Ως μετρική αποκαλείται η σιδηροδρομική γραμμή της Πελοποννήσου επειδή έχει πλάτος ανάμεσα στις ράγες 1μ, έναντι της «κανονικής» που έχει 1,435μ.
Η μετρική γραμμή μετά τα νέα μέτρα του ΥΜΕ θα πεθάνει...
Ως μετρική αποκαλείται η σιδηροδρομική γραμμή της Πελοποννήσου επειδή έχει πλάτος ανάμεσα στις ράγες 1μ, έναντι της «κανονικής» που έχει 1,435μ.
Η μετρική γραμμή μετά τα νέα μέτρα του ΥΜΕ θα πεθάνει...
Got a better definition? Add it!
Ως υπόθετο χαρακτηρίζεται από τους σιδηροδρομικούς και το Railbus, η αυτοκινητάμαξα που χρησιμοποιείται για προαστιακά δρομολόγια.
- Σήμερα για το Κιάτο είχε τρίδυμο υπόθετο.
(Τρίδυμο σημαίνει 3 συνδεδεμένα τραίνα μεταξύ τους).
Got a better definition? Add it!
Βαπόρι, ή παπόρι < ιταλ, vapore (ατμός και ατμόπλοιο) είναι το ατμόπλοιο, γενικά το μηχανοκίνητο πλοίο, (όχι το ιστιοφόρο που είναι καράβι).
Αλουές (άγνωστου -για μένα- ετύμου . Εικασία: αγγλ. alley = δρομίσκος) ο διάδρομος του πλοίου μέσα στο κομοδέσιο αλλά και στα ξύλινα ο περιφερειακός του καταστρώματος.
Λαγουμάνος παραφθαρμένος τύπος του λαβομάνο (ιταλ. lavamano < lavare - πλένω + mano - χέρι )= νιπτήρας.
Κουραδόρος (Tween deck) ή Υπόφραγμα (από το corridor = διάδρομος;;) Είναι ένα «ενδιάμεσο κατάστρωμα» το οποίο μπορεί να είναι μόνιμο (ακίνητο) ή μετακινούμενο, σε κάποια συγκεκριμένη όμως θέση. Κουραδόροι υπάρχουν μέσα στα αμπάρια αρκετών φορτηγών πλοίων και είναι ένα δεύτερο (ενδιάμεσο) κατάστρωμα κάτω από το «κύριο» κατάστρωμα, χωρίζοντας έτσι το αμπάρι σε χωριστά τμήματα, κατά ύψος. Ο χώρος κάτω από το υπόφραγμα λέγεται κατάμπαρο (Lower Hold) και ο χώρος πάνω από το υπόφραγμα λέγεται απλά κουραδόρος (Tween deck). Είδος κουραδόρου βλέπομε στο γκαράζ των επιβατηγών όπου μια ράμπα κατεβαίνει για να φορτώσει ΙΧ αυτοκίνητα στον «πάνω όροφο».
Κουβούσι είναι το πλαίσιο γύρω από το άνοιγμα του αμπαριού, το οποίο είναι υπερυψωμένο για την αποφυγή εισροής υδάτων.
Όκια (άγνωστου -για μένα- ετύμου) είναι οι τρύπες στην δεξιά & αριστερή μάσκα της πλώρης, απ' όπου περνάνε οι καδένες από τις άγκυρες, επίσης όκια βρίσκονται και σε άλλα σημεία του πλοίου απ' όπου περνάνε οι κάβοι.
-Τονε βλέπεις το χοντρό με το μουσάκι; Είναι ένας κουραδόρος περιωπής…
- Κουραδόρος;; Άσχετε! Άναυτε!
- Μα τι είπα πάλι και φωνάζεις;
Ο θερμαστής - 1934
Στίχοι - Μουσική: Γιώργος Μπάτης
Μηχανικός στη μηχανή / και ναύτης στο τιμόνι / κι ο θερμαστής στο στόκολο / μ’ έξι φωτιές μαλώνει.
Αγάντα θερμαστάκι μου, / και ρίχνε τις φτυαριές σου / μέσα στο καζανάκι σου / να φτιάξουν οι φωτιές σου.
Να προσθέσω μια στροφή που έβαζαν ανάμεσα στην δεύτερη και την τρίτη και δεν υπάρχει στην ηχογράφηση.
Τι να σου κάνω πρώτε μου / δεν είναι από τα μένα / που 'ναι τα κάρβουνα ψιλά / τα τούμπα βουλωμένα.
Κάργα ρασκέτα, ωχ, και λοστό / το Μπέι να περάσω / και μες του Κάρντιφ τα νερά / εκεί να πάω ν’ αράξω.
Μα η φωτιά είναι φωτιά, / μα η φωτιά είναι λαύρα / κι η θάλασσα μου τα 'κανε / τα σωθικά μου μαύρα.
Ο Θερμαστής ανήκει στο κατώτερο ‘’πλήρωμα μηχανής’’ του πλοίου. Είναι ο επιφορτισμένος με το άναμμα του ατμολέβητα και τη παρακολούθησή του. Γενικά με τον αυτό όρο φέρονται και οι επιφορτισμένοι αντίστοιχα σε εργοστασιακούς χώρους, σιδηροδρόμους (παλαιότερα) κ.α.
Στόκολο (στα αγγλικά stokehold, ή fire-room, ή boiler-room) Λεβητοστάσιο πλοίου, είναι το ιδιαίτερο διαμέρισμα του πλοίου (τώρα τμήμα του μηχανοστάσιου) μέσα στο οποίο εγκαθίσταται ο ατμολέβητας με τα αναγκαία για τη λειτουργία του μηχανήματα και συσκευές. Στα πλοία με κινητήρες εξωτερικής καύσης (κάρβουνο), στόκολο είναι το διαμέρισμα του πλοίου με τα καζάνια και τους φούρνους.
Οι φωτιές είναι έξη, όσα και τα καζάνια των ατμόπλοιων. (κι όχι «με τσι φωτιές»)
Τα ψιλά κάρβουνα έπαιρναν αμέσως αλλά έβγαζαν κάπνα και σκόνη (άκαφτος άνθρακας και ιπτάμενες τέφρες) που έφραζαν τα τούμπα και δεν είχαν διάρκεια.
Τούμπο (το) (αγγλ. Tube) είναι ο σωλήνας μεταφοράς (αερίων, υγρών, τροφίμων κλπ).
Ρασκέτα, λοστός και φτυάρι είναι εργαλεία των θερμαστών.
Ρασκέτα (ισπαν. rasqueta, ιταλ raschietto= ξέστρο, εργαλείο ξυσίματος raschiettare = αποξέω) είναι η ξύστρα σαν τσουγκράνα που οι θερμαστές έξυναν και καθάριζαν τις σκάρες που τροφοδοτούσαν με κάρβουνο τα καζάνια στα ατμοκίνητα πλοία.
Το Μπέι - ο Μπέης (αγγ. bay = κόλπος) είναι ο Βισκαϊκός Κόλπος (bay of Biscay), που ορίζεται δυτικά από τον Ατλαντικό Ωκεανό, νότια από Πορτογαλία και Ισπανία και ανατολικά και βόρεια από τη Γαλλία. Βγαίνοντας από τη Μεσόγειο από το Γιβραλτάρ και κατευθυνόμενος προς το Κάρντιφ της Ουαλλίας, περνάει το Βισκαϊκό Κόλπο (δεξιά του) ο οποίος έχει συχνά τρικυμία (από την πάντα) και χρειάζεται οι μηχανές να είναι στο φουλ.
Πατά ένα φτέρνισμα-έκρηξη και ξεκολλά μια χλέπα πάνω στο χέρι του να κρέμεται πράσινη, πηχτή και απειλητική. Κι ενώ όλοι αποστρέφονταν με αηδία, αυτος με δακρυσμένη ικανοποίηση: « Εξεφράξανε τα τούμπα ». Φαντάσου να μην προλάβαινε να βάλει και το χέρι του…
Φιλική συμμετοχή Donmhtsos
Δεν συμμετέχει ο Γιώργος Νταλάρας.
Got a better definition? Add it!
Η ουγγρικής κατασκευής υδραυλική ντιζελάμαξα GANZ-MAVAG A250.
Για την Ιστορία, ήταν από τις ελάχιστες περιπτώσεις που οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι προμηθεύτηκαν υλικό από υφιστάμενο έτοιμο τύπο (M41 των Ουγγρικών Σιδηροδρόμων) και όχι κατόπιν ειδικής παραγγελίας με βάση ειδικές προδιαγραφές. Ταυτόχρονα όμως αποτελεί ακόμα μια περίπτωση ελληνικού τροχαίου υλικού που απαξιώθηκε και αποσύρθηκε πρόωρα. Τα 11 ντιζελοϋδραυλικά «κοντογούρουνα» τύπου Β'Β'dh, με ισχύ 1800 ίππων, αγοράστηκαν από τον ΟΣΕ το 1983, και κυκλοφόρησαν με την αρίθμηση Α251-Α261, ενώ μέχρι το 2001 είχαν δυστυχώς αποσυρθεί όλα, πριν δηλαδή προλάβουν να συμπληρώσουν καν είκοσι χρόνια κυκλοφορίας...!
- Τι μηχανή έχει αυτό το τραίνο που περνάει ρουμάνα;
- Κοντογούρουνο.
Got a better definition? Add it!
Οι κατασκευασθέντες στην πάλαι ποτέ Ανατολική Γερμανία συρμοί του Ηλεκτρικού, LEW type GIII είτε οι του ιδίου εργοστασίου συρμοί LEW type GI.
Η ετυμολογία προέρχεται αν μη τι άλλο από το πρόγραμμα επανδρωμένων πτήσεων Σογιούζ (ρωσικά Союз), των επίσης πάλαι ποτέ ΕΣΣΔ, και στα ελληνικά σημαίνει Ένωση. Η χρήση των LEW type GIII άρχισε το 1983 και περιορίστηκε μετά το 1999. Τελικά αντί να ανακαινιστούν και να εκσυγχρονιστούν, σταμάτησαν να κυκλοφορούν κάπου μέσα στο 2004 μετά από μόλις 21 χρόνια λειτουργίας... Οι όμορφοι κίτρινοι LEW type GΙ παραδόθηκαν στον Ηλεκτρικό τη περίοδο 1981-1984 και μεταξύ 1984-1985 επιστράφηκαν όλοι στο μετρό του Ανατολικού Βερολίνου, και οι συρμοί του τύπου LEW type GII επιστράφηκαν στην Αθήνα το 1997 (σύμφωνα με την γερμανική βικιπαίδεια). Αλλά ο γράφων ισχυρίζεται ότι ουδέποτε τους συνάντησε. Οι Γερμανοί τους έλεγαν Gisela. Εδω να αναφερθεί ότι οι LEW type GI που πέρασαν από την Αθήνα και το Βερολίνο στάλθηκαν τελικά ( εξορία ;;; ) στην Βόρεια Κορέα.
Got a better definition? Add it!
Οι ρουμάνικης κατασκευής ηλεκτροντίζελ λοκομοτίβες Electroputere Craiova A550 του ΟΣΕ.
Το 1982 ο ΟΣΕ έκανε ειδική παραγγελία στη ρουμανική Electroputere 10 μηχανών ειδικού τύπου. Είχαν κινητήρες απόδοσης 4000 ίππων της ρουμανικής Resita σε σχέδια της αμερικάνικης ALCO. Παρόμοιες λοκομοτίβες της Electroputere προμηθεύτηκαν οι ρουμανικοί και οι ιρανικοί σιδηρόδρομοι. Αν και πανίσχυρες με δυνατότητα έλξης πολλών βαγονιών (οι δυνατότερες ντίζελ που αγοραστήκαν ποτέ από τον ΟΣΕ) είχαν κάποια προβλήματα αξιοπιστίας. Κυκλοφόρησαν με αρίθμηση A551-A560. Αποσύρθηκαν υπερβολικά πρόωρα από τη κυκλοφορία το 1998, μόλις 16 χρόνια μετά την αγορά τους (πραγματικό ρεκόρ βραχύβιας χρήσης). Μία ακόμα περίπτωση κακής διαχείρισης και σπατάλης πόρων του ΟΣΕ. Οι κινητήρες τους αξιοποιήθηκαν στην ανακατασκευή των παλιών MLW Α500. Αντικαταστάθηκαν από τις Marlboro.
- Δυνατό εργαλείο η ρουμάνα ρε φίλε...
Got a better definition? Add it!
Οι ηλεκτροντίζελ λοκομοτίβες ADtranz/Bombardier DE2000 του ΟΣΕ, γιατί κοιτάζοντας τες από μπροστά θυμίζουν τα χρώματα της συσκευασίας του ομώνυμου καρκινογόνου προϊόντος.
Επειδή στην Ελλάδα η ηλεκτροκίνηση της γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη δεν προβλέπονταν να ολοκληρωθεί άμεσα στα 1998 (ο ορισμός αυτός γράφεται Φεβρουάριο του 2016 και ακόμα να ολοκληρωθεί) και προς αντικατάσταση των παλαιότερων τύπων λοκομοτίβων παρόλο που αυτές δεν ήταν απαραίτητα σε ηλικία συνταξιοδότησης (βλέπε ρουμάνα και κοντογούρουνο) η διοίκηση του ΟΣΕ αποφάσισε να αγοράσει 26 πετρελαιοκίνητα marlboro το 1998 με τα βασικότερα εξαρτήματα τους κατασκευασμένα σε Γερμανία, Αυστρία, Πολωνία και Βρετανία. Οι πρώτες 26 κυκλοφόρησαν με την αρίθμηση A-471 ως A-496 και με την έλευση άλλων 10 μεταξύ 2004-2005 οι 36 συνολικά πλέον λοκομοτίβες ελαβαν νέα 6ψήφια αρίθμηση από 220 001 ως 220 0036.
-Marlboro Λοκομοτίβες ή marlboro διζελάμαξες;
-Εμένα μου αρέσει η λέξη λοκομοτίβα!
Got a better definition? Add it!
Οι κατασκευασθείσες στην πάλαι ποτέ Δυτική Γερμανία ντιζελοϋδραυλικές Krauss-Maffei 411-430 και Krauss-Maffei V221 των δυτικογερμανικών σιδηροδρόμων, γνωστές και ως φάλαινες.
Η V200 των δυτικογερμανικών σιδηροδρόμων εμφανίστηκε στο Ελλαδιστάν το 1955 στα πλαίσια επιδείξεων της σε Γιουγκοσλαβία, Ελλαδιστάν και Τουρκία. Οι τότε ΣΕΚ (σήμερα ΟΣΕ) τη δοκίμασαν και την απέρριψαν, παρόλο που αγοράστηκε και θεωρήθηκε σκυλί μαύρο από Γιουγκοσλαβία, Τουρκία, Αυστρία, Ελβετία, Ισπανία, Αγγλία, Σαουδική Αραβία κτλ. Το 1988 μία (προς απόσυρση) νεώτερου τύπου V200.1 (V221) του 1965, επανέλαβε 33χρονια μετά, τις δοκιμές στο ελληνικό δίκτυο. Η διοίκηση του ΟΣΕ έκανε τη χάρη στα γατάκια τους Γερμανούς και αποφάσισε να πάρει με leasing διάρκειας 8 ετών 20 μεταχειρισμένες V221. Αποσύρθηκαν το 1997. Γερμανική εταιρία εξαγόρασε το 2002 και τις 20, από τις οποίες μερικές επισκεύασε και χρησιμοποιεί... Είπαμε δεν ήταν καλές, χάρη τους κάναμε!
-Κοίτα, ένα ούφο! Που κοιτάς ρε βλάκα; Όχι στον ουρανό.
Got a better definition? Add it!
Οι δυτικογερμανικής προέλευσης συρμοί του Ηλεκτρικού.
Η ετυμολογία προέρχεται αν μη τι άλλο από το διαστημικό λεωφορείο Columbia του προγράμματος της NASA. Στον αντίποδα των σογιούζ που ήταν ανατολικογερμανικής προέλευσης. Αν και ο Ηλεκτρικός της Αθήνας (λες και έχει ηλεκτρικό η Θεσσαλονίκη θα μου πείτε... χαχαχαχαχαχαχα !!!) προμηθεύονταν συρμούς MAN-Siemens από την πάλαι ποτέ Δυτική Γερμανία από το 1951 μέχρι το 1985 μου είναι δύσκολο να πω με σιγουριά ποιόν τύπο συρμών ονόμαζαν/ονομάζουν οι σιδηροδρομικοί έτσι. Ίσως να ονόμασαν έτσι το 1981 όλους τους δυτικογερμανικούς συρμούς διότι το 1981 εκτοξεύτηκε το ομώνυμο διαστημικό λεωφορείο και εμπνεύστηκαν από αυτό αλλά είναι πολύ πιθανών να ονόμασαν έτσι αποκλειστικά τους πεντάδυμους συρμούς MAN-Siemens 8ης παραλαβής που ήρθαν μεταξύ 1983-1985. Οι πρώτοι MAN-Siemens ήρθαν το 1951 και αποσύρθηκαν το 1995, οι μετέπειτα ήρθαν το 1958 και μεταξύ 1968-1969 και αποσύρθηκαν όλοι τη περίοδο 2003-2004. Οι συρμοί που αποκτήθηκαν μεταξύ 1983-1985 είναι σε χρήση μέχρι σήμερα.
Ο ορισμός αυτός είναι beta θα διορθωθεί εν καιρώ.
-Αφού δεν είναι αμερικάνικα γιατί τα λέμε κολούμπια;
-Γιατί, τα άλλα που τα λέμε σογιούζ ήταν σοβιετικά;
Got a better definition? Add it!
Οι παλιές γαλλικές λοκομοτίβες Alsthom CC AD 1600A1 (μετρικού εύρους) και Alsthom CC AD 2100C1 (κανονικού εύρους) του ΟΣΕ.
Οι μετρικού εύρους Alsthom απόδοσης 1175 kW αγοράστηκαν το 1967 και έλαβαν αρίθμηση A 9201-9210 και χρησιμοποιήθηκαν στο μετρικό σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου. Οι κανονικού εύρους (1435mm) Alsthom απόδοσης 1544 kW αγοράστηκαν το 1966-1967 και έλαβαν αρίθμηση A 351-376 και χρησιμοποιήθηκαν στο σιδηροδρομικό δίκτυο της υπόλοιπης Ελλάδας.
Οι γαλλίδες είχαν κινητήρες Pielstick.
Got a better definition? Add it!