Το θρυλικό Volkswagen Beetle (το ορίτζιναλ προπολεμικό, όχι αυτή η σαχλαμάρα που βγάλανε το 1998), άλλως γνωστό και ως σκαραβαίος ή σκαθάρι.

Σκαραβαίος είναι ο πιο επίσημος όρος και σκαθάρι είναι η πιο ακριβής μετάφραση, αλλά «κατσαριδάκι» είναι ο πιο συναισθηματικός και γούτσου-γούτσου τρόπος να αναφερθείς σ' αυτό το γλυκύτατο αυτοκίνητο. Είναι επίσης και ο συχνότερος (άλλωστε, η ταινία της Disney «Herbie the Love Bug», με τα κάμποσα sequel, μεταφράστηκε «Κατσαριδάκι, αγάπη μου»).

Η λέξη «κατσαριδάκι» βγαίνει απ' την κατσαρίδα (λόγω σχήματος, και καλά), και αυτό αμέσως-αμέσως συνεπάγεται: «ρε, δε σε παίρνει κανείς στα σοβαρά». Έχει όμως την κατάληξη -άκι, που είναι το κατεξοχήν χαϊδευτικό. Και όλο μαζί καταλήγει σε ένα σημαίνον που συμπίπτει εντυπωσιακά με το σημαινόμενο: κάτι που είναι σαράβαλο, αλλά το αγαπάς.

Βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά:

Πισωκούνα, άνετο τιμόνι αναλογικά (τεράστιο γαρ), sui generis κιβώτιο (η όπισθεν είναι πατητή και πίσω δεξιά), χαμηλό αμάξωμα που βρίσκει στους πετρόδρομους, μεγάλο ύψος για να σε παίρνει ο αέρας όταν φυσάνε τα μποφόρια κάθετα, αερόψυκτο, κάπου 1000-1500 κυβικά, χαρακτηριστικός ήχος (γρρρρρρούμπουγκρούμπουγκρούμπου), καίει τα κέρατά του, τα πάντα είναι απλές και γερές κατασκευές που όμως ενδέχεται να σου μείνουν στο χέρι λόγω παλαιότητας... Και πάλι, μιλάμε για ένα αμάξι-σκυλί, που τσουλάει και σε πάει εκεί που θες, ακόμα κι αν έχει κλείσει τα 50. Μακάρι κι εμείς στα χρόνια του έτσι...

Για ιστορική αναδρομή και τεχνικότερα χαρακτηριστικά (μηχανές, μοντέλα, εργοστάσια, πειράγματα, φτιαξίματα, βαψίματα, μηχανές Πόρσε, σκορ στο Παρίσι-Ντακάρ κλπ), ανοίχτε καμιά Wikipedia.

[όλα τα παραδείγματα βγαλμένα απ' τη ζωή]

  1. - Χτες το κατσαριδάκι μου μ' έκανε περήφανη! (σνιφ)
    - Τι έκανε;
    - Έσπασε όλα τα ρεκόρ ταχύτητας, και έκανα και διπλή προσπέραση στην εθνική!
    - Τι ταχύτητα δηλαδή;
    - 115 χιλιόμετρα την ώρα!
    - ...
    - Υπενθυμίζω ότι το κοντέρ τερματίζει στα 120. Και το κοντέρ είναι κυριολεκτικά μια οδοντογλυφίδα μπροστά από ένα χαρτονάκι, έτσι;
    - Και η προσπέραση;
    - Ήταν ένα φορτηγό που σερνότανε, κι από πίσω ένα Ραλλί κωλοφτιαγμένο που όλο πήγαινε να προσπεράσει κι όλο κώλωνε ο χέστης. Εγώ λοιπόν έρχομαι από πίσω με ευνοϊκό άνεμο, κατηφόρα, επιτάχυνση, και δυο-τρία χιλιόμετρα φόρα επειδή είχε άπλα ο δρόμος. Και σανιδώνω που λες, και προσπερνάω το Ραλλί που πήγαινε να προσπεράσει το φορτηγό!
    - Εύγε...
    - Βέβαια, αυτά δεν ξαναγίνονται, ήταν υπό ιδανικές συνθήκες. Επίσης, μετά απ' όλ' αυτά, πάλι με άφησε, ένα τετράγωνο πριν το σπίτι μου.
    - Αχ το καημένο το κατσαριδάκι τι τραβάει....

  2. Ρε συ, αυτά τα καινούργια αμάξα, πολύ περίπλοκα πράματα, δε βρίσκω τίποτα μες στη μηχανή. Ενώ το κατσαριδάκι ήταν σαν παιχνίδι. Όλα φάτσα φόρα. Για να ρυθμίσεις το ρελαντί, ήθελες ένα κατσαβίδι. Για να ρυθμίσεις κατά πού κοιτάνε τα φώτα, ήθελες ένα κατσαβίδι. Για να καθαρίσεις φίλτρα, ήθελες ένα κατσαβίδι. Για να αλλάξεις πλατίνες, ήθελες ένα κατσαβίδι. Για να αδειάσεις λάδια, ήθελες ένα κατσαβίδι. Το ίδιο κατσαβίδι!

  3. - Ναι χαίρετε, ΕΛΠΑ εκεί;
    - Μάστα.
    - Ξέρετε, είμαι συνδρομήτρια, και...
    - Α, το άσπρο κατσαριδάκι! Πάλι έμεινε;
    - Ε, ναι... Μα πού το ξέρατε ότι ήμουν εγώ; Δεν πρόλαβα να σας δώσω ούτε στοιχεία ούτε τίποτα!

(όταν οι ΕΛΠΑτζήδες -που είναι και πολλές βάρδιες οι άνθρωποι, δεν είναι ένας νύχτα-μέρ - σε αναγνωρίζουν κατ' ευθείαν απ' τη φωνή, κάτι κάνεις λάθος)

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

#1
Pirate Jenny

Μήπως μπορεί ένας καλός και άγιος mod να συμπληρώσει στα τεχνικά χαρακτηριστικά ένα «αερόψυκτο», που είναι βασικό; Τι καλοί που είστε, ευχαριστώ!

#2
Vrastaman

Άχρηστα τρίβια της ημέρας:
- Αν πέσει στο νερό επιπλέει
- Σύμφωνα με αστικό μύθο (;) η σύλληψη του κατσαραριδακίου ανήκει στον \:=| ο οποίος το ζωγράφισε πρόχειρα σε μια χαρτοπετσέτα και διέταξε τον Φερδινάνδο Πόρσε να το υλοποιήσει
- Τα Πορσικά 911 μέχρι τα 70ηζ είχαν πολλά κοινά ανταλλακτικά με το κατσαριδάκι (λεβιέ ταχυτήτων, μανιβέλα για τα παράθυρα κ.α.). Επίσης το κατσαριδάκι κωλοφτιάχνεται υπέροχα με κινητήρα 911.
- Τα περισσότερα Beach Buggies και kit cars των 60ηζ και 70ηζ είχαν κινητήρα κατσαριδακίου
- Ο βραστυποφαινόμενος έμαθε να οδηγεί σε πορτοκαλί κατσαριδάκι του '71 το οποίο ζει και βασιλεύει :-) δυστυχώς όμως δεν μου ανήκει πλέον :-(

#3
Pirate Jenny

Έτσι, έτσι, κι άλλοι κατσαριδόπληκτοι, να γίνουμε πολλές! :D
Πορτοκαλί του '71; Συγκινητικό!

Λευκό-μπεζ του '68. Άντεξε μέχρι πρόπερσι. Δυστυχώς το 'φαγε η μαρμάγκα του «ποιος έχει στις μέρες μας λεφτά να συντηρεί αμάξι που καίει τόσα». Αχχχ....

#4
knasos

Αν θυμάμαι καλά φίλος κατσαριδάκιας, τόσο πωρωμένος που πήγε και στο γάμο του με αυτό, μου είπε ότι το πιτσιλιχτίρι για τα τζάμια πετούσε νερό με τη βοήθεια της πίεσης του αέρα από την ρεζέρβα.

#5
Pirate Jenny

Χα! Νταξ, αυτό δεν παίζει. Κυκλοφορούσα αρκετό καιρό χωρίς ρεζέρβα, και το πιτσιλιστήρι... χμμ, τώρα που το λες, το πιτσιλιστήρι ουδέποτε δούλεψε εντυπωσιακά. :Ρ

Α, και φχαρστώ στους mod για τη διόρθωση (και το γενικότερο σουλώπωμα, πάλι μου 'χανε ξεφύγει κάτι λίνκια, ε; )

#6
AN21

Ισχύει το σκηνικό με το πιτσιλιστήρι..! (just saying..)

#7
Vrastaman

Όντως ισχύει :-)

Βλ. μύδι 3.

#8
Khan

Να προσθέσουμε ότι το κατσαριδάκι ανήκει και στην γκέι κουλτούρα, βλ. φολκσβάγκεν, φολκσβάγκεν κλούβα και σκαραβαίος.

#9
Μιτζνούρ

Σιγά... Είχα το λευκόφαιο του 1965, 6-βολτο, πίσω φώτα (είχε ρε!) και φλασ πορτοκαλί μεγέθους χαρτομάντηλου. Το πήγα στην Αρτοτίνα (Δωρίδος πάνω στα Βαρδούσια) και κυκλοφορούσε θαυμάσια με τέσσερα δάχτυλα χώμα μέσα στο... πώς το λέγανε; ποπυ περνούσε η βενζίνη πριν τα μπεκ; Μέτραγε και τα χιλιόμετρα. Το πήρα 165000 και το άφησα 294000. Δε ζήταγε τίποτα εκτός από βενζίνα και λάδια. Πολύ λάδι όμως!