Σταντέ φράση επαιτών στο Μετρό, ΗΣΑΠ, ΕΘΕΛ, σε χρήση περίπου την τελευταία 15ετία. Ενίοτε συνοδεύεται από επίδειξη φωτοτυπημένων εγγράφων τα οποία αποδεικνύουν ότι ο φέρων ή κάποιος πρώτου βαθμού συγγενής του πρόκειται να υποβληθεί σε κάποια επέμβαση καθώς πάσχει από τα εφτά κακά της μοίρας του, και τα οποία κανείς δεν ενδιαφέρεται να εξετάσει ενδελεχώς (τα έγγραφα, όχι τα κακά). Συνήθως πηγαίνει πακέτο με εκφράσεις όπως:

  • Ζητώ συγγνώμη για την ενόχληση,
  • Δεν είμαι ζητιάνος/α,
  • Η ανάγκη με έκανε να...,
  • Ζητώ την αγάπη σας,
  • Αν θέλετε και αν μπορείτε...,
  • Πάρτε μου (ή κρατήστε μου) ένα χαρτομάντιλο / στυλό / αναπτήρα...,
  • Σας εύχομαι πάνω απ' όλα υγεία.

Ανεξαρτήτως του υπαρκτού ή ανύπαρκτου, μικρού ή μεγάλου ποσοστού των ανθρώπων αυτών το οποίο βρίσκεται σε πραγματική ανάγκη, λόγω του πανομοιότυπου των εκφράσεων δικαιούμαστε να υποθέσουμε ότι η λημματογραφούμενη δήλωση προέρχεται από κλαδική επαγγελματική αργκό. Κάποιος καχύποπτος θα μπορούσε και να ισχυριστεί ότι η επιμόρφωση αυτών των ικετών έλαβε χώρα στο ίδιο εκπαιδευτήριο και από τους ίδιους καθηγητές.

Στην ίδια κατηγορία επαγγελματικής αργκό γραπτής όμως θα πρέπει μάλλον να ενταχθούν και οι ταμπέλες που εμφανίζονται κατά περιόδους σε διάφορα προάστια, και οι οποίες ενημερώνουν τους περαστικούς ότι στην εγγύς περιοχή ταλαιπωρείται σε παράπηγμα «Ηκογένια με οχτό πεδιά, άροστο πατέρα και κατάκητη μάνα». Το αξιοπρόσεκτο σε αυτές τις εκκλήσεις είναι η ομοιομορφία των ανορθογραφιών, ανεξαρτήτως του αν οι εν λόγω ταμπέλες εμφανίζονται πχ στο Περιστέρι, τη Νέα Σμύρνη ή το Χαλάνδρι. Ο λημματογράφος μιλά αποκλειστικά για πράγματα που έχει δει με τα ματάκια του (αλλά δεν σκέφτηκε ούτε στιγμή να φωτογραφίσει ας πούμε, πού να 'ξερε βέβαια ότι μια ωραία ημέρα θα έπεφτε πάνω στο σλανγκρρρ. Μα τι κάθομαι και γράφω ο πούστης βραδιάτικα;).

- Κυρίες και κύριοι ζητώ συγγνώμη για την ενόχληση, πρόκειται να κάνω εγχείρηση στο κεφάλι και δεν έχω τα οικονομικά μου έξοδα. Αν θέλετε και αν μπορείτε...Ευχαριστώ πολύ...Η Παναγία να σας έχει καλά...

Κάτι παρόμοιο μετά το 10:30. (από PUNKELISD, 07/03/12)(από HODJAS, 07/03/12)

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

#1
allivegp

Άλλη πολυφορεμένη ατάκα είναι η: «Είμαι το παιδί που βγήκε στην εκπομπή της Ταδοπούλου και πρέπει να χειρουργηθώ στην Αμερική»

#2
allivegp

Να προσθέσουμε ότι τώρα τελευταία παίζει πολύ το «Είμαι άστεγος και πρέπει να μαζέψω 13 ευρώ για να φάω και να κοιμηθώ για σήμερα...»

Επίσης, σου την πέφτουν στα ΚΤΕΛ όπου περιμένεις να πάρεις το λεωφορείο για να γυρίσεις στην πατρίδα σου και σου λένε ότι κατάγονται από την ίδια πόλη (αφού βλέπουνε ποιό λεωφορείο περιμένεις) (π.χ. Γρεβενά), ότι η σκληρή μοίρα τους έριξε άστεγους στην Αθήνα και ότι μαζεύουν λεφτά για να γυρίσουν πίσω αλλά αν τους ρωτήσεις σε ποιό σχολείο πήγαν (το «πάνω» ή το «κάτω»;), αρχίζουν και κομπλάρουν.

#3
patsis

Α μάλιστα, δεν το είχα ακούσει το λήμμα!

Ρε allivegp τι ψάχνεις τώρα, άμα ο άλλος είναι εξαρτημένος, τα ασυνάρτητα ψέμματα για να εξασφαλίσει τη δόση του είναι πταίσματα.

Κρίμα όμως για τους αστέγους, μέσα στο πουτσόκρυο να κοιμάσαι στα sleeping bags είναι σκληρό πράμα.

Άσχετο: έχει προσέξει κανείς άλλος ότι υπάρχουν πρεζόνια που δείχνουν ότι πέρασαν σαν άνθρωποι γρήγορα από το κυριλέ, το νορμάλ (χωρίς πρόβλημα επιβίωσης, όχι άστεγοι, χωρίς ιδιαίτερο πρόβλημα εθισμού) στο άλλο άκρο; Δηλαδή παλιά το να δεις να σουτάρει ο άλλος μες στον δρόμο συνεπαγόταν ότι ήταν εξαθλιωμένος και αυτό φαινόταν, δεν τηρούσε ούτε κανόνες υγιεινής ούτε τον ένοιαζε για την εμφάνισή του κλπ. Τώρα έχω δει χαρακτηριστικά μια κοπέλα να σουτάρει στο πόδι της αφού πρώτα πέρασε βαμβάκι με απολύμανση και τύπο με ψιλοστυλάτη εμφάνιση (παρ' όλο που φαινόταν από το περπάτημά του και την ομιλία του η πρέζα) να ζητάει λεφτά. Ίσως είναι τραβηγμένο, αλλά αυτή η διατήρηση χαρακτηριστικών ενός συγκροτημένου ανθρώπου είναι κατ' εμέ ένδειξη ότι η μετάβαση στην πρέζα έγινε απότομα.

#4
deinosavros

Ο δόκτωρ στο ρετιρέ να μας πει, νομίζω πως παίρνει κάποιο καιρό για να εθιστείς, και στο μεταξύ ταχεις φάει όλα και έχεις εξαθλιωθεί. Μπερδεύτηκα λίγο Πάτση, αλλά πού ξέρεις, μπορεί και να παίζει όπως τα λες, από περίπτωση σε περίπτωση διαφέρει. Δεν είμαι και ειδικός. Φτου κακά. Μπρρρρ και μακριά...

#5
HODJAS

Πάτσμαν, για δες εδώ κι εδώ.

#6
deinosavros

Χότζας, ο ιερωμένος με τις απαντήσεις σε όλα τα φλέγοντα ζητήματα. Αμα δε γίνουμε μουσουλμάνοι δε θα δούμε Αλλάχ πρόσωπο που να χτυπιόμαστε χάμω σαν τα χταπόδια.

#7
HODJAS

Και χταπόδια έχω λέμε! Και γαρίδα ανοιχτομάτα! Με το μαγιώ ο γαύρος! Έλα να πάρης!

#8
deinosavros

Καλά. Βάλε δυό χοιρινές. Λαιμό ε ;

#9
ΣτοΔγιαλοΧτηνος

Εμφανίζεται και σ’ άλλα έγγραφα αυτός ο φιλέλληνας και φιλόκαλος Τούρκος. Τα ελληνικά του, βέβαια, δεν ήταν τόσο καλά όσο (υποθέτουμε) τα οθωμανικά του. Γράφει τον Απρίλιο του 1825:

Προς το σηβαστόν εκτελεστικόν σώμα

αφού αποφάσισα να αποθάνο εις τηγήν εις στην οπίαν εγενίθιν να δουλέψο τιν ελινικιν διοίκησιν εις ότι δήνομεν με σταθερότιτα και επιμέλιαν κατίντισα να ηστεριθό όλα τα μέσα τα οποία δήναντε να μου φιλάξουν ειςτινιγίαν και τιν επιμέλιαν του να εκπλιρό το χρέος, εις στο οπίον ήμε διορισμένος το να εξιγίσο τα μέσα, οπου μου λίπουν είνε περιτόν διότι η σεβαστί διοίκησις τα γνορίζι βλέπει ότι ήμε γυμνός ηξεύρι ότι ηστερούμε τον καθιμερινόν έξοδόν μου

δούλος σας δερβής μεχμέτ εφένδης

εδώ