Ακραία αλλά και αόριστη απειλή. Η εικόνα ενός κώλου που χέζει πάνω σ' ένα λιβανιστήρι δεν στερείται ενδιαφέροντος, αλλά η έκφραση, βέβαια, δεν κυριολεκτεί - παρεκτός, ίσως, κι αν έχει ως αποδέκτη διάκο, παπά ή, λέμε τώρα, ηγούμενο μοναστηριού.

Το θα σου χέσω το λιβανιστήρι εκφέρεται είτε υπόκωφα μέσα από σφιγμένα δόντια, είτε τσιριχτά με φλέβες πεταμένες. Εκφράζει έντονα μεγάλο θυμό και αγανάκτηση -υπονοείται ότι θά 'ρθω και θα σου ρημάξω ό,τι έχεις όσιο και ιερό.

Η προέλευση της έκφρασης δεν είναι σαφής, αλλά μια εκδοχή ανατρέχει στον συμβολισμό που έχει το λιβανιστήρι στο Ορθόδοξο τυπικό. Το λιβανιστήρι, λοιπόν, -ο θυμιατήρ, που είναι και γαμώ τις λέξεις από την εκκλησιαστική γλώσσα- συμβολίζει «την κοιλίαν τῆς Θεοτόκου, ἡ ὁποία δέχθηκε στά σπλάχνα της σωματικῶς τήν Θεότητα, πού εἶναι 'πῦρ καταναλίσκον', χωρίς νά ὑποστῆ φθοράν ἤ ἀλλοίωση». Μπορεί, συνεπώς, να θεωρηθεί και πολύ βαριά βρισιά.

Ενδιαφέρον έχει επίσης και το γεγονός ότι είναι από τις σπάνιες περιπτώσεις στα Ελληνικά που η εξύβριση των θείων γίνεται μέσω της κοπρολογίας και όχι, ως συνήθως, με αναφορά στην γενετήσια πράξη.

Άλλα σχετικά λήμματα: γαμώ το σταυρίδη μου, γαμώ την πανακόλα, γαμώ το καντήλι σου, βουλγάρικο θυμιατήρι, θα σου γαμήσω το ό,τι έχεις αγάμητο, γαμώ το ταμτιριρί, θα σού γαμήσω το ταμ τιριρί, θα σου ξηγηθώ αλμυρό φυστίκι και, φυσικά, Mecagum και δεν συμμαζεύεται.

Καλά, ας τολμήσει να πει τίποτα τέτοιο και σε μένα ο καραγκιόζης και θα του χέσω το λιβανιστήρι να με θυμάται ... θα τον κάνω εγώ τον πούστη να πει το δεσπότη Παναγιώτη ... γιατί δεν ξέρει ποιος είμαι εγώ μου φαίνεται ...

Ο θυμιατήρ. Λιβανιστήρι από ορείχαλκο επιχρυσωμένο. (από poniroskylo, 26/09/08)Αυτός έχει πολλά λιβανιστήρια (από poniroskylo, 26/09/08)

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

#1
xaxac

υπάρχει και παροιμία που γίνεται το αντίστροφο, δλδ τα σκατά λιβάνι: γίναν οι γλάστρες θυμιατά και τα σκατά λιβάνι

και σε παραλλαγές:
- τ' αγγειά γενήκαν θυμιατά κι οι κοπριές λιβάνι
- τ' αγγειά γινήκαν θυμιατά και οι κοπριές λιβάνι, των μασκαράδων τα παιδιά γενήκαν καπετάνιοι
- τ' αγγειά γινήκαν θυμιατά και τα σκατά λιβάνι, οι βλάχοι 'γιναν δήμαρχοι κι οι γύφτοι καπετάνιοι
(όπου τα «αγγειά» τα αγγεία, δλδ πάλι οι γλάστρες)

#2
xalikoutis

και κανά δυο κρητικά γαμωσταυρίδια έτσι να ναι εύκαιρα μέρες που ναι΄(δεν ξέρω αν πρέπει να μπουν εδώ, τεσπα)

γαμώ τα κερολίβανα
γαμώ το αίμα των αγίω(ν)

μετά πια πιάνεις συγκεκριμένες μονές και εκκλησίες
πχ δημοφιλή στο ν.χανίων είναι τα:
γαμώ τη Παναγία τη Βλαχερωνίτισσα , γαμώ τη Μυρτιδιώτισσα (αυτή η τελευταία είναι στα κήθυρα, αλλά έχει εμβέλεια, είναι επίσης και σαπιοκάραβο, όποτε μ'ένα μπινελίκι 2 τρυγόνια).

Φαντάζομαι, για τους Επτανήσιους που έχουν ιδιαίτερη σχέση με τους αγίους τους, δεν τίθεται θέμα προτεραιότητας, αν κρίνω και από το φοβερό γαμώ τον Άι μου - ενας είναι ο άις, ε;

#3
jesus

το ωραίο στα επτάνησα είναι η κοινοκτημοσύνη στους αγίους. τους γαμάμε όλους παντού κ τελείωνει.
στη λευκάδα, με πολιούχο την παναγία την φανερωμένη (άουρ χελπ), υπάρχει η εξής επίκληση στα θεία, συνοδευόμενη από σταυροκόπημα:
'μά την παναγία, γαμώ την φανερωμένη μου'.
ε, μετά απ'αυτό (το οποίο το χρησιμοποιούν κ θρησκευόμενοι), είναι δυναμόν να μην τον πιστέψεις;;
δεν ήξερα ότι το γαμώ τον άη μου είναι επτανησιακό...το θεωρούσα δεδομένο. όπως κ το άντε γαμήσου παραπέρα, που είναι εντελώς λευκαδίτικο.
αυτά:)

#4
poniroskylo

Εντάξει, ο μαλάκας ξαναχτύπησε (27/09/08, γύρω στις 2130). Λήμμα και ορισμός είχαν από 5 φορές x 100% - οπότε έρχεται ο δικός μου και ρίχνει δυο Χ=0% νάρθει το πράμα στα ίσα του και να μην παίρνουμε και αέρα. Νταξ ναούμ, δεν θα ξαναβάλω φωτογραφία του Εφραίμ άμα σε χαλάει τόσο.

#5
profhths

σπέκουλο πονηρόσκυλο!! Όπως πάντα άπαιχτος... Οι μαλακίες με την βαθμολογία είναι καιρος να κοπούν...Κυρίως σε τέτοια γαμάτα λήμματα :S

#6
acg

Μηπως η ΚΕ του σαιτ πρεπει να ξαναδει το θεμα της βαθμολογιας; Εχει παρασαχλεψει το πραμα, οπως εχουν παρατηρησει διαφοροι τωρα τελευταια... Αντε να μην αρεσει το λημμα (γιατι;), αλλα το να θαβει καποιος και τον ορισμο οταν αυτος ειναι εμπεριστατωμενος και αρτιος, δεν το καταλαβαινω. Ποια ειναι τα κριτηρια για τον τροπο βαθμολογησης τελικα; Μηπως πρεπει να ανοιξει εκεινο το ρημαδι το φορουμ να το συζητησουμε το θεμα;

#7
xaxac

χωρίς να αποπροσανατολίσω την συζήτηση για το θέμα που έχει προκύψει και την οποία προσυπογράφω, οφείλω να κάνω μια διόρθωση στο πρώτο σχόλιο με το οποίο εν αγνοία μου παραπληροφορώ τον αναγνώστη.

φίλος μου επεσήμανε πολύ σωστά ότι το «αγγειό» είναι το καθίκι. το έψαξα και πράγματι έτσι είναι, άλλωστε και το νόημα της παροιμίας γίνεται πιο ουσιαστικό. τώρα, η εκδοχή που αναφέρει τις γλάστρες μπορεί να είναι και αυτή θύμα παραπληροφόρησης ή όντως «αγγειό» να είναι και η γλάστρα.

και πάλι σόρι για την κατάχρηση στο λήμμα.

#8
jesus

γγειά στη λευκάδα στα χωριά λέγονται τα πιάτα κ τα ρέστα, πχ πλένω τα γγειά.

#9
xaxac

άρα μάλλον να συμπεράνουμε πως σε ευθεία σχέση με τα αρχαία αγγεία, είναι (ήταν) όλα τα οικιακά σκεύη φτιαγμένα από πηλό...; όλα αυτά (πιάτα, μαγειρικά σκεύη, καθίκια, γλάστρες κλπ) δεν ήταν κεραμικά πριν βγουν άλλα υλικά (αλουμίνια κλπ); ερωτώ καθώς δεν γνωρίζω στα σίγουρα κι ελπίζω να μη λέω αρλούμπεν.

#10
iron

Να σας πω και γω τι φρονώ. Δεν είμαι ο μαλάκας με τα Χ, δεν έβαλα τίποτα απολύτως, όχι γιατί το λήμμα δεν μου άρεσε, αλλά γιατί θεωρώ ότι ανήκει σε ένα από τα χιλιάδες «θα σου χέσω το τάδε» όπως και «θα σου γαμήσω το τάδε» κλπ και αν αρχίζουμε να τα βάζουμε ένα ένα δεν έχει τελειωμό. Έστω ότι το συγκεκριμένο έχει κάποιο ιδιαίτερο νόημα επειδή, όπως είπε κι ο συνάδελφος, «είναι από τις σπάνιες περιπτώσεις στα Ελληνικά που η εξύβριση των θείων γίνεται μέσω της κοπρολογίας και όχι, ως συνήθως, με αναφορά στην γενετήσια πράξη», αλλά για κάποιο λόγο εμένα προσωπικά δε μου λέει τίποτα, παρόλο που γουστάρω βρισιές με τα θεία, γουστάρω και κοπροκλανοκουβέντες κλπ. Οκ, απλώς δεν ψηφίζω, δεν το θάβω, το προσπερνάω.

Αλλά μην αρπάζεστε ρε παιδιά όταν μας κακοβαθμολογούνε! Τι πάει να πει αυτό; Θέλουμε όλοι πάντα μπράβο; Ε πάντα θα υπάρχει κάποιος με άλλο γούστο ή γνώμη, σιγά τα λάχανα. Το ότι την καταβρίσκουμε τη στιγμή που χώνουμε ένα λήμμα δεν σημαίνει ότι όλοι πρέπει να μας προσκυνήσουνε (μπορεί και να μας χέσουνε το λιβανιστήρι). Έχω παρατηρήσει ότι ποτέ ρε παιδάκι μου δεν δέχεστε χωρίς θυμό την αρνητική γνώμη. Και γω δεν την έχω δεχθεί εύκολα και έχω απορήσει πολλές φορές (και για λογαριασμό άλλων, όχι μόνο για δικά μου λήμματα), αλλά δεν τα έχω πάρει και στην κράνα ρε παιδί μου, δε ζητάω τα ρέστα, εκφράζω το πολύ-πολύ την απορία μου ή το κλάνω το θέμα. Αν είναι να χαλιέστε έτσι, να καταργηθεί τελείως η βαθμολογία, εισηγηθείτε το όλοι να ξεμπερδεύουμε και να μπαίνουν μόνο σχόλια στα λήμματα. Όμως τότε δεν θα υπάρχουν τα τοπάκια -και η ματαιοδοξία όλων μας θα στραπατσαριστεί ανεπανόρθωτα! (Μη μου αρπάξετε τώρα, έ;) Το συζητάμε, ξέρω και γω; Εγώ ανήκω σε αυτούς που γουστάρανε αρκετά τις αναλυτικές βαθμολογίες κλπ. αλλά τώρα βλέπω ότι γαμήθηκε το θέμα και ότι αν δεν βάζουμε ντε και καλά πεντάρια ή άντε τεσσάρια, είναι πρόβλημα. Το βλιέπουμε.

#11
iron

και μη μου θυμώσεις πονηρόσκυλο που δεν τρελάθηκα!

#12
xalikoutis

οι στα όρια του λογικού βαθμοί νομίζω λειτουργούν ως καρότο για πχιοτικά λήμματα (όχι ναρκισιστικά, αλλά με την έννοια κάνω τον κόπο, βάζω μεράκι)....οι βαθμοί εμπάθειας και τρόμπας λειτουργούν ως μαστίγιο...απτο πολύ μαστίγιο μπορεί κάποιοι να κόβουν καπίστρι, και μετά να κόψουν και λάσπη...κρίμα είναι....

#13
jesus

το πρόβλημα, κατά κύριο λόγο, με τις αρνητικές βαθμολογίες, έγκειται στο ότι κατακρίνονται ορισμοί που δεν επιδέχονται αμφισβήτησης ως κακοί. κατάκρινε την χρησιμότητα του λήμματος στο σάιτ, την κακόηχη λεξιπλασία κ δεν θα πει κανείς τπτ, τουλάχιστον αν είναι στοιχειωδώς λογικός. αλλά το να πεις ότι, πχ, ο συγκεκριμένος ορισμός είναι για το πέος, ε, έχεις άδικο.
στην τελική θάψε το λήμμα κ μην βαθμολογήσεις τον ορισμό, αλλά όχι να τον θάψεις. κ αν τον θάψεις γράψε γιατί είναι λάθος κ γιατί η φράση δεν σημαίνει αυτό, για να μάθουμε κ μεις...νομίζω αυτό το ρόλο βαράει κ η διαφορετική βαθμολόγηση στο λήμμα κ τον ορισμό.
κ γω, όπως κ συ λες, όταν διαφωνώ με κάτι, αποφεύγω να το βαθμολογήσω, ή βάζω έναν ουδέτερο βαθμό στον ορισμό αν είναι σωστός.
αυτό ακριβώς, τπτ άλλο:)

#14
Vrastaman

O Νόμος των Μεγάλων Αριθμών πάντα εξομαλύνει τυχόν αδικίες καλών λημμάτων, όπως έγινε και σε αυτή την περίπτωση. Εαν πάλι ένα λήμμα είναι μάπα ή εκτός τόπου και χρόνου, όπως αυτό, τότε η ομόθυμα κακή βαθμολογία πρέπει να είναι ευπρόσδεκτη και από τον εισηγητή της!

#15
Galadriel

Πόσο χαίρομαι όταν το σύρσιμό μου μέσω λίνκς σε άλλα λήμματα ή επειδή μου καρφώθηκε κάτι στην λίστα και το άνοιξα, με φέρνει σε τέτοιους ορισμούς. poniroskylo και γαμώ τα λήμματα.

#16
Επισκέπτης

Αγγειά κυριολεκτικά σημαίνει οικιακά σκεύη αλλά μεταφορικά τα @ρχίδι@

#17
Επισκέπτης

Αγγείο είναι το δοχείο νυκτός, το γκιογκιό. Ο φορητός chester του παλιού καλού καιρού. (Τώρα μάλιστα που το σκέφτομαι, δεν θα απέκλεια και η ίδια η παιδική λέξη γκιογκιό να προέρχεται από το αγγείο > αγγειό > 'γγειό.) Αατα.

#18
Khan

Η απειλή έχει νόημα αν πρόκειται για χέσιμο προς τα μέσα

#19
vikar

Το γκιογκιό που λέει ο Χέστερ το ήξερα ώς γιογιό. Ενδιαφέρουσα ιδέα.

#20
dryhammer

Κι εγώ με τη λέξη αγγειό ξέρω το καθίκι κι όχι τη γλάστρα, και το δίστιχο « μες στ' αγγειό 'ν' η βιόλα και μυρίζει απ' όλα»