Εμένα ξεροσφύρη με βάση τα παραδείγματα που δίνεις το σφαντάζω μου ακούγεται να προέρχεται από το σφαδάζω και το σφανταξό ίσως από παρεπίδραση από το φαντάσσω - φανταξό.
Στην Κρήτη, το ανάλογο ρήμα προς το σφαντάζω είναι το "(μ)πλαντώ" (στην υπόλοιπη Ελλάδα δε λέγεται να "σκάσεις και να πλαντάξεις";). Δηλαδή με καταλαμβάνει μεγάλη στενοχωρία, αγανάκτηση, είμαι σε ψυχολογικό αδιέξοδο, "ασφυκτιώ", και οι άλλοι αδιαφορούν (σημαντικό αυτό με την αδιαφορία των άλλων). Στην Κρήτη, λοιπόν, το (μ)πλαντώ υπάρχει σε πιο πολλές μορφές, ίσως, από την άλλη Ελλάδα, καθώς λένε: "δε μπορώ επαπέρα στη ξενιτιά, (μ)πλαντώ" ή "ε(μ)πλάνταξα μέσα στο σπίτι" ή και "από την πείνα" όπως λές κι εσύ για το σφαντάζω.
Για τον Πικραμμένο δεν ξέρω. Για τον Καμμένο κάτι έχω "υπό την υποψίαν μου". Μήπως παίρνει το δεύτερο "μ" από το ψεκασ-μένος;
Η δικιά μας η Σόνια, η Αϋλατζίκ το ψιψίκ είναι μικρή ακόμα για μαράζια. παρόλα αυτά θα τη χαιρετήσω εκ μέρους σου Ντον (κι ό,τι καταλάβει κατάλαβε)
@κχαν
Επί των του Σαράντ "...Οπότε, ο Πικραμμένος, όπως άλλωστε και ο Καμμένος, γράφονται με δύο μι επειδή παλιότερα οι μετοχές πικραμένος και καμένος γράφονταν και με δύο μι (η γραφή αυτή θεωριόταν πιο αρχοντική, ας πούμε)..." αλλά και "ποιες μετοχές γράφονται με δύο μι, σε -μμένος; Όχι ο πικραμένος και ο καμένος (καίω) αλλά μόνο οι μετοχές ρημάτων με χειλικόληκτο θέμα (-π, -β, -φ, -πτω, -φτω π.χ. ραμμένος, στριμμένος, βαμμένος, θρεμμένος, κομμένος)" παρατηρητέα τα κάτωθι δύο:
- ως προς το πρώτο απόσπασμα, δεν δίδεται επαρκής εξήγηση ως προς την "αρχοντική" όπως τη λέει γραφή με δύο "μι" (εγώ πάντως πρώτη φορά ακούω τέτοια εξήγα) αλλά παρόλα αυτά εξάγεται η παραδοχή ότι υπήρχε.Συνεπώς δεν τη λες κι ολότελα λανθασμένη.
- μήπως, λέω μήπως ως προς το δεύτερο εδάφιο (περί χειλικολήκτου θέματος) υπήρχε καμιά παρανόηση απορρέουσα από τη μετοχή παρακειμένου του καίγομαι- κεκαυμένος;
Και επίσης το σωστό ορθογραφικά είναι πωρωμένος όπως στον τίτλο (από το πώρος) και όχι πορωμένος, όπως στον ορισμό, άλλο είναι η οστεοπόρωση που είναι από το πόρος.
Καλώς ήρθες και μπράβο για το λήμμα!
Να κάνω μία grammar nazi παρατήρηση ότι το καμένος γράφεται με ένα μι, βλ. λ.χ. τη συζήτηση εδώ, ή το λήμμα εδώ. Εξαιρείται ο Πάνος Καμμένος, (και οι τσιπροκαμμένοι, ενώ το έχουμε Καμένοι Έλληνες εφόσον είναι λογοπαίγνιο από το καμένος βλ. και καμενιά, καμενάδικο, καμενίλα). Γιατί είναι Καμμένος ενώ η μετοχή είναι καμένος έχει ασχοληθεί και ο κυρ Σαράντ εδώ.
Καραλώλ, Χαλικού. Συμφωνώ.
Χαλικού, δεκτή η ερμηνεία. Ήθελα να γράψω, αλλά το παρέλειψα, ότι τα γνωμικά αυτά έχουν μια πολυσημία που δεν μπορεί να την εξαντλήσει η συγκεκριμένη ερμηνεία ενός ορισμού. Αυτό που λες makes sense.
Όσο για το μουνί, ποιος το γαμάει το μουνί...
Συμφωνώ, σίγουρα υπάρχει τουλάχιστον επίδραση απ' το πουλί. Το λέει και ο Σαραντάκος εκειπέρα ήδη πλάκα-πλάκα, τώρα που το ξαναβλέπω.
Η αλήθεια είναι οτι δέν ξέρουμε (εγώ τουλάχιστον) για το τί ειπώθηκε πρώτα, και ποιά κουβέντα επέδρασε σε ποιά. Έχω την εντύπωση οτι το πουλεύω είναι καινούργιος σχηματισμός (μ' αυτήν τη σημασία αν μή τι άλλο), αλλα θέλει ψάξιμο.
σωστή η χαρίκλεια. απαντάται και ως γ-κ-χ θα'ρθει ο καιρός της γέννας. (μετρημένες πάλι οι συλλαβές για να βγει τραγουδιστά)
Γράφεις πάρα πολύ ωραία, μπράβο σου.
Τουίτ:
"Χασαμε τις εκλογες επειδη ο κοσμος δεν ηθελε το σαδομαζοχισμο που βγαζει η Νονη Δουνια αλλα την μιλφοσυνη της Μενεγακης."
Την ξέρω ως ρουμελιώτικη έκφραση (ενισχυμένη με λύκο), και τη βρίσκω και στο ημερολόγιο του καπαπίτη: - Δε μου λές, Λιάκουρα, η γυναίκα μου με τις άλλες [...] τι έγιναν? - [...] θα σου πώ, Μπάρμπα Μήτσο, πάντως έχεσαν μαλλί από λύκο - Βγήκαν, είναι ζωντανές? - Ναι, ζωντανές είναι όλες [...]
''Μέσα στη ζούγκλα τον Ταρζάν
θα πάω να συναντήσω
να παίξω φίνο μπαγλαμά
κι ίσως τον συγκινήσω''Ο Τσιτσάνης στη ζούγκλα,1939
Στη Χίο, σε γύρω αυτής νησιά το έχω ακούσει (Μυτιλήνη, Σάμο) και δεν αποκλείω τη Σύρο όπου διεκπεραιώθηκαν αρκετοί Χιώτες από το 1821 κι εντεύθεν. Στην Πελοπόννησο πάντως το "ξεθερμίζω" χρησιμοποιείται με περισσότερη λογική κι αφορά στη διαδικασία υποβοήθησης εξαγωγής του ελαιολάδου από τον πολτό της ελιάς που σχηματίζετο. Ο εν λόγω τοποθετείτο σε πανιά, ανυψώνετο και στη συνέχεια καταβρεχόταν με αχνιστό νερό(ξεθερμιζόταν) για να βγάλει όλο το λάδι, το οποίο μείγμα λαδιού-νερού κατέληγε σε πέτρινη -συνήθως- λίμπα (δεξαμενή -κι εξού βγαίνει και το "γίναν όλα λίμπα") όπου λόγω ειδικού βάρους ήταν σχετικά εύκολο να διαχωριστούν.
Ίσως το λήμμα να ετυμολογείται από το πουλί το πετούμενο, με την έννοια ότι γίνομαι πουλί, κάνω φτερά και ύστερα ή και παράλληλα να συσχετίστηκε με παίρνω τον πούλο ή με το έγινε πουλόπουλος . Άλλωστε στο τραγούδι του Μάρκου που αναφερει ο Sir Demetrius Sui generis (1936) είναι απίθανο η έκφραση να έχει την υβριστική σημασία καθώς στα ρεμπέτικα τραγούδια γενικά απουσιάζουν εντελώς οι βωμολοχίες και τα σεξουαλικά υπονοούμενα.
Α να γεια σου! Δε σου περνάει από το μυαλό, ότι μπορεί να υπάρχει λόγος, που κάποιος (κάποια) που είχε τέτοια άποψη τελικά την άλλαξε; Όπως βρήκες αυτό το δικό μου σχόλιο, έχει πάνω από εκατό άλλα δημόσια που θα εξηγούσαν την αλλαγή. Αλλά δεν έχει και νόημα, έτσι κι αλλιώς έχουμε μιλήσει τόσο για τα αστεράκια που σύντομα θα φτάσουμε στον Χίτλερ.
Στη Χίο υπάρχει το συνώνυμο σφαντάζω (από το σφαντό = φάντασμα) με παρόμοια χρήση. Επί ανθρώπων χαρακτηρίζει ανθρώπους μοναχικούς, παράξενους κι ερημοσπίτηδες που στοίχειωσαν εν ζωή και σκωπτικά για πολύ αδύνατους.
Καιρός του ήτανε να παντρεφτεί γιατί τοσον καιρό μονάχος του, ησφάνταξένε μες στο σπίτι.
Μ' εφτή τη δίαιτα που μού 'δωκεν ο γιατρός, εσφάνταξα από την πείνα.
Τι αγαλλίαση! Μπράβο που το έβαλες.
Έβαλε αλλού τριόργητο και μαλακό χωράφι / εκτεταμένον, κάρπιμο και μέσα ζευγολάτες / πολλοί με τα ζευγάρια τους το εσχίζαν άνω κάτω. / Και όταν γυρίζαν κι έφταναν στου χωραφιού την άκρην, / άνθρωπος τους επρόσφερνε ποτήρι όλο γεμάτο / γλυκό κρασί, κι εγύριζαν στες αυλακιές εκείνοι / πρόθυμοι του μεγάλου αγρού να φθάσουν εις την άκρην.
Ιλιάδα Σ 540-546 (μτφρ. Ιακ. Πολυλά).
Καλά πάρε τότε το λιτό +1 μαζί και με πολλά παλαμάκια. Τυχαία πάντως έπεσα στο παλιό σου σχόλιο:
(...) ομολογώ με μεγάλο πόνο και αναγνωρίζοντας την αμαρτία μου ότι, εμένα μ' αρέσουν τα αστεράκια ως θεσμός, αν δεν είχαμε την βαθμολογία με τί θα πλακωνόμασταν; Θα γυρνούσαν όλοι κατά των μοντς για να εκτονώσουν την ζωή που κρύβουν μέσα τους, ξέρεις νιε νιε νιε εξουσία νιε νιε νιε καταπίεση κλπ, σο, καλύτερα με βαθμολογία τώρα τσακώνονται και μεταξύ τους. Άμα είναι να καταργήσουμε την βαθμολογία ας τους κάνουμε όλους μοντς να δούνε τί θα πάθουνε.
Η αλήθεια είναι οτι συμφωνώ μ' αυτήν την παλιά σου άποψη. Θα προτιμούσα το σλανγκρ όπως το γνώρισα, πριν την ανανέωση. Και δεν εννοώ τεχνικά -απ' αυτήν την άποψη υπάρχει μεγάλη βελτίωση και ευκολία- αλλά σαν κλίμα, ατμόσφαιρα. Έχω την αίσθηση ότι χάθηκε, ή -πιο σωστά- μειώθηκε το παιγνιώδες και το χαρίεν της διαδικασίας συμμετοχής, έγιναν όλα πιο προτεσταντικά και 'σοβαρά' και κτγμμ σ' αυτό φταίει η έλλειψη βαθμολογίας (όποιου τύπου).
Βρε εσύ με τις βαθμολογίες, όχι ότι δεν γουστάρω θετική αξιολόγηση, αλλά θα προτιμούσα πχ παλαμάκια. Α καλό, ε;
Καλώσ' τον! Λοιπόν όπως καταλαβαίνω, το λήμμα αποτελεί συγκερασμό του λήμματος πωρώνομαι με το λήμμα καμμένο. Κττμγ ο ορισμός θέλει συμπλήρωση γιατί, παρόλο που περιγράφει αναλυτικά το κοινωνικό φαινόμενο της πώρωσης και του καψίματος με την τεχνολογία, δεν περιγράφει τη χρήση της λέξης / των λέξεων "πωρωμένος - καμμένος" στο λόγο - για παράδειγμα, το παράδειγμα δεν περιλαμβάνει το λήμμα - που αυτό είναι το κύριο ζητούμενο.
Gala, +5 για το σχόλjio
Έτσι είναι. Κάποιοι όλες τις κουβέντες τις γυρίζουν στο σεξ. Κάποιοι άλλοι όλες τις κουβέντες τις γυρίζουν στην πολιτική. Τελικά αν το καλοσκεφτείς, το γερό γαμήσι πέφτει πολιτικά. Και να, που όλες οι κουβέντες στο σεξ καταλήγουν, όπερ έδει δείξε.
Σωστή. Υπάρχουν πολλά δίκοσμα. Πούτσα - μουνί έχει τα πρωτεία. Παθητικός - ενεργητικός έχει μια εμβέλεια. Κομμουνισμός - καπιταλισμός τελικά δεν είναι αλληλοαποκλειόμενο, απλά αποκλειόμενο. Το πρότυπο όλων ασφάλουσλυ είναι το και την πούτσα στο μουνί και την ψυχή στον παράδεισο
Χμμμ both worlds as in παθητικός-ενεργητικός χαλικού, μιλάμε για δύο υποworlds της ομοφυλοφιλίας, γιατί στο the other world μπαίνει και μουνί στην εξίσωση, αν μου συγγνωμείτε τα γαλλικά.
Αχαχαχαχα Ντον!