Εκνευρίζομαι σε εκρηκτικό βαθμό, νευριάζω πολύ και απότομα, τα παίρνω στο κρανίο, μου ανάβουν τα λαμπάκια, με πιάνουν τα διαόλια μου. Όλο αυτό συνήθως πυροδοτείται από κάτι εξωφρενικό που συνέβη και μ' αγγίζει, ίσως μια θρασεία συμπεριφορά που στρέφεται εναντίον μου, χωρίς να αποκλείονται όμως τυχαία περιστατικά που δεν έχουν να κάνουν με ανθρώπους.
Βασικό στοιχείο της σημασίας της έκφρασης είναι ότι, για τον άνθρωπο που παίρνει ανάποδες πρόκειται για εξαίρεση στον προσωπικό του κανόνα - δεν μιλάμε δηλαδή για γενικά ευέξαπτο άνθρωπο. Ίσως θυμίζει τον χαρακτηρισμό ανάποδος αλλά και την έκφραση «θα με μάθεις κι απ' την καλή κι απ' την ανάποδη», δεν προέρχεται, ωστόσο, από εκεί αλλά από το λεξιλόγιο των μηχανών εσωτερικής καύσης.
Τα κινητά μέρη μέσα στον κινητήρα (έμβολο κλπ) πρέπει να ακολουθούν πάντα μια προδιαγεγραμμένη και απολύτως συγχρονισμένη πορεία για να καεί το καύσιμο και να αποδώσει έργο. Το έμβολο (ή πιστόνι) κινείται γραμμικά, δηλαδή πάνω-κάτω μέσα στον κύλινδρο, ο διωστήρας (ή μπιέλα) μετατρέπει την κίνηση από ευθύγραμμη σε περιστροφική και την μεταδίδει στον στροφαλοφόρο άξονα. Από κει, πολύ-πολύ απλουστευτικά, μεταδίδεται στις ρόδες (αν μιλάμε για αυτοκίνητο) και τις περιστρέφει.
Η περιστροφική κίνηση της μπιέλας σε μια ορισμένη μηχανή γίνεται πάντα με συγκεκριμένη φορά, δεξιόστροφα ή αριστερόστροφα. Έλα όμως που σε κάποιες μηχανές υπάρχει η πιθανότητα, η μπιέλα και συνεπώς και ο στροφαλοφόρος και όλο το σύστημα να περιστραφούν αντίθετα απ' ό,τι πρέπει. Τότε λέμε ότι η μηχανή «παίρνει ανάποδες στροφές».
Από την μηχανολογική σκοπιά του πράγματος δυο περαιτέρω στοιχεία μας ενδιαφέρουν για το λήμμα: Πρώτον, ότι η μηχανή παίρνει ανάποδες στροφές εκεί που δεν το περιμένεις, ιδίως στην εκκίνηση και, δεύτερον, ότι η συμπεριφορά της μηχανής γίνεται ιδιαίτερα βίαιη, αφού λειτουργεί εντελώς αντίθετα στις κατασκευαστικές της προδιαγραφές, ακούγονται από μέσα σπαραχτικοί και εφιαλτικοί ήχοι και, αν δεν την σβήσεις, μάλλον θα σου βαρέσει μπιέλα και θα την πάρεις στο χέρι ή στην μασχάλη, που λέει κι ο επαγγελματίας.
Σημειώνω σαν trivia:
1. Μάλλον μόνο οι δίχρονες μηχανές μπορούν να πάρουν ανάποδες στροφές ή κυρίως αυτές.
2. Το φαινόμενο, γενικά, εννοείται ότι δεν είναι συχνό.
3. Μερικές μεγάλες ντιζελομηχανές πλοίων είναι φτιαγμένες να δουλεύουν και ανάποδα, αντί άλλου συστήματος, για την «όπισθεν».
Από εδώ:
Δεν με νοιάζει αν είστε κάποιοι κονομημένοι, μαγαζάτορες, άεργοι Ή απλά ηλίθιοι και μαζόχες. Άμα ακούω άνθρωπο να λέει καλά κάνουν και κόβουν τους μισθούς και τα δώρα παίρνω ανάποδες. Στις συναναστροφές μου έχω αρχίσει τα μπινελίκια σε όσους αρχίζουν τέτοιες πα... ιές.Από εδώ:
θα μπορούσα να αναρωτηθώ «πόσο μαλάκες είμαστε;» Ήρθαν χθες τα τέλη κυκλοφορίας του αμαξιού μου και πήρα ανάποδες. 202 ευρώ από 168 αύξηση 20%. Και εγώ φέτος πήρα αύξηση 3%. Τι σχόλιο να κάνω για να μην αρχίζω να βρίζω τον ανιψιό του θείου, τον bonnet du cheval και τους λοιπούς μαθητευόμενους μάγους;Από εδώ (διασκευή):
Και μια τελευταία ερώτηση... μάλλον από τα xp είναι το πρόβλημα. όταν παίζω και πάω να κερδίσω (πέντε με έξι φορές μου το έχει κάνει) μου βγάζει ένα μήνυμα ότι πρέπει να τερματιστεί το Online.exe και ζητούμε συγνώμη (μας υποχρέωσες) κτλ (ο Υ/Η είναι καθαρός ούτε virus ούτε τίποτα). Πως μπορώ να το διορθώσω αυτό το πρόβλημα;... Παίρνω ανάποδες να μου τερματίζεται. Παίζω με το άγχος μην μου τερματιστεί γιατί αν τερματιστεί την ώρα που παίζω, χάνω και το θέμα είναι να χάνω όταν δεν παίζω καλά και όχι επειδή το θέλει ο υπολογιστής με τα errors του.
20 comments
Galadriel
5* για νόου ιτ - αντίστοιχο του «μου γύρισε το μάτι ανάποδα» το οποίο διεκδικώ πλέον ως λήμμα :D
ο αυτοκτονημενος
συνηθος εμφανιζετε διοτι το advance ειναι φευγατος γατος η υπαρχουν καρβουνιδια στον θαλαμο καυσεως
οσο για τις ναυτικες ντιζελομηχανες ειναι αναγκεο διοτι δεν εχει ρεβερσα που να αντεξη εμβολα υψους 3μ και διαμετρου 1μ
βεβαια τη σημερον εχουμε αααααλλλλα κολπα (μη το πσαχνετε)
ο αυτοκτονημενος
εδο
http://people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/
και youtube (du suizer 12rta96c)
Galadriel
Σόρυ πάτση το σχόλιό μου μάλλον είχε ως αποτέλεσμα να σου πηδήξουν στη βαθμολογία έναν άψογο ορισμό. Δεγκζαναμιλάω θα σου γράφω τα σπέκια σε πιμί.
Khan
Και ποιος δεν είναι μπαγαποντομαγνήτης την σήμερον; Μου φαίνεται θα αρχίσουμε να γράφουμε στα σχόλια τους βαθμούς όπως ο Αυτοχτό.
betatzis
Και μια αψόγου απάντηση στα περί εξαντλήσεως της σλανγκ. ο ορισμός το σύνηθες άισο πάτσις.
johnblack
Μπετατζή σόρυ που στο χαλάω αλλά ρίξε και μια ματιά στο Μπάμπη, Β' έκδοση, σ. 165, λήμμα «ανάποδος» και τα ξαναμελέ.. Ας μη βιαζόμαστε να αποθεώσουμε...
Όσο για τον ορισμό, τίποτε ουσιαστικό δεν προσθέτει.
Η πρώτη παράγραφος βρίθει ταυτολογιών και επαναλήψεων.
Η δεύτερη εκφράζει εντελώς υποκειμενικές απόψεις του συγγραφέα που αφορούν φοβάμαι μόνο τον ίδιο.
Όσο για το μάθημα μηχανολογίας: το ερασιτεχνικό της ανάλυσης ειναι προφανές, και φανερό είναι επίσης πως γενικά ο συγγραφέας δεν το 'χει με το συγκεκριμένο άθλημα. Μπορεί να κάνω και λάθος, αυτή είναι πάντως η γενική μου αίσθηση ως ψιλοάσχετου την οποία εντούτοις μου επιβεβαίωσε φίλος πολυτεχνειάκιας και καθ' έξιν σιδεροφάγος αυτοκινητάκιας. Επιφυλάσσομαι να επανέλθω πιο εμπεριστατωμένος.
vikar
Κάτσε ρε τζόνι. Εσύ λές οτι «η πρώτη παράγραφος βρίθει ταυτολογιών και επαναλήψεων», εγώ λέω οτι βρίθει συνώνυμων εκφράσεων, συνεπώς, ασφαλώς και προσθέτει ουσιαστικά στο διεκπεραιωτικό ορισμό του Μπαμπινιώτη. Φάουλ.
Μετά, «η δεύτερη εκφράζει υποκειμενικές απόψεις του συγγραφέα που αφορούν μόνο τον ίδιο». Τυχαίνει να βρίσκω ενδιαφέροντα τον παραλληλισμό ανάμεσα στο «νευριάζω κατεξαίρεση ως άνθρωπος» και το «παίρνω ανάποδες στροφές κατεξαίρεση ως μηχανή» (που παρατίθεται αργότερα). Φάουλ και πάλι.
Ύστερα, τί είν' αυτά περι ερασιτεχνισμού; Βάλαμε απαιτήσεις αυθεντίας στο σλάνγκ τζι άρ όσο απείχα; Εγώ δικαιούμαι να καταχωρίζω πλέον ορισμούς ενώ δέν έχω βγάλει φιλολογία ξερω 'γώ;
Τί έγινε ρε παιδιά; Τί έχω χάσει;
Galadriel
Άσε μη μάθεις, θα μπλέξεις ααααχαχαχαχα (να το πω κάπως ευγενικά μπήκε η άνοιξη βίκα κι έχουμε φουσκοδεντριές, για καλό και για κακό πήγαινε και συ τοίχο τοίχο)
jesus
σόρυ, τζόνυ αλλά φάουλ σκληρό κ αντιαθλητικό. εσύ προχτές δεν έβαλες για ορισμό στο τρόλεϊ προσωπική κρίση για το σάι, την οποία απ' όσο ξέρω είσαι ο μόνος που την συμμερίζεται από τους μη περαστικούς;
την διάκριση ταυτολογίας-παράθεσης συνωνύμων την κάλυψε ο βίκαρος. αν δεν ήξερα ότι πρόκειται για εμπάθεια (με τη νεοελληνική έννοια) θα σε έστελνα στο λύκειο.
αλλά ξέχασα, ο πάτσις είναι της κλίκας.
johnblack
Πραγματικά ρε φίλε μου είναι αδύνατο να αντιδικήσω ειδικά με σένα διότι είσαι γαμώ τα παιδιά και μου έρχονται και κάτι κορυφαία που έχεις πει του στυλ «καιτοι γαρμπεί ο βασιλικος δρομος για τα τσατρουμ» και γελάω με το που βλεπω το τζιζους, οποτε...
Τεσπα κι επειδη σας γουσταρω κι εσενα και το φιλο σου τον ετερο μουσικό θα το μαζεψω και θα σου πω ξεχνα τα υπολοιπα, επιμενω μονο στο γεγονος οτι η λεξη ειχε καταγραφει εκ του μπαμπεως αρα η θριαμβολογια του μπετατζη ηταν εν προκειμενω ακυρη. Αυτο και τελος :)
jesus
είσαι κ μαλαγάνας ρε πούστη...
jesus
(τα μηχανολογικά τα περιμένουμε πάντως, ε;)
betatzis
Κττμγ, αξίζουν «θριαμβολογίας», τόσο τα βασικά λήμματα, όσο και τα πιο προχώ.
Διαφορετική η αξία των μεν, διαφορετική η αξία των δε, (δεν εννοώ ποσοτικά ούτε ποιοτικά), όλα όμως απαραίτητα σε ένα δομημένο λεξικό.
τόσο από άποψη πληρότητας, όσο και από άποψη καταγραφής της πορείας από το πιο απλό και βασικό, στο πιο σύνθετο και εξελιγμένο (προχώ).
Βλ. το (παιδικό) λήμμα «μπουμπούνας» όπου καταγράφεται η εξέλιξη μέχρι το «στόκο» . Για μένα λοιπόν το λήμμα «μπουμπούνας» είναι απαραίτητο.
Ένα άλλο πρόχειρο και βαρύτερο παράδειγμα που μου ΄ρχεται από μνήμης :
Φυλάκα, (γκιζντάνι), σίδερα, φρέσκο, σύρμα, πουλί, (το τελευταίο δικό σου τζόνι αν θυμάμαι καλά).
Το παρόν λήμμα λοιπόν είναι ρουκουνάτο.
johnblack
@ μπετας. Δεν με έπεισες αλλά θα την κάνουμε άλλη στιγμή αυτή την κουβέντα. Ως πουλί πάντως ορίζω συγκεκριμένα τη φυλάκα του Κορυδαλλού, κι αυτό δε νομίζω να το βρεις σε οποιοδήποτε λεξικό μέχρι να παγώσει η κόλαση.
betatzis
Τζόνι :
Σοφά λόγια μεγάλων ανδρών :
«Καταρχήν, ως προς το καταχωρίσιμον. Πρόκειται πράγματι για καραμπινάτη περίπτωση, όπου το γεγονός οτι Μπάμπης και Τριαντάφυλλος έχουν γνώση, ουδόλως πρέπει ως σλανγκ.γκρ να μας απασχολήσει. Η έκφραση είναι αρκούντως «βρόμικη» / ζόρικη / μαγκιόρικη κλπ και διατηρεί σχεδόν ακέραιο τον αντισυμβατικό λαϊκό χαρακτήρα της. Κάνενα λεξικό της αργκό δεν δικαιούται να την αγνοεί. Πάει αυτό».
Δεν συγκρίνω το παρόν λήμμα με το λήμμα για το οποίο γράφτηκε από σένα το παραπάνω σχόλιο, απλώς λέω ότι η λογική μου είναι η ίδια με αυτή του σχολίου σου και με την ίδια λογική αντιμετωπίζω και το παρόν λήμμα.
Αν δε σε έπεισα ακόμη, συμφωνώ να μην το συνεχίσουμε, λόγω φόρτου και μόνον και για να μην το κουράσουμε. Μην θεωρήσεις όμως ότι θέλω να έχω την τελευταία λέξη, και η προτελευταία δεν με χαλάει.
Άσχετο : Όταν σε μεγάλες ουρές είμαι ο τελευταίος και περιμένω και έρχεται καμία ωραία τύπισσα αγχωμένη και με ρωτάει : Εσείς είστε ο τελευταίος ;;;;, της απαντάω με ύφος : Όποιος είναι τελευταίος, είναι μάγκας και ωραίος. (Πιάνει, η τύπισσα χαλαρώνει και όλα γίνονται λίγο πιο όμορφα).
jesus
σ' αυτήν την περίπτωση εσύ είσαι που της την έπεσες ή μήπως αυτή που σου τά ΄ριξε;
:Ρ
Vrastaman
Και μάγκας και ωραίος :-)
johnblack
Ρε μπετατζή αγορίνα μου τι στο διάολο τόσο δυσνόητο είπα πλέον και το 'χουμε κάνει μεσανατολικό και βάλε; Δεν έχω καμιά αντίρρηση στο να καταγραφεί το λήμμα και καλά έκανες που με κβόταρες. Νταξ το ξεκαθαρίσαμε αυτό; Η ένστασή μου είναι στις εύκολες θριαμβολογίες περί μη εξαντλήσεως της σλανγκ. Συνέχεια σπέκια και κόντρα σπέκια με την παραμικρή αφορμή, ε νισάφι πιά, γκώσαμε. Εκεί κόλλησα και δικαίως νομίζω. Γιατί κι αν ακόμη δεχτούμε πως η σλανγκ δεν εξαντλήθηκε, αυτό σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να τεκμηριωθεί με βάση το παρόν λήμμα που το έχουν καταγράψει μπάμπηδες και λοιποί εδώ και δεκαετίες.
Khan
Σλανγκ υπάαρχει!