(Να μην συγχέεται με την πρώην περιοχή Κοκκιναρά ή την ομώνυμη λέσχη αντισφαίρισης).

Με το ουσιαστικό «πολιτεία» ο σύγχρονος νεοέλληνας αναφέρεται, κυρίως προ των ραδιοτηλεοπτικών καμερών και μικροφώνων, σε διάφορες από μηχανής θεότητες (το ανάλγητο κράτος, η εξουσία, οι 300, ο Θεός, ο Μπρους Ουΐλις, ο Τσακ Νόρις, ίσως και ο Μάκης) που θα έπρεπε να έχουν προβλέψει το κακό πριν συμβεί, και θα έπρεπε να έχουν μεριμνήσει για κάθε είδους ινφορτούνα που μπορεί να συμβεί και στον τελευταίο -πλην όμως φορολογούμενο- πολίτη. Βεβαίως, το καταληκτικό αυτό χωνευτήρι ευθυνών παραμένει πάντα από απρόσωπο έως φάντασμα, ενώ κατά στιγμές παίρνει και την μορφή σούπερ ήρωα, εγχώριου και εισαγόμενου (οι φίλοι μας οι Αμερικάνοι, ο Πολέμαρχος του Θεού του Λιακό κλπ.). Το πρόδηλο αποτέλεσμα είναι βεβαίως η μη ανάληψη ευθύνης από κανένα υπαρκτό πρόσωπο, πολίτη ή πολιτειακό αξιωματούχο.

Πιθανή προέλευση:

Από τα βάθη της τουρκοκρατίας όπου ο ελληνόφωνος πρώην πολίτης της Ανατολικής αυτοκρατορίας δεν αισθάνθηκε ποτέ σα στο σπίτι του επί οθωμανικής κατοχής, δεν του πολυάρεσε ίσως και η διατήρηση της εξουσίας του παπαδαριού και συνεπώς δεν ένιωσε ποτέ μέρος του κράτους αλλά παρέμεινε «νοικοκυραίς» ραγιάς, κρυφοφοροφυγάς αλλά σκυφτός για το χαράτσι, και κατ' εξαίρεση αιχμάλωτος μιας ανατολίτικης πραγματικότητας.

Εδραίωση στη συνείδηση:

Λίγο το προτεκτοράτο του 1821, το γαλλικό, ρωσικό και αγγλικό κόμμα, η κεντρική εξουσία του Καποδίστρια, οι Βαυαροί, και γενικώς κάποιοι άλλοι που όριζαν επί μακρόν τις τύχες των νεοβαφτισμένων Ελλήνων οδήγησαν στην απρόσωπη πολιτεία που νομοθετεί, εκτελεί και δικάζει αυτοβούλως και απαρτίζεται από άλλους πάντοτε (μάλλον από το Άλφα του Κενταύρου...) έφτιαξαν την «Πολιτεία» που φταίει για τα στενά πεζοδρόμια, το νέφος, τη βροχή το'να τ'αλλο τι να λέμε τώρα.... Και γενικώς την μη αίσθηση του Έλληνα για οτιδήποτε δημόσιο... ακόμα και τα πάρκα!

Φράση πασπαρτού λεχθείσα υπό ωρυόμενης κυρα-σκάφης:
-Που είναι η πολιτεία να φροντίσει;;;

(όπου φροντίσει, και μεριμνήσει, να ενσκύψει πάνω στα προβλήματα του κοσμάκη κλπ.)

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

#1
Abas

Με κάθε καλή πρόθεση, παρακαλώ τους μοντς να μην μου το εξαφανίσουν ως μη-σλανγκ όπως τον εθνάρχη μου... παρα μόνον αν γίνουν σχόλια που το προτρέπουν

#2
Khan

Pas tellement slangue, αλλά νταξ, και ποιος δεν έχει γίνει νεροκουβαλητής της αντίδρασης στην τελική...

#3
Galadriel

Δεν είναι σλανγκ βρε αβά μου, όσο και να έχει έναν υπέροχο ποιητικό και φιλοσοφικό ορισμό, ένα τέτοιο λήμμα δεν. Κττμγ πάντα (δεν βαθμολόγησα).

#4
betatzis

Και όμως κινείται. Όχι τόσο ως ξεχωριστή λέξη, αλλά ως δημοσιοκάφρικη φράση, π.χ, «που είναι η πολιτεία, τι κάνει η πολιτεία, πρέπει να επέμβει η πολιτεία (και οι φορείς)». Εάν ανέβαινε έτσι, ως κλισεδιάρικη φράση - πασπαρτού, μπορεί να ήταν πιο ξεκάθαρα τα πράγματα.

Την δημοσιοκάφρικη αυτή φράση, (αλλά και θέση και άποψη τελικά), την επινόησαν και χρησιμοποίησαν πρώτοι οι δημοσιοκάφροι, με στόχο η δική τους (επικίνδυνη) εξουσία να υποκαταστήσει την (ανίκανη και επικίνδυνη) πολιτειακή εξουσία, με το πες και πες, τελικά το κατάφεραν. Ως ήταν επόμενο, υιοθετήθηκε η φράση αυτούσια από πολλούς σύγχρονους άβουλους, μοιραίους, ορθόδοξους, καθολικώς διαμαρτυρόμενους (βλ. ρεπορτάζ λαϊκής).

Βαθμολόγησα άριστα, επειδή χρησιμοποιώ συνεχώς τις φράσεις αυτές ειρωνικά και αυτοκοροϊδευτικά.

Δηλαδή κττμγ, είναι τόσο σλανγκ, όσο είναι φράσεις όπως αυτή με το Νίκο Τσιαμτσίκα και τα παιδιά μας, όπως η ολ τάιμ κλασσικ για τον Παπαδόπουλο που μας χρειάζεται κλπ, κλπ. Αν ως φράση είναι πιο ξεκάθαρα τα πράγματα, (δηλαδή ενδυναμώνεται το σλανγκικό ήθος), ο Αβάς δεν θα είχε αντίρρηση ,εκτιμώ, να παίξει μία μικρή διόρθωση. Νομίζω άλλωστε ότι αυτό είναι το πνεύμα του ορισμού, για αυτό και οι επιτυχημένες αναφορές σε Τσακ Νόρις, Μάκη, κλπ.

Καλημέρα σε ούλους, τα κεφάλια μέσα τώρα, έχουνε ζορίσει τα πράγματα, μα τι κάνει η πολιτεία επιτέλους !!.

#5
Galadriel

αχαχα δες το μήδι με τον Κούγια στο μοντέλο για την αδιαφορία της πολιτείας...

#6
Επισκέπτης

πολύ πλάκα το μήδι, αυτό εννοώ Μες, συνεπώς κττμγ, ότι χρησιμοποιείται κοροϊδευτικά και ειρωνικά, για να κοροϊδέψει αυτούς που λένε τα ίδια στα σοβαρά, μπορεί να είναι σλανγκ.

Αν θυμάμαι καλά, είχες κάνει μία παρόμοια παρατήρηση όταν μιλούσαμε για τις λέξεις «δουλικό, δουλάρα» κλπ.

Θα δουλέψω και δεν θα ξαναβάλω άλλο σχόλιο σήμερα, θα δουλέψω και δεν θα ξαναβάλω άλλο σχόλιο σήμερα, θα δουλέψω και δεν θα ξαναβάλω άλλο σχόλιο σήμερα............

#7
Galadriel

Μμμ! δεν ξέρω μπετατζή. Ίσως δεν είναι τόσο ξεκάθαρο στον ορισμό, κάτι τ. «πολιτεία: εξιλαστήριο θύμα των πάντων, αυτό που όλοι επικαλούνται για να αποφύγουν τις ευθύνες τους» ή κάτι τέτοιο που λέει ο λόγος, όπως επιχειρείται από την τελευταία πρόταση της πρώτης μεγάλης παραγράφου. Αν δηλαδή θεωρηθεί το λήμμα ως πετυχημένο, μάλλον παίρνει η μπάλα τον ορισμό...

#8
HODJAS

Χρησιμοποιείται συνήθως με την (επίσης κλισεδιάρικη δημοσιογριφέζικη φράση) «πρέπει να ευαισθητοποιηθεί», που είναι απόδοση της αμερικλανιάς sensitize...

#9
Επισκέπτης

Επίσης «δεν υπάρχει κράτος»!

#10
Abas

θα μπορουσαμε να το μονταρουμε σε «που ειναι η πολιτεια..;» και ως φραση να στροφαρει το σλανγκομετρο εε;;;

αν συμφωνουν οι μοντς ας αλλαξουν το λημμα

#11
HODJAS

Ή να βάλεις ένα μύδι με νεοελληνικά καφριλίκια εν είδει κουίζ π.χ. «βρείτε την κρυμμένη εικόνα» = πού είναι η πολιτεία οέο;

#12
poniroskylo

Σλανγκ δεν θα το 'λεγα. Είναι ένα κλισέ τόσο τετριμμένο πια που έχει αποκτήσει εντονότατα ειρωνικές συνδηλώσεις και λόγω αυτού, νομίζω, έχει νόημα η καταχώρηση του.

Αντιστέκομαι στον πειρασμό να μπω στην πραγματολογική/ιστορική/πολιτική συζήτηση προς την οποίαν θέλει να σπρώξει ο φίλτατος Abas (διότι δεν κάνω τέτοια πράματα εγώ και, κυρίως, δεν τα κάνω εδώ) αλλά πρέπει να πω ότι η σύνδεση με την τουρκοκρατία μου φαίνεται εύστοχη με την έννοια ότι η «πολιτεία» τώρα έχει το νόημα που είχε το ντοβλέτι τότε λ.χ. «δε μας νοιάζεται το ντοβλέτι», «ρήμαξε το ντοβλέτι» κ.λπ.

#13
xalikoutis

Το πακέτο «Πού είναι το Κράτος; Τι κάνει η αστυνομία;» είναι νομίζω το πλέον κλάσικ.

Στην Κρήτη λόγω Ενετοκρατίας λέμε «του διαόλου το γ(κ)ουβέρνο!»

#14
HODJAS

Γιαμπανά ντοβλέτ...

#15
HODJAS

Παλιότερα (προ 100καιβάλε ετών) αναφέρονταν ο κοσμάκης στο Κράτος ως «Ρωμέηκο» π.χ. ήλεγε «βούλιαξε το ρωμέηκο».

#16
το Λιοντάρι

Δεν κατάλαβα ποιον εννοείς ως «εθνάρχη» σου φίλε Αββά,
αλλά αυτό δεν έχει σημασία.
Από τύχη έπεσα στο λήμμα σου, αν έχεις προσέξει έχει πολλά σχετικά γύρω από το θέμα «πολιτεία».
Το δικό σου με τράβηξε πιο πολύ επειδή στέκει πιο καλά.
Ίσως και να με τράβηξε περισσότερο αυτό που λες περί μη ανάληψης ευθύνης από το κάθε άτομο αυτής τής ελληνικής Πολιτείας. Το κάθε άτομο λέει : «α, όχι, εγώ δεν έχω ευθύνη για τα όσα γίνονται».

Και φυσικά σού έρχεται αμέσως να πεις :
«και τι σκατά κάνεις ρε παπάρι σε τούτη την έρμη ζωή σου σε τούτη την έρμη Πολιτεία που διαρκώς κατηγορείς ρε ψόφιε σαλτιμπάγκο;»

«Ζεις μέσα της, κυκλοφορείς μέσα της, χέζεις μέσα της, αλλά εσύ ρε σαλτιμπάγκο κάνεις τον ψόφιο κοριό και λες ότι εσύ ρε κοριέ δεν έχεις κάποια σχέση με όλα αυτά. Ότι εσύ δεν έχεις συνευθύνη για όλα αυτά.»

Και τι σκατά είσαι στην Πολιτεία αυτή, λέω τώρα εγώ.
Προεκτείνω τα λόγια σου Αββά μου και δεν απευθύνομαι σ' εσένα. Εύχομαι κι ελπίζω να το καταλάβεις.

Λοιπόν που λες Αββά μου, το κάθε νεο-ελληνικό τσόλι δεν παίρνει χαμπάρι, σκέτος στούρνος είναι, σκέτο μουλάρι.
Τού λες : «για κάτσε ρε Νταλάρα, τουρίστας είσαι 'σύ και μάς παριστάνεις τώρα τον ανήξερο κι ανεύθυνο; Εσύ δεν είσαι ρε τσόλι που έλεγες αυτά κι εκείνα και παρίστανες αυτά κι εκείνα αλλά έκανες άλλα αντ' άλλων;»
Λοιπόν τι μάς λες τώρα ότι δεν έχεις συλλογικη ευθύνη;
Βγήκες έξω από το γενικό κοινωνικό σύστημα;
Εάν ναι να σού το αναγνωρίσουμε ως ύστατη κραυγή ενός προσώπου που διαφωνεί με την όλη σαβούρα γύρω του.
Εάν όμως παραμένεις όμορφα και ταχτικά για 'σένα μέσα στο σύστημα τότε βούλωστο ρε καραγκιόζη και μη μάς παριστάνεις τον δήθεν επαναστάτη,
Είσαι άλλο ένα τσόλι που το παίζει : «εγώ δε ξέρω τίποτα».

Αββά, σ΄ευχαριστώ για την ευκαιρία που μού έδωσες.
Και πάλι ξανά, δεν απευθύνομαι σ' εσένα.
Νομίζω ότι το κατανοείς φίλε :-)