#1
HODJAS

in φακλάνα

Μπουγιουρούμ εφέντιμ :-)

#2
HODJAS

in δονητής

Μειδίαμα :-)

#3
HODJAS

in γερμανικό

Στην Αγγλία αντίστοιχο είναι το volleys and headers = ένας τερματζής μοιράζει και 4-5 μαντραχαλέοι πασάρουν ο ένας στον άλλον ψηλοκρεμαστά καμπόσες φορές και καταλήγει είτε σε κεφαλιά είτε σε βολ-πλανέ.

#4
HODJAS

in σε λέω, με λες

Σοβαρομιλάς Πάτσμαν, δεν το' χεις ακούσει;
Νόμιζα οτι είναι διαδεδομένο σε ολόκληρη τη Β. Ελλάδα. Το' χω ακούσει Ημαθία, Σαλονίκη, Σέρρες και Κομοτινή.
Τί στον κόρακα;

#5
HODJAS

in σε λέω, με λες

Σωστός!

Άλλα αξιοπερίεργα:

Στην Β. Ελλάδα λένε «θα σου πάρω τηλέφωνο» (θα σου τηλεφωνήσω), ενώ στη Ν. Ελλάδα αυτό σημαίνει «θα σου αγοράσω τηλέφωνο».
Η απειλητική έκφραση όμως «θα σε μάθω εγώ γράμματα» (δηλ. «θα σου δείξω εγώ») χρησιμοποιείται αποκλειστικά στην αιτιατική πάνω-κάτω και πλαγίως (!)

Τον τύπο αντωνυμιών με/σε/τον/την κλπ στην αιτιατική, χρησιμοποιούσαν και οι Πολίτες και οι Σμυρναίοι (π.χ. βλ. Γιοβάν Τσαούς σε ρεμπέτικο «Πέντε Μάγκες του Περαία»: ... δυο τάληρα τον δίνεις, τρία θα πληρώσουμε αν η γκλάβα θα γεμίσει θα σε προτιμήσουμε ... )

#6
HODJAS

in λαδωμένος

Ναίσκε τζόγια μου, σεντσ' άλτρο τζούστη η παρόλα σου μα κόμε να κάμω το βιάτζο ίσαμε τη μανσιόνα του Σιορ-Χάνκοντα, όπου δεν έχω αουτομόμπιλε ο κακορίζικος, να σε χαρώ;

#7
HODJAS

in λαδωμένος

Αραρίσκει μοι ο μόδος όπου πενσέεις :-)

#8
HODJAS

in κάνω την πάπια

Φχαρασσώ γκασπαντίν Αλλίβε...

#9
HODJAS

in λαδωμένος

Η Επανάσταση στην Ελλάδα θα ξεκινήσει απο τις παραλίες με την «Επιχείρηση Γης Μαδιάμ», όταν οι χασασίνοι μπαρμπούδος με στολή παραλλαγής ερήμου (αλά-Ιράκ) έρποντας σαν φίδια στην άμμο, θα ξεφυτρώσουν απότομα απ' τα αρμυρίκια και:

  1. Θα πατήσουν ανελέητα τα βαμμένα δαχτυλάκια με Μοναστηρακιώτικες αρβύλες τύπου Εμφύλιος (με μεταλλικά δοντάκια για να πιάνουν στο χιόνι),
  2. Θα σκάσουν όλα τα φουσκωτά με δυο καρφιά για να τρομάξουν αυτόν τον κύριο,
  3. Θα τορπιλίσουν ανήμερα 15Αύγουστο στην Τήνο όλα τα στρώματα θαλάσσης ενώ οι ιδιοκτήτες τους πισθάγκωνα δεμένοι θα περπατήσουν τη σανίδα,
  4. Ακροβολιστές θα σημαδεύσουν στο δοξαπατρί τους ρακετάδες με εκρηκτικά πυρά και μετά θα τους σερβίρουν ψητούς στο φούρνο με πατάτες, πάνω σε ρακετόσχημα εμαγιέ πιατέλλα υπογεγραμμένα απο τον Μάκενροου, σε σμόργκασμπορντ καννιβάλων με το μπαλάκι στο στόμα,
  5. Θα κατακρημνίσουν τις επίδοξες Πάμελες απο το Ταρπήιο ναυαγοσωστικό βάθρο και θα πνίξουν τους μπέηγουωτς στα ρηχά,
  6. Θα πυρπολήσουν τα καλαμωτά μπητς μπαρς με βόμβες ναπάλμ, θα βουλώσουν τα καλάμια των κρυμμένων στα ποτάμια μπάρμεν να μην ανασαίνουν και θα ανασκολοπίσουν τους ντη-τζέδες πάνω σε βελόνες τεραστίων πικ-απ που θα κατασκευαστούν επί τόπου,
  7. Θα ταΐσουν τους χεσοκαβατζόπουστες με τα κωλόχαρτά τους, αφού πρώτα τους επιτραπεί να γράψουν στους δικούς τους με σινικό σκατό πάνω σε κόλλα αναφοράς,
  8. Θα ρίξουν βορά στα ψάρια τους ερασιτέχνες ψαράδες δεμένους με πετονιά,
  9. Θα φορέσουν κολλάρο τις κιθάρες στους «βιολιστές των αντισκήνων» και οι τουμπερλεκατζήδες θα εγγραφούν σε Ωδείο,
  10. Θα γίνει απογραφή των ελευθεροκαμπινιστάδων και θα καταχωρηθούν ως μειονότητα Ρομά,
  11. Θα μπουκώσουν κεφτεδάκια όλες τις μαμάδες μέχρι να σκάσουν παρακολουθώντας τα παιδιά τους να κολυμπούν στα βαθιά χωρίς να μπορούν ν' αντιδράσουν και το κουφάρι τους θα μείνει άταφο,
  12. Οι ντιαμπολοτζήδες και οι αλυσιδοπαίχτες θα εγκλειστούν σε τσίρκο,
  13. Θα βάλουν τσιμεντένιο μνημούρι στους αμμολουομένους, θάβοντάς τους οριστικά,
  14. Θα καούν σε τελετουργική πυρά οι ρομαντικοί μπονφαϊαρτζήδες με το προσκοπικό εγκόλπιο ανα χείρας,
  15. Δρεπανηφόροι άκατοι θα σαρώσουν τον βυθό και την επιφάνεια όπου διακρίνεται αναπνευστήρας, αλέθοντας ψαροντουφεκάδες,
  16. Όλες οι ακατάδεχτες σακαφιόρες θα παραμείνουν υποχρεωτικά ατημέλητες χωρίς νεσσεσέρ επί 2 μήνες σε καμπάνα με καθρέφτες,
  17. Θα επιτραπεί στους καρπουζοπώλες να φάνε το εμπόρευμά τους και να κάτσουν σε καναν ίσκιο να ξεκουραστούν,
  18. Οι αχινοί θα διωχθούν απηνώς,
  19. Οι σφίχτες αφού φάνε ένα γερό ταμπάνι, θα σταλούν σε καταναγκαστικά έργα ως φορτοεκφορτωτές στην Λαχαναγορά και
  20. Οι εκ περιστάσεως ταβλαδόροι (χαζογκόμενες και οι χαζογκόμενοί τους) θα υποχρεωθούν να παρακολουθήσουν 10ετή μαθήματα τάβλι πριν τους επιτραπεί να ξαναπαίξουν...

Αλλάχου-άκμπαρ!

#10
HODJAS

in λαδωμένος

Γαμώ τα στυλ γραφής αμφότεροι όλοι (Αλέφας). Σπεκ!
Παιδί! Έναν καφέεεεε...

#11
HODJAS

in βραστή

Σπέκ!

Άλλως καλείται κλανιά ζοζέ < οζοζέουσα < εκ του αρχαιοελληνικού λολοπαιγνίου πορδή η οζέουσα (εκ των όζω = βρωμώ + ζέω = βράζω).

Οζέι λέγονται τα πουλιά στην διάλεκτο της Brescia, εξ ου το rosa de caei - gulusa de osei = κοκκινομάλλικο μαλλί - λαχτάρα των ψωλών (για το Τζονμπλάκ)...

#12
HODJAS

in παρελκόμενα

Φίλ Σπέκτορ!
Ρε συ, μη θυμάσαι πώς λέγανε στην αργκό των μπουζουκλερί την πιατέλλα με τα φρούτα-ξερούς καρποί;
Κάπως την λέγανε ιδιωματικά, αλλά δε μου' ρχεται.
Άν το θυμάται κανείς, ας κάνει τον κόπο να το βάλει σαν λήμμα.

Σωστός ο στροχαιμ. Επίσης λέγεται «θα μου δείς τον γκιώνη» (Πελοπόννησος) και «θα μου δείς τον πέρδικο» (Ρούμελη).
Και τα δυο σημαίνουν «θα πάρεις τ' αρχίδια μου», με την έννοια της εις μάτην αναμονής ανταπόδοσης π.χ.
1.
-Βάλε ρε μια μπύρα βερεσέ!
-Άμα δεν πληρώσεις τα περασμένα χρωστούμενα, θα μου δείς το γκιώνη...
2.
(Μπαμπάς):
Άμα δεν περάσεις όλα τα μαθήματα του εξαμήνου και μου ζητήσεις το αμάξι να πάς διακοπές, θα μου δείς τον πέρδικο...

#14
HODJAS

in αγοράζω οικόπεδο

Σπεκ!

#15
HODJAS

in λάου-λάου

Το λένε και τα Ημίζ για τα φράγκα:

[I]«...Άλλα βγαίνουνε γρήγορα και άλλα λάου-λάου
αρκεί να' χουν απάνω τους τον Παπανικολάου...»[/I]

Παπανικολάου = 10.000 δραχμές απο τον εικονιζόμενο γιατρό στο παλιό (θνησιγενές) δεκαχίλιαρο. Λέγανε στα τέλη 90'ς π.χ.
-Πόσο κάνει το μπλουζί;
-Δώσε έναν Παπανικολάου, κομμάτια να γίνει...

Kiss me quick...

#17
HODJAS

in λαδωμένος

Βασικά, τα ατομάκια είναι μάλλον graphic, όπως λέει ο Τζόνι.

Παρουσιάζουν κάτι πτωχοπροδρομικές εμμονές του στυλ:

  1. «Με τη ρακέτα φτιάχνεις σώμα» (αρνούμενοι να παραδεχτούν κλασσικές ενδεδειγμένες και συγκεκριμένες ασκήσεις για φίτνεςς, γράμμωση κλπ),
  2. «Άμα λουστείς και βγείς έξω καπάκι, θα πουντιάσεις» (καίτοι πιστεύουν ακράδαντα οτι «το κρύο είναι υγεία»),
  3. «Τί ξέρουν κι οι γιατροί τώρα»; (Δηλ. έχω γρίππη κι αντί να πάρω ένα γιατρό, παίρνω ένα φίλο μου και μου λέει ένα γιατροσόφι για αντίστοιχα συμπτώματα (!) που είχε κάποτε προπολεμικά ή στη χειρότερη παίρνω φάρμακα - χωρίς συνταγή - και μετά τα πετάω)

κλπ-κλπ.

#18
HODJAS

in πρίγκιπας

[I]«... Είμαι πρίγκηπας και μην ξεχνάς Μαρία,
πριν δυο μήνες πασατέμπο και πορεία ...»[/I]

(Γ. Κούτρας «Τσικαμπούμ»)

μπείτε Ζέα :-)

#20
HODJAS

in πρέζα

Οι ρεμπέτες έλεγαν «πούστηδες, πρεζάκηδες και γυναίκες στον τεκέ δεν μπαίνουνε», δεδομένου οτι θεωρούνταν αναξιόπιστα άτομα.

Ιδιαίτερα για τους χρήστες αλκαλοειδών, η έκφραση απηχεί την αμφίδρομη σχέση, όπως την έχει περιγράψει ο Ηλίας Πετρόπουλος μέσα απ' τη φυλακή: «Ο χασικλής περιφρονεί τον πρεζάκια - ο πρεζάκιας μισεί τον χασικλή».

Η πούστικια μαζική παραγωγή - κατανάλωση αντενδεδειγμένου φαρμακευτικού υλικού, έσπρωξε φτωχά παιδιά να μιμηθούν με τεράστιο κόστος γι' αυτά, την ανέξοδη αυτοκαταστροφή των ευπόρων.

Την επανάσταση όμως δεν θα την κάνουν οι πρεζάκηδες.

Η χρεοκοπία του πολιτισμικού σχετικισμού άλλωστε φαίνεται ανάγλυφα πέριξ της πλατείας Ομονοίας...

#21
HODJAS

in λάου-λάου

Σωστός!

Τζιμάκος:

«... Να τη βγάλω λάου-λάου και του Χατζηνικολάου ...»

Παλιό λαϊκό:

«... Λάου-λάου το πηγαίνεις, να ξαναγενώ εργένης ...»

#22
HODJAS

in Μιντζιπέλο

Για ν' ανασάνεις :-Ρ

#23
HODJAS

in μιναρολεβιές

Δεν το λέω για σένα προσωπικά, είναι γενικότερο το φαινόμενο.

Μα να καθόμαστε μωρ' αδερφέ μου να ψιλολογούμε τη μπουγάτσα-τυρόπιτα, το σουβλάκι-καλαμάκι και την πίτα-σάντουιτς;

Όταν μέχρι πριν 40 χρόνια δεν είχαμε να φάμε κρέας κι όταν αποκτήσαμε φτηνά κρέατα (εισαγόμενα) πέσαμε με τα μούτρα σαν καννίβαλοι (μια ζωή λιμάρηδες καταναλωτές και ποτέ παραγωγοί);

Όταν η μπουγάτσα είναι τουρκική και το σάντουιτς εγκλέζικη λέξη κι επινόηση;

Σα δεν πάμε καλά με φαίνεται...

#24
HODJAS

in κωλόκρυψη

Δάκρυσα απ' τα γέλια (και το παράδειγμα απέθαντο)!!!

Μπάει δε γουαίει, η κωλόκρυψη πάει χέρι-χέρι με την βυζανάδειξη (ιδίως όταν πρόκειται για βυζόμπαζο), προκειμένου να στρέφεται το βλέμμα του άρρενος αλλού.

Πρώτη διδάξασα η Κλεοπάτρα, που πέταγε όξω το καλοσχηματισμένο της ζιβύ, για να μην προσέχει κανείς την protruding μυταρέλλα της...

#25
HODJAS

in Μιντζιπέλο

Ως προς το «και λοιπόν;» συνήθως χρησιμοποιείται το «e poi;» = ε, κι ύστερα; (δηλ. τί θες να μας πείς;) ή σκέτα «e...» (δηλ. «ε, και;» συνέχισε να δούμε πού το πάς).

Στην Πάτρα και στο Ιόνιο λέγανε παλιά ένα αντίστοιχο «κι απέ;» (δηλ. «και μετά;» και τί έγινε δηλαδή;), ενώ στην Κρήτη συνεχίζουν να λέν «ε, μα!» ως επιφώνημα δικαίωσης ή αγανάκτησης (δηλ. έχω δίκιο) όμοια όπως λέν οι Ιταλοί πάλι «e...» κοφτά σε διαφορετικό τόνο απο το παραπάνω (δηλ. ε, τί περίμενες;)

Πολλές οι κοινές εκφράσεις, σύνδεσμοι, προσφύματα και επιφωνήματα π.χ. «Σάλτα και γαμήσου» («Vai pure a fanculo»), «Είσαι και λεβέντης» («sei anche stronzo»), «να μου' σαι καλά» («stammi bene») κλπ-κλπ...

#26
HODJAS

in Μιντζιπέλο

Προφέρεται κοφτά «μπο!» και λέγεται κυρίως σε στύλ «ξέρω γώ;»

#27
HODJAS

in τζολεύω

Μωρηάς: Τζολεύω και τζο(ρ)λεύω.
Κυπριακά (ιδίως Πάφος): Τσιεύκω = τσιμπάω, πειράζω, ενοχλώ.
Το τζορελεύω να' χει καμιά σχέση με το τζουρνεύω / τσουρνεύω;
Β. Ελλάδα: Ζορλαντίζω / ζολαρντίζω = πρήζω τ' αρχίδια, ενοχλώ. Μήπως υπάρχει και σε τζορλαντίζω (;)

Υφίσταται και επώνυμο Τζόλας (< ιταλ. Zola ή αρβανίτικο; Ούτως ή άλλως οι Πουλιέζοι της Ιταλίας και της Πάτρας είναι στην συντριπτική πλειοψηφία τους αλβανικής καταγωγής).

Am speksten!

Βράστα οφείλεις να συγγράψεις το κόκκινο βιβλιαράκι του γαΜΑΟ...

#29
HODJAS

in Μιντζιπέλο

Boh! (επιφωνημα αγνοίας ιταλιστί) ;-)

#30
HODJAS

in μαϊτζέβελο

Maneggievole = manageable (χρηστικό, εύκολο στον χειρισμό < mano).