Μου το θύμισε ο betatzis μ' ένα σχόλιό του εδώ.
Κραυγή της ποδοσφαιρικής κερκίδας (και της αλάνας) με ρίζες στη Θεσσαλονίκη του μεσοπολέμου και των πρώτων μεταπολεμικών χρόνων.
Λέγεται κυρίως ως προτροπή προς παίκτη της δικιάς μας ομάδας να διώξει τη μπάλα όσο πιο μακριά μπορεί - εκτός αγωνιστικού χώρου ή και εκτός γηπέδου, αν είναι δυνατόν - με σκοπό είτε να αποσοβηθεί ο άμεσος κίνδυνος να φάμε γκολ είτε, συνηθέστερα, να κερδηθεί χρόνος και να κρατήσουμε το προβάδισμα στο σκορ ή να διαφυλάξουμε το βαθμό της ισοπαλίας.
Λέγεται, σπανιότερα, και ως σχόλιο όταν ένα άτεχνο σουτ στέλνει τη μπάλα απελπιστικά άουτ.
Εκτός ποδοσφαίρου, η φράση χρησιμοποιείται περιορισμένα, νομίζω, κυρίως ως παρότρυνση για κωλυσιεργία.
Σε ό,τι αφορά την προέλευση της φράσης, την βρίσκουμε σε μια ενδιαφέρουσα τομή της ποδοσφαιρικής και της εθνοτικής γεωγραφίας της Θεσσαλονίκης.
Μέχρι τα τέλη του '50, τα γήπεδα του ΠΑΟΚ και του Ηρακλή γειτόνευαν. Το γήπεδο του ΠΑΟΚ, από το 1930 μέχρι το 1959 που εγκαινιάσθηκε η Τούμπα, βρισκόταν στο λεγόμενο Συντριβάνι, πλάι στην έκθεση και εκεί που σήμερα είναι η Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ. Το γήπεδο του Ηρακλή ήταν 500 μέτρα πιο πάνω, εκεί που σήμερα είναι η πλατεία του Χημείου. Τώρα, ανάμεσα στα δυο γήπεδα ήταν το νεκροταφείο της Ισραηλιτικής Κοινότητας, γνωστό στους Θεσσαλονικείς ως τα «Εβραίικα Μνήματα», ΒΔ από το γήπεδο του ΠΑΟΚ και ΝΑ από το γήπεδο του Ηρακλή. Ε, και όταν ένας παίκτης έστελνε τη μπάλα έξω από το γήπεδο, είτε το ένα είτε το άλλο γήπεδο, λέγανε οι φίλαθλοι - κατ' απόλυτη κυριολεξία - ότι έστειλε τη μπάλα στα μνήματα. Ο παππούς μου, ο οποίος ήταν Παοξής, ορκιζόταν, βέβαια, ότι η πατρότητα της φράσης ανήκε στους Ηρακλειδείς φιλάθλους. Κατά τον παππού μου, οι παίκτες του Ηρακλή τις εποχές εκείνες ήταν τέτοιοι ξυλοκόποι που το βασικό τους gameplan ήταν να στέλνουν τη μπάλα στα μνήματα.
Σχετικές, αν και όχι συνώνυμες, εκφράσεις είναι το πετάω την μπάλα στην εξέδρα και το πολύ περιγραφικό κεραμιδώνω
...........................................................
Τα Εβραίικα μνήματα της Θεσσαλονίκης καταστράφηκαν στη διάρκεια της Κατοχής και τα ταφικά μνημεία λεηλατήθηκαν. Αργότερα το Πανεπιστήμιο έχτισε από πάνω. Περισσότερα υπάρχουν εδώ και εδώ. Εδώ υπάρχει ένα σύντομο σχετικό κείμενο του συγγραφέα Γιώργου Ιωάννου.
Για τα παλιά γήπεδα της Θεσσαλονίκης μπορείτε να διαβάσετε εδώ
Δες το κριάρι, ρε... - Άσε τα τσαλίμια, ρε, τη μπάλα στα μνήματα... ένα λεπτό θέλει για να το σφυρίξει, γαμώ τον αντίθεό μου...
Καλά ρε, τι παλτό ειν' αυτός; Τετ-α-τετ τρεις φορές και τρεις φορές τη μπάλα στα μνήματα;
Λοιπόν, μάγκες... αυτοί θα μας πιέζουνε να υπογράψουμε αλλά εμείς τρία πουλάκια κάθονται, τη μπάλα στα μνήματα και σφυρίζουμε αδιάφορα... να κερδίσουμε λίγο χρόνο μπας και έρθει και καμιά σοβαρή προσφορά...
9 comments
GATZMAN
Ωραίος!
ο αυτοκτονημενος
γαβ γαβ 4 4
betatzis
Άξιος !!!!!
xalikoutis
τόταλ
abravanel
Να ευχαριστήσω δημόσια το poniroskylo για το λήμμα και να πληροφορήσω οτι το χρησιμοποίησα σε δική μου ανάρτηση με credit προφανώς, εδώ.
Οσο για την τρίτη φωτογραφία, προέρχεται από μια δική μου φωτογραφία της Αγκαδά της ΙΚΘ του 1970 και περιέχει μέρος των εβραϊκών οικισμών του 1939.
allivegp
To Αγκαδά μπορεί ν' ανέβει;
abravanel
H Αγκαδά είναι η ιστορία της Εξόδου που διαβάζουμε κατά την διάρκεια του εορταστικού γεύματος στο εβραϊκό Πάσχα/Πέσσαχ. Η συγκεκριμένη έκδοση έχει ορισμένες επιπλέον λαογραφικές πληροφορίες όπως την ιστορία των 50+ σαλονικιώτικων συναγωγών. Ακριβώς τι θέλεις να ανεβεί και που; Χάρτες με την προπολεμική Θεσσαλονίκη;
allivegp
Eυχαριστώ θερμότατα για την απάντηση, ήταν αυτό που ήθελα. Υποθέτω ότι υπάρχουν διαδικτυακές αναφορές στην Αγκαδά όπως άλλωστε και στην πλούσια ιστορία της Εβραϊκής Κοινότητας της Θεσσαλονίκης, αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής της πόλης μας στο σάιτ που μας έχετε ήδη παραθέσει λίγο πιο πάνω και που σίγουρα αξίζει να επισκεφτούμε. Και πάλι ευχαριστώ για την ανταπόκριση.
Khan