Συνώνυμο του "ναι, τι νόμισες;", "προφανώς ναι, δε θα μπορούσε να είναι αλλιώς", "τι περίμενες;". Τυπικό στην Αιτωλακαρνανία, δεν θυμάμαι να το έχω ακούσει αλλού. Παίζει καί στη Λευκάδα ως εισαγόμενο είδος από απέκεια*.

Εν ολίγοις, απάντηση θετική, με δόση ειρωνείας προς τον συνομιλητή για την άγνοια ή την αφέλειά του. Ο τόνος ανεβαίνει στην εκφορά του "ά", εξ ού και το ερωτηματικό.

Θρυλική η κραυγή "ναι, αμέ, αλλά;" του Μάριου Μπλάκμαν, βλ. ντηλέυ. Έκοψα καρπάθιαν φόρεστ για να ψάξω και δεν βρήκα, βρήκα μόνο "κυρίες μου;" και "πατώνεις;" εδώ. Αν έχει κανείς το κουράγιο...

- Πώπω, μας πιάσανε τον κώλο κανονικά και με το νόμο χτες στο εστιατόριο. Διακόσα ευρώ το κεφάλι η αστακομακαρονάδα...
- Αλλά;

*απέκεια: απέναντι, απ' την άλλη μεριά της θάλασσας, εγγύς Αιτωλακαρνανία στα Λευκαδίτικα.

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

#1
soulto

νομίζω οτι λέγεται ευρύτερα

#2
jesus

μακεδονία μόνο ή και αλλού;

όπως και να 'χει, μου κάνει επαρχιώτικο, δεν θα περίμενα πχ αθηναίο ή σαλονικιό να το χρησιμοποιεί. πάτρα πχ δεν το θυμάμαι καθόλου.

#3
soulto

μπα οχι μακεδονία, στην αθήνα το ακούω αβέρτα.

#4
jesus

μάλιστα. εισαγωγή από τους επαρχιώτες, ή "αθηνέζικη" έκφραση; θέλω να πω επαρχιώτικο στερεοελλαδίτικο που παίζει αθήνα λόγω του ότι και η αθήνα είναι στην στερεά, ή γενικότερο νοτιοελλαδίτικο;

(να υπενθυμίσω κ την απήχηση του μπλάκμαν σε μεγάλο κομμάτι κατοίκων του λεκανοπεδίου που δεν είναι "παραδοσιακοί" αθηναίοι)

#5
soulto

δεν ξέρω αν είναι αθηναίοι, πάντως λέγεται αθήναζε

#6
jesus

κουλ. το κρατάμε κ βλέπουμε.

#7
jesus

τώρα που το σκέφτομαι, παίζει να υφίσταται και πελοπόννησο, σα να θυμάμαι τον υπερπατρινό κυρ-βασίλη να το χρησιμοποιεί σε τηλεφώνημα στην ελληνοφρένεια. ας πει κ κάνας άλλος.

#8
HODJAS

Ούτε ο http://www.slang.gr/lemma/14272-apekis λέγεται μόνο στη Λευκάδα, ούτε το "αλλά?"/"αμέ"-ιδιωμ."αμή?" (θυμ. και βορειοελλαδίτη Χατζηχρήστο σε "αμ'πώς?") μόνο στην Στερεά (παίζει και στην ύπαιθρο Ηπείρου και Μοριά) ούτε στην Αθήνα λέγεται (παρά μόνο χλευαστικά-πλακατζήδικα), ούτε ο κυρ-Βασίλης υπήρξε ποτέ Πατρινός, παρά κάτοικος Πατρών (δηλ. από την δεξαμενή της γραμμής Ηπείρου-Ιονίων-Δ. Στερεάς μέχρι και Μεσσηνία) και ποιός ξέρει ποιανού διαόλου ξεσταύρι. Το ότι άκουσα έναν Εβρίτη στη Νάουσσα να μιλάει την ντοπιολαλιά του, δεν σημαίνει ούτε ότι είναι εν είδει "ναουσσαίικα" ούτε εν γένει "μακεδονίτικα".

#9
jesus

το απέκης δεν θυμάμαι ποτέ να το άκουσα λευκάδα, όπως και το τρόκολο, που αν ήταν σε ευρεία χρήση θα είχα καλές πιθανότητες να το έχω ακούσει δίπλα στο λιτρουβιό-λιοτριβιό που είναι σε ευρύτατη, διότι η οικογένεια της μάνας μου (εκτός από ζώα κύριε διοικητά :Ρ) έχει και κάτι ρίζες ελιές. η δε μάνα μου το ξέρει μόνο από 2ο χέρι κ την λευκαδίτικη λαογραφία προσωπικά την θεωρώ αρκετά αναξιόπιστη γιατί μου φαίνεται να έχει μια δόση μεγαλομανίας κ να προσπαθεί ντε κ καλά να εντάξει την λευκάδα στα επτάνησα παραπάνω απ' όσο ανήκει πολιτισμικά.

οι κάτοικοι της εγγύς αιτ/νίας (γιατί η ναύπακτος δεν απασχόλησε και ποτέ κανέναν λευκαδίτη) είναι "οι απέκεια", με απευθείας ουσιαστικοποίηση του τοπικού επιρρήματος, ή απλά "βλάχοι" και όχι (απ' όσο θυμάμαι) απέκηδες, το οποίο μου βγάζει κάτι το πελοποννησιακό. κάπου παρατήρησα κ την γενικότερη χρήση της κατάληξης -ηδες, πχ μαλάκηδες, απ' τους πελοποννήσιους.

για το "μόνο" στη λευκάδα, δεν είπα πουθενά "μόνο". απλά επειδή δεν κάνουμε μαθηματικά εδώ μπορώ να δώσω πιο εύκολα θετική γνώση ότι κάτι όντως λέγεται κάπου (κ αυτό πάντα με επιφύλαξη ακριβώς για τους λόγους που λες κ συ) από αρνητική, ότι κάτι δεν λέγεται. τα λευκαδίτικα που λέω λοιπόν, δεν σημαίνουν (απαραίτητα) ότι όταν περάσεις τη γέφυρα η λέξη σταματάει να έχει νόημα. σημαίνουν ότι αν πεις πχ "το άφησα αυτού" στον κολωνακιώτη θα στραβομουτσουνιάσει κ θα σε πει χωριάτη, ότι λέγεται εξακριβωμένα λευκάδα και είναι κάτι που δεν θα περίμενα να πει ο πατέρας μου πχ, που είναι από δράμα. συνεπώς, είναι μη τυπικά ελληνικά, λέγονται λευκάδα και υπάρχει κ μέρος στην ελλάδα όπου δεν λέγονται.

τώρα για τον κυρ-βασίλη, είσαι ο 1ος που ξέρω από κει που δεν τον αναγνωρίζει ως καλό δείγμα σκατόψυχου πατρινού μπάρμπα, που ήταν πασόκος πριν υπάρξει πασόκ επειδή ο παπαντρέας ήταν πατρινός. τον θυμάμαι δε γενικά να μιλάει για ζωή στην πάτρα με τρόπο πειστικό, αλλά πάσο, δεν έχω δει κ οικογενιακό δέντρο.

#10
dryhammer

Τό θυμάμαι στα '70ς από κάποιους φίλους του πατέρα μου και είχα από τότε να το ακούσω...