟΧΙΚΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ. Από πολύ πρωί οι ηρωικοί κάτοικοι του Αγίου Παντελεήμονα μαζί με όσους ανυπόταχτους Έλληνες στέκονται στο πλευρό τους βρέθηκαν στη πλατεία και δεν επέτρεψαν στο συνεργείο του Δήμου Αθηναίων να στήσει την εξέδρα και τον υπόλοιπο εξοπλισμό για να γίνει η συναυλία των ψευτοαντιρατσιστών. (www.patriwtes.gr).

  5. ΤΟ ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ: Σήμερα Πέμπτη 04/11/2010 ιδρύεται το διαδικτυακό επαναστατικό γαλατικό χωριό των καταπιεσμένων μπασκετικών μπλογκερτάριων. (Εδώ).

  6. Ανάβρα Μαγνησίας: Ένα περίεργο «γαλατικό χωριό». (Εδώ).

Got a better definition? Add it!

Published

#1
Khan

Ορισμένα τρίβια ακόμη:

  1. Η γαλατοποίηση θεωρείται από πολλούς ως άρρηκτα συνδεδεμένη με την παγκοσμιοποίηση,εξ ου και όρος glocalisation σε μια από τις σημασίες του.

  2. Γαλατικό χωριό στην Ελλάδα ήταν και τα Ζωνιανά.

  3. Στα ελληνικά το λογοπαίγνιο οδηγεί σε σύγκρουση Γαλάτες βέρσους γαλατάδες.

  4. Στην γαλλική αντισημιτική ακροδεξιά είχε κυκλοφορήσει εβρέος ο ορανζισμός ότι ο Χριστός ήταν Γαλάτης, εξ ου και Γαλιλαίος (δηλ. η Γαλιλαία είχε αποικιστεί από ένα νομαδικό γαλατικό φύλο) εξ ου και κατήγγειλε τους Εβραίους Φαρισαίους και Γραμματείς, αλλά μετά καπελώθηκε από τον Εβραίο απ. Παύλο.

  5. Από την άλλη, οι Γαλάτες είναι ένα από τα αγαπημένα φύλα και της Ρωμέηκης Δεξιάς, δηλ. που κραδαίνει την Ρωμηοσύνη ενάντια στους (κουτο)Φραγκους, για τον λόγο ότι θεωρείται ότι μοιράζεται τον ίδιο πολιτισμό με τους Ρωμαίους και τους Έλληνες αντίθετα από τους Γερμανούς. Σ' αυτήν τη ρωμέικη νοσταλγία αποδίδεται και το ότι είμαστε οι μόνοι που λέμε τη Γαλλία Γαλλία και όχι Φραγκία.

#2
HODJAS

Οι Γάλλοι κομυξιάρηδες χρόνια τώρα έχουν taboo-ρωθεί πίσω απο δυο στρατόπεδα: Τους αστερικιστές (οτι αναρχισμός, κοινοτισμός, μανιαουρισμός και ο μέλανας δρυμός) και τους τεντενιστές (οτι Γαλλία, υπεροψία κι αποικιοκρατία).

#4
Vrastaman

Μόνο μου οι Τεντενιστές είναι miserable fat Belgian bastards

#5
GATZMAN

Πέρα από αυτό που λές στο 4 παίζει και η αυτή η περιοχή

#6
HODJAS

Ναι, αλλά η Γαλλία έχει μια υπεροψία, μια καχυποψία, μια υστεροβλεψία κι όλα τα -ψία...
:-Ρ

#7
GATZMAN

Γεια σου ρε Ζήκο άρχοντα

#8
HODJAS

Μα δε βλέπεις που μου κολλάει ο τραμβαγέρης;
:-Ρ

#9
GATZMAN

#10
johnblack

Πολύ καλό κείμενο Κηάν, ως συνήθως. Για το λήμμα: πρόκειται βασικά για μηντιακή «σλανγκ», δημοσιοκαφρικής εμπνεύσεως και περιορισμένης (νομίζω) πεζοδρομιακής χρήσης.

#11
Khan

Πολύ πιθανό να είναι δημοσιοκαφρικής έμπνευσης ιδίως όταν λέγανε έτσι τα Ζωνιανά. Πάντως η πρώτη φορά που το άκουσα εγώ ήταν στην Κερατέα, από διαφόρους που συμμετείχαν στις εκδηλώσεις, οπότε στην Κερατέα παίζει αρκετά ως αυτοκαθορισμός. Επίσης το έχω ακούσει και από δεξιούς που είναι εναντίον της διεθνιστικής ιδεολογίας περί των μεταναστών και βλέπουν τον Γ.Α.Π. ως κατοχική δύναμη, κάνοντας του κριτική από δεξιά.

#12
sstteffannoss

Ας μην ξεχνάμε και το γαλατικό χωριό Ísland όπου ο αντίστοιχος αρχιδάτος Μοναρχίξ (Ólafur Ragnar Grímsson) δεν έκανε την πάπια και δις οδήγησε -ως όφειλε- το λαό του σε δημοψηφίσματα προκειμένου να μην πληρώσει τα γαμησιάτικα ευαγών ιδρυμάτων που έριξαν πιστόλα.

#13
Khan

Στος!