Further tags

Προφανώς έκφραση μεγαλοποίησης της αρεσκείας ενός ατόμου ως προς ένα συγκεκριμένο αντικείμενο, κατάσταση κλπ...

Χρήζει περαιτέρω ανάλυσης

— Πώς ήταν η έκθεση μοτοσυκλέτας ρε μπίου;
— Καλά μπρο δεν πιάνεις, και γαμώ λέμε ..

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

Όταν κάποιος το παρακάνει με κάτι, κοινώς το γαμάει και ψοφάει, και πρέπει κάποιος να του μιλήσει για το Ρεξόνα.

  1. Από βλόγιον:

Μαζέψτε τον! Ρε παιδιά όχι και τον «εθνικό σταρ» να κάνει μνημόσυνο στον Jackson! (σ.ς.: Βλ. μήδι).

  1. Από γουορντπρέσι:

Μαζέψτε την ! Είδα για λίγο τον Αντέννα πρωί-πρωί και καθηλώθηκα από τα πύρινα λόγια της επαναστάτριας, θρησκευόμενης κομουνίστριας, πρώην δεξιάς, λαϊκίστριας κ.λπ., αλλά ασεβούς κυρίας Λιάνας Κανέλλη! Παίρνει ένα τσιγάρο και το ανάβει κι αρχίζει ανάμεσα στους καπνούς να μιλάει. Και ο Παπαδάκης με τον Λιαρέλλη να συνεχίζουν σα να μη συμβαίνει τίποτε! Λοιπόν, κάποιος πρέπει να την μαζέψει επιτέλους. Το τσιγάρο κυρία Κανέλλη ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ! Δεν φταίμε εμείς που μας ντουμανιάζετε πρωινιάτικα μεσα στο σπίτι μας. Κατά τ’ άλλα, δεν με νοιάζει, μπορείτε να υποστηρίζετε ό,τι θέλετε για την πολιτική…

  1. Ολόκληρο δικτατορικό έγραψε στο σλανγκρ! Καλέ μαζέψτε τον!

(από Khan, 17/10/09)

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

Ούτο λήμμα ουδεμία έχει με την γνωστή πόλη, ή με αιγοπρόβατα. Υπονοεί την επίτευξη ενός στόχου εν μέσω χρονοβόρων τε και ασκόπων διαδικασιών αμφισβητούμενης ισχύος και χρησιμότητος. Εις τον ερωτικό-πηδιολογικό τομέα υπονοεί την επιτυχημένη έκβαση καμακίου είτε φλερτ εν μέσω περιττών διαδικασιών.

Δεγαμίων: «Τελικώς; Τι απέγινε μετά του γκομενακίου;»
Καυλαγόρας: «Α... οποία χρονοτριβή λέγω... επισκεφθήκαμε οινοπνευματοποτίων, κινηματογράφο, εστιατόριο, βγήκαμε μετά της συνοδίας της έπειτα... οποία κούραση!»
Δεγαμίων: «Και έπειτα;»
Καυλαγορας: «Ε έπειτα τα ποιήσαμε.»
Δεγαμίων: «Ε μα επιτέλους! Έφταξαμεν έστω και... μέσω Λαμίας

Είχε προταθεί και στο δουπού από τον αυτοκτονημένο.

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

Οπαδική έκφραση των φιλάθλων του Π.Α.Ο.Κ. που έχει βγει και στον υπόλοιπο κόσμο.

  • Κατ’ αρχήν σημαίνει συσσωρευμένη και, προς το παρόν αδιέξοδη (ή ανίσχυρη), οργή. Είναι αυτό το σφίξιμο στα μηνίγγια, αυτός ο πονοκέφαλος που σε πιάνει από το κακό σου όταν φουρκίζεσαι, όταν με θρασύτητα σε θεωρούν θύμα και σε υποβάλουν σ’ ένα αργό διανοητικό βασανιστήριο. Όπως, άλλωστε, το να βλέπεις την ομάδα σου να παραπαίει ανάμεσα στην μετριότητά της και την (ντεμέκ μονίμως) σικέ διαιτησία, καταστάσεις από τις οποίες, εξάλλου, γεννήθηκε η έκφραση.
  • Δηλώνει όμως και την μεγάλη ένταση οποιουδήποτε «οπαδικού» συναισθήματος, ήτοι τυφλού και αυτόβουλου, αυτήν τη γκάβλα με την οποία δεν αφήνεις να παίξει κανένας πούστης.
  • Λέγεται και συμπληρωματικά με την χαιρετούρα, από μόνο μπλακ (pun intended) ατομάκια, σαν το «εδώ» αλλά καμία σχέση. Στο εδώ είσαι, τουλάχιστον, κάπου εδώ, στο τα μυαλά μας πονάνε είσαι μάλλον αλλού.

Η έκφραση είναι παγιωμένη σε αυτήν την πληθυντικιά μορφή. Θυμίζει λίγο τα παλιότερα οπαδικά ΠΑΟΚ και τα μυαλά στα κάγκελα, και τα μυαλά στο μπλέντερ κλπ, τα οποία βέβαια δεν είναι μόνο παοκτζήδικα.

Αν θέλουμε να το γιαλομιάσουμε το πράμα, η έκφραση αποδίδει, εν μέρει αλλά χαρακτηριστικά, τον σαλονικιώτικο συνδυασμό πάθους με την μπάλα και μόνιμης γκρίνιας και δυσαρέσκειας με οποιονδήποτε σχετίζεται με αυτήν, κυρίως βέβαια την παράγκα του αθηναϊκού κατεστημένου. Λέμε τώρα...

1α. - Πάλι ισοπαλίες με την Κωλοπετεινίτσα μέσα στην Τούμπα, πάλι στημένα πέναλντι, πάλι μαλακίες...
- Κοίτα, το πέναλντι...
- Ρε τι να μας πεις τώρα κι εσύ για τον ΠΑΟΚ, κωλοχαμουτζή, τα μυαλά μας πονάνε ρε!
- Λαμιώτης είμαι θείο...
- Το ίδιο κάνει!

1β. - Καλά, αφού βγάλαμε κέρδη γιατί δεν μοιράζουνε μπόνους;
- Έβγαλε ανακοίνωση ο πρόεδρος, είναι λέει η κρίση, να μην προκαλούμε και τέτοια ινδιάνικα.
- Ε ρε πίπες... Τα δικά τους τα μπόνους δεν τα κόψανε όμως!
- Λες ε;
- Μόνο λέω; Εδώ ο γενικός πήγε κι έκλεισε βίλα στη Μύκονο. Τα μυαλά μας πονάνε εδώ μέσα, μας δουλεύουνε αγρίως λέμετε...

  1. - Τι εικονίδια είναι αυτά ρε; Το αφήνω πισί και το βρίσκω εικονοστάσι;
    - Μεγάλε μην τρελαίνεσαι έτσι για δυο συντομεύσεις. Το πρόγραμμα του τζιπιές είναι και το Word δεν τρέχει τίποτα...
    - Τον υπολογιστή που έχει πάνω το λάινεϊτζ δεν τον πειράζει κανείς. Τα μυαλά μας πονάνε μ' αυτό το παιχνίδι, το καταλαβαίνεις;

  2. - Πού 'σαι ρε Μπάμπη, τι κάνεις;
    - Καλώς το καρντάσι, τα μυαλά μας πονάνε κολλητέ...
    - Εχμ, ναι. Σωστό κι αυτό.

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

Όταν οι απαντήσεις που λαμβάνουμε σε ερωτήσεις που απευθύνουμε, θυμίζουν απαντήσεις πολιτικών σε debate.

Όταν γενικότερα, σε διαλόγους που έχουμε με άλλους, δεν υπάρχει συνεννόηση.

Δες Γιωργάκη, Αβραμό, και την Αλέκα όταν την ρωτούν για τα οικονομικά του ΚΟΜΜΑΤΟΣ.

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

Κλασσική έκφραση για υπερτιμημένο αντικείμενο ευτελούς ποιότητας και αξίας χρήσης, άραγε μικρής διαρκείας. Συνήθως οι μανάδες αναφέρονται μ’ αυτήν την έκφραση στα παραχρήμα ελαττωματικά παιχνίδια ή αξεσουάρ που παίρνουν στα παιδιά τους (μετά από επιμονή των τελευταίων), θρηνώντας μαζί μ’ αυτά. Οι μεν για τα όβολα που σκάσανε, οι δε για άγνωστη αιτία...

Αν το παιχνίδι – αξεσουάρ μικρότερου δικαιούχου χάλασε εις χείρας μεγαλύτερου αδερφού, τότε αυτός σπεύδει να παραπλανήσει λέγοντας: «Κοίτα! Μπαίνει και βγαίνει (δις) / είναι συναρμολογούμενο / έτσι είναι το σχέδιό του / έτσι τα φοράνε τώρα» κλπ.

Συνώνυμα: Μάρκα «μ’ έκαψες», της πλάκας, ψευτοπράματα, αγιοβασιλιάτικο, το βρήκες στα γαριδάκια (βλ. ιταλικά trovato nell uovo di Pasqua = Το βρήκες σε πασχαλινό αβγό / di Topolino = παιχνίδι του Μικυμάου κ.α.), του κώλου, μπακατέλα, σαπάκι, για τον πούτσο, της φωτιάς / πυρκαγιάς, μέηντ ιν Τσάινα, κουάρτζ κλπ.

- Μαμά-μαμά! Θα μου πάρεις τη στολή του Σούπερμαν;
- Είπαμε όχι!
- Μα αφού μου το υποσχέθηκες! Έλα τώρααααα!
- Πέρσι που σου πήρα εκείνη με τον άνθρωπο-αράχνη με τη μπέρτα, δώσαμε ένα κάρο λεφτά και την έβαλες μια φορά όλο κι όλο. Δε θυμάσαι που σου σκίστηκε με την πρώτη, στο πάρτυ του Βασίλη; - Και πώς θα πάω στο πάρτυ;
- Αυτά τα ετοιματζίδικα είναι Κυριακής χαρά – Δευτέρας λύπη! Θα σου ράψω εγώ μια ωραία στολή, που θα ζηλεύουν όλοι!
- Καλά, άσε...

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

Τη φράση τη μεταχειριζόμαστε όταν δεν μας ενθουσιάζει μια προοπτική, πρόσωπο ή λύση ανάγκης που μας προτείνουν.

Δηλαδή, την απορρίπτουμε ως επιλογή επειδή την έχουμε ξαναγευτεί στο παρελθόν, δεν μας ικανοποίησε πλήρως, και σίγουρα δεν είναι αυτό που περιμένουμε.

- Στην επιστροφή του Ελευθερόπουλου μετά την αποχώρηση Νικοπολίδη προσανατολίζεται ο Ολυμπιακός.
- Περσινά, ξινά σταφύλια!

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

Η φράση αυτή έχει καταστεί συνώνυμη της υποχωρητικότητας, της ενδοτικότητας, της δουλοπρέπειας, της παραχώρησης κυριαρχικών δικαιωμάτων και της έλλειψης κυριαρχίας ή ανεξαρτησίας τόσο σε επίπεδο κρατών ή λαών όσο και σε ατομικό επίπεδο.

Για την ιστορία, ειπώθηκε το 1945 από τον πρωθυπουργό Παναγιώτη Κανελλόπουλο στον Αμερικανό Στρατηγό Βάν Φλιτ κατά την άφιξη του τελευταίου στο αεροδρόμιο των Αθηνών, προκειμένου να αναλάβει την αρχηγία του Ελληνικού Στρατού στον εμφύλιο πόλεμο κατά των αθεοαναρχοκουμμουνιστοσυμμοριτών.

- Οι ελληνικές κυβερνήσεις, από το «Στρατηγέ μου, ιδού ο στρατός σας» του Κανελλόπουλου, έως το «Ανήκομεν εις τη Δύσιν» του Καραμανλή και το «Ευχαριστούμε τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής» του Σημίτη, ανέκαθεν έκαναν φανερό ότι είναι προσδεμένες στο άρμα της πολιτικής που εκφραζόταν από την Αμερική και τις καπιταλιστικές χώρες.
(από εδώ)

R.I.P. James Van Fleet (από allivegp, 15/10/09)

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

Πανάρχαια η λέξη που απαντά στα περισσότερα μέρη της Ελλάδας. Ο ηλεκΤριανταφυλλίδης λέει:

τρόχαλος ο [tróxalos]: (λαϊκότρ.) α. σωρός από πέτρες. β. τοίχος από ξερολιθιά. [αρχ. επίθ. τροχαλός = που τρέχει, στρογγυλός].

Τρόχαλος στην Κρήτη ήταν κυρίως ο σωρός από μεγάλες πέτρες, τις οποίες οι αγρότες μαζεύαν σε ένα σημείο του χωραφιού όταν το «ξεπετρίζανε» για να μπορεί να οργωθεί πιο εύκολα. Σπανιότερα ως τρόχαλος αναφερόταν η πρόχειρα κατασκευασμένη ξερολιθιά (η οποία ως λέξη δεν απαντούσε στην Κρήτη). Η πιο κοινή μεταφορική χρήση είναι στην περιγραφή ετοιμόρροπων κτισμάτων συντριμμιών - που για τα παλιά, πετρόχτιστα σπίτια ήταν βέβαια σχεδόν κυριολεξία.

[I] Τρόχαλος έγιν' η μονή κι εσείστ' ο Ψηλορείτης κι αντιλαλούνε τα βουνά κι απ’ άκρ’ ως άκρ’ η Κρήτη.[/I] (από ρίμα για το ολοκαύτωμα του Αρκαδίου)

Όπως έχω γράψει στο περίπου και στο λήμμα πετραδίζεις;, η ενασχόληση με τις πέτρες (με τις απελέκητες, μη οικοδομικές πέτρες) εθεωρούνταν στην ύπαιθρο μια από τις πλέον βαριές, απαξιωμένες, στα όρια του νοήματος ανθρώπινες δραστηριότητες. Όπως φαίνεται και στο μύθο του Σισύφου, η μάχη του ανθρώπου με την πέτρα είναι συνώνυμη της ματαιοπονίας. Η πέτρα είναι η πιο αρχετυπική συμπύκνωση της δύναμης της φύσης σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, ιδιαίτερα τη νησιωτική και ορεινή. Αν η πέτρα είναι το ανώφελο, ο τρόχαλος είναι σε απόλυτο βαθμό συνώνυμο της απαξίας, της μηδαμινής χρησιμότητας. Είναι ένας σωρός από άχρηστες πέτρες.

[I]Καλλιά τροχάλους να χαλώ, καλλιά να σκάφτω λάκκους καλλιά δαιμόνους να θωρώ παρά χωροφυλάκους[/I].
(μαντιναδάρα).

Στην Κρήτη η λέξη είναι αυτό που θα λέγαμε κούργιαλο-σλανγκ. Απαντά στις φράσεις «εγινήκαμε τρόχαλος» που σημαίνει:

α) ότι μπλεχτήκαμε σε καυγά, σε μεγάλο μανικουλέ β) ότι έγινε παρτούζα γ) ότι εξετσιλακωθήκαμενε, ότι εγινήκαμε τάπα τση μεθιάς δ) ότι παρεκτράπημεν καθ΄οιονδήποτε άλλο τρόπο.

Απαντά και η φράση «έκαμα-τα τρόχαλο» που σημαίνει τα έκανα πουτάνα, με όλες τις πιθανές έννοιες.

Στα Χανιά, στα Νεώρια, υπάρχει το ομώνυμο μαςπηρανειδησόμπαρο, τελευταίας υποστάθμης σταθμός για τη βραδυνή σας έξοδο, το οποίο ουκ ολίγες φορές έχει προσφέρει προς τα ξημερώματα αξέχαστα θεάματα στους λατέρνατιβ θαμώνες των μπαρ της Σαρπηδώνος.

  1. - Ιντά 'ναι μρε τα χάλια σας, τρόχαλος εγενίκετε...
    - Νικολιό, μρε Νικολιό, κατσ΄α΄πιούμε μπράμα μρε....

  2. - Αν έρθει η Σόνια και φέρει και κείνηνα τη γκαυλιάρα τη Φένια απού σε γουστάρει θα γενούμε τρόχαλος, μόνο α δεν έχεις δουλειά κάτσε σου λέω...

  3. - Και μπαίνει μέσα μέσα στο μαγαζί στσι καναπέδες και την-ε θωρεί με τον άλλο, βάνει ομπρός ένα σκαμπό και έκαμε τα τρόχαλο μα ίντα να σου λέω...
    - Σα δεν την-ε σκότωσε λέω ΄γώ έτσα τροζός που είναι...

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

Παλιότερα, σε αρκετές περιοχές της χώρας, οι γονείς όχι μόνο δεν προίκιζαν την κόρη τους, αλλά για να τη δώσουν, μελετούσαν τα προσόντα της κοπελιάς (π.χ: εκθαμβωτική ομορφιά - άλλα φυσικά προσόντα, κλπ) και έβγαζαν το μπουγιουρντί, αναφέροντας ψιλικό οξύ, κατσικίδια και λοιπά ζωντανά.

Αλλά συνήθως οι γαμπροί (λόγω του νεαρού της ηλικίας τους), δεν είχαν το απαιτούμενο μπαγιόκο και τα λοιπά παρελκόμενα. Οπότε το αίτημα αποπλήρωσης της λυπητερής (payment request), συνήθως προωθείτο στον πατέρα τους. Αν δε κι αυτοί ήταν ταπί και ψύχραιμοι, τότε αυτό προωθείτο στο τρίτο εξοφλητικό κλιμάκιο. Στους παραλήδες του σογιού δηλαδής.

Ετς, αυτοί που πλήρωναν συνήθως τη νύφη, όχι μόνο δεν κέρδιζαν από το αλισβερίσι, αλλά από πάνω υφίσταντο και τις συνέπειες, της επιλογής του γαμπρού.

Σήμερα, εκφέροντας τον όρο, αναφερόμαστε σε κάποιον που υφίσταται τις συνέπειες από τις επιλογές, παραλείψεις ή λάθη άλλων. Μιλάμε δηλαδή για αυτόν που καλείται να πληρώσει τα σπασμένα (γκαφρά, κλπ). Κοντολογίς, μιλάμε για τον μαλάκα της παρέας.

Βλ. λήμματα: κερατιάτικα, κερατάς και δαρμένος, χωρίς κέρδος κέρατα.

Κλείνοντας, καραμερσώ, τον νουνό του λήμματος, τον ξανθό Μήτσο.

  1. Το επιβατικό κοινό είναι αυτό που τελικά πληρώνει τη νύφη από τα όσα συμβαίνουν στο χώρο του ΟΣΕ, Όπως υποστηρίζει σε συνέντευξή του στην «Ε» ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Τρικάλων κ. Γ. Κρανιάς ο Οργανισμός προχωρά στην περικοπή πολλών δρομολογίων για να στείλει με αυτό τον τρόπο στο σπίτι τους ένα μεγάλο μέρος των εργαζομένων....Περίπου μας λένε ότι αφού δεν είναι ικανοί να αξιοποιήσουν παραγωγικά το ανθρώπινο δυναμικό του οργανισμού προτιμούν να καταργήσουν τα τρένα και τελικά τη νύφη να την πληρώσει το επιβατικό κοινό, δηλαδή αυτοί που δεν φταίνε σε τίποτα. Δες εδώ

  2. Οι ναυτεργάτες που είναι ναυτολογημένοι στα πλοία του Ποταμιάνου, έχουν μέχρι τώρα, πληρώσει τη νύφη, από τα άθλια παιχνίδια και τους ανταγωνισμούς μεταξύ των εφοπλιστών.
    Δες εδω

  3. Ποιος θα πληρώσει τη νύφη;

Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι, όταν οι τράπεζες τα πάνε καλά, όλα τα κέρδη είναι δικά τους, ενώ, όταν οι καιροί είναι δύσκολοι, αυτός που ζημιώνεται είναι ο φορολογούμενος, καθώς τα κράτη νιώθουν υποχρεωμένα να επέμβουν. Δες εδω

  1. Τον Κεστπαγια δεν τον γούσταρα και το είχα πει από την αρχή. Όμως πάλι τα ίδια; Πάλι ο προπονητής θα πληρώσει την νύφη; Δες εδώ

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified