Further tags

Εμβληματική έκφραση που είπε ο περίφημος Τάκης Κυριλές σε ρεπορτάζ του 1995 για τα rave parties. Έκτοτε σημαίνει έχω ψευδαισθήσεις και οράματα, είτε επειδή είμαι υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών, είτε για άλλους λόγους.

  1. Βλέπω κύκλους. (Εδώ).
  2. Αν πήγαινες γυμνάσιο ή λύκειο στα 90’s, σίγουρα είχες στο σχολείο άτομα που πήγαιναν σε rave party. Τους ξεχώριζες από τα πολύχρωμα t-shirt, τα φουσκωτά μπουφάν και την κυνική προσέγγιση που είχαν για τη ζωή. Ζούσαν για να ακούνε δυνατά beats στο Walkman και για τα party του Σαββατοκύριακου. Και μπορεί το rave να είχε πέραση σε πολύ κόσμο, όμως, σε αντίθεση με σκηνές όπως αυτή της trap σήμερα, απευθυνόταν σε πιο underground άτομα. Με λίγα λόγια δεν ήταν ποτέ η κυρίαρχη υποκουλτούρα κι ας είχε μια κάποια μαζικότητα. Τα media, σε μια εποχή που σχεδόν είχε ξεθυμάνει η υπόθεση των Σατανιστών της Παλήνης, έψαχναν για τον επόμενο «διάβολο» που θα στείλει τη νεολαία στην καταστροφή. Το rave ήταν το τέλειο «θύμα». Η στοχοποίησή του δεν θα ενοχλούσε τα φιλαράκια κανενός πανελίστα-μπουζουκόβιου και παράλληλα, ο μυστικισμός και η παγανιστική διάθεση που έβγαζε ήταν «βούτυρο στο ψωμί» των δημοσιογράφων της εποχής. Η «Μάνα Ρέιβερ», που έσπερνε τον πανικό στους Έλληνες γονείς από το παράθυρο του ΣΚΑΪ, αποτελεί μέχρι και σήμερα πηγή έμπνευσης για memes, ενώ ο θρυλικός «βλέπω κύκλους» και το πού μπορεί να βρίσκεται τώρα είναι ένας αστικός μύθος που συνεχίζει να απλώνεται στο Διαδίκτυο. Μιας και αναφέρθηκα στον τύπο με τους κύκλους, γνωστός και ως «Τάκης ο κυριλέ», έχω να πω ότι παρακολουθώντας τις προάλλες στο YouTube ολόκληρη την εκπομπή από την οποία ξεπήδησε το σχετικό κλιπ, με κατέκλυσαν συναισθήματα νοσταλγίας για κάτι που δεν έζησα, αλλά και στενοχώριας λόγω της τελικής διαπίστωσης που προέκυψε από αυτό. Ας το πιάσουμε από την αρχή. Βρισκόμαστε στο μακρινό 1995 και ο δημοσιογράφος Αργύρης Ντινόπουλος έκανε για την τηλεόραση του ANT1 μια τριλογία ντοκιμαντέρ με πιο underground, για την εποχή, θεματολογία. Ένα από τα επεισόδια είχε τίτλο «Η Γενιά των Ρέηβερς». Όπως αναφέρει κι η περιγραφή στο κανάλι, που πιθανότατα «τρέχει» από τον ίδιο τον δημοσιογράφο, «Πρόκειται για ντοκιμαντέρ αλλά και για δημοσιογραφική έρευνα που, από ορισμένους, είχαν χαρακτηρισθεί “αιρετικά” όταν παρουσιάστηκαν από την ιδιωτική τηλεόραση στα μέσα της δεκαετίας του 1990». Αξίζει να αναφέρω ότι οι άλλες δύο εκπομπές είχαν θέμα τον αλκοολισμό και τα τραγούδια της νύχτας. Το ρεπορτάζ θυμίζει τα αντίστοιχα σημερινά που γίνονται με θέμα την trap μουσική. Με εικόνες από clubs και επεξήγηση της σκηνής, με τρόπο που είναι κατανοητός στις μεγαλύτερες ηλικίες. «Τα κακά παιδιά των ‘90’s». «Στα αγγλικά “rave” σημαίνει παραμιλώ, παραληρώ, ουρλιάζω». «Η χορευτική μουσική της techno βαπτίστηκε από τη μαγική λέξη της εποχής: Technology, δηλαδή, τεχνολογία». «Βγαίνει από κομπιούτερς, χτυπάει κατευθείαν στα κύτταρα του εγκεφάλου». «Τα ναρκωτικά στη δεκαετία του ’90 άλλαξαν -χημικά, χάπια- με ιατρικές παρενέργειες που δεν έχουν εξακριβωθεί σε όλες τους τις λεπτομέρειες». Αυτές είναι κάποιες από τις ατάκες που ακούγονται στο σπικάζ της εισαγωγής, που έχει μια μικρή δόση υπερβολής – λογικά, για να ιντριγκάρει τους γονείς που παρακολουθούσαν. Στη συνέχεια μιλάει ο Χρήστος, ένας φοιτητής δημοσιογραφίας, ο οποίος με αφοπλιστική ειλικρίνεια, απλά λόγια και σοβαρότητα εξηγεί μέσα σε λίγα λεπτά το κίνημα του rave. Μάλιστα, επισημαίνει ότι δεν υπάρχει καμία σύνδεση με τον σατανισμό – κάτι που πρόσαπταν σε όλες τις εφηβικές μόδες εκείνη την περίοδο, αφού η ιστορία του Ασημάκη Κατσούλα και της παρέας του είχε λήξει μόλις δυο χρόνια πριν. Αυτό που γίνεται σαφές σε όλη τη διάρκεια της εκπομπής είναι ότι όπως με κάθε μόδα -το rock ‘n’ roll παλαιότερα και το rap σήμερα, για παράδειγμα- οι νέοι στην Ελλάδα πασχίζουν να αποδείξουν ότι δεν είναι ελέφαντες, σε μια κοινωνία που κλείνει τα μάτια στα πραγματικά προβλήματα: σκάνδαλα, κακές κυβερνήσεις, φτωχοποίηση, ανεργία, αστυνομική αυθαιρεσία. Αλλά την ίδια στιγμή ψάχνει ένα εξιλαστήριο θύμα για να ξεσπάσει. Όπως πολύ σωστά αναφέρει ο μουσικός -μετέπειτα μοντέλο και μάνατζερ- Ηλίας Πανταζόπουλος, το rave ήταν μια νέα επανάσταση μετά το rock ‘n’ roll των 50’s και των 60’s. Μουσικά κινείται στη σκληρή techno, τη house, την trance και σε μικρότερο ποσοστό στην ambient. Μια μουσική επανάσταση που ήρθε 30 χρόνια μετά αυτή του rock και σήμερα, 30 χρόνια αργότερα, η (t)rap κάνει εκ νέου τα δικά της βήματα. Και μπορεί η trap με το rave να έχουν κάποια κοινά μεταξύ τους, όπως τον πόλεμο που δέχονται από τα media, την απέχθεια για τους «λαϊκούς» και τη νεανική «τρέλα» που κατακλύζει τους fans, όμως αυτά που τα χωρίζουν είναι περισσότερα. Η κουλτούρα του rave, όπως ακούμε πολλές φορές μέσα στο 30λεπτο βίντεο, μοιράζεται πολλά ιδεολογικά στοιχεία με αυτή των hippies. Τα ψυχεδελικά ναρκωτικά είναι αυτά που προτιμάει η σκηνή, ενώ σε αντίθεση με τη φιλαργυρία των σύγχρονων rap καλλιτεχνών και fans, αυτοί του rave το έκαναν με την ψυχή τους για να περάσουν καλά, χωρίς να σκέφτονται το αύριο. Ο πεσιμισμός της εν λόγω γενιάς αποδείχθηκε σωστός, αν κρίνουμε από όσα συμβαίνουν σήμερα, οπότε το έζησαν σαν να μην υπάρχει αύριο, κόντρα σε κάθε θεσμό και βγήκαν κερδισμένοι. Μια άλλη διαφορά είναι η στάση τους απέναντι στα ναρκωτικά και στη βία. Σκοπός τους ήταν η αγάπη και η ειρήνη. Φασαρίες μέσα σε αυτά τα club γίνονταν σπάνια. Οι συζητήσεις για τα drugs γίνονταν με casual τρόπο, ακόμη και μπροστά στις κάμερες, χωρίς να θεωρείται κάτι το τρομερό. Κάποιοι έλεγαν ότι έκαναν χρήση, άλλοι πως ήταν εκεί για τη μουσική και αυτό ήταν όλο. Με λίγα λόγια, δεν υπήρχε εξιδανίκευση των ουσιών. Επίσης, υπήρχε μια αδιαφορία για τα πολιτικά δρώμενα. Όπως αναφέρει ένας νεαρός έξω από το ιστορικό πλέον Camel Club, «Ποιος να σε κρατήσει; Οι πολιτικοί, τα γουρούνια; Η ζωή, η μηχανή και η μάνα μου»! Σε μια περίεργη εποχή με το Internet και τον 21ο αιώνα να βρίσκονται προ των πυλών, υπήρχε η πεποίθηση ότι αυτή η γενιά, ή τουλάχιστον η συγκεκριμένη κάστα ανθρώπων, ήταν κάτι το διαφορετικό από τους γονείς τους. Τη γενιά του Πολυτεχνείου, την οποία κατακεραύνωναν στο βίντεο κάποιοι από τους συνεντευξιαζόμενους. Πίστευαν ότι θα τα κάνουν διαφορετικά. Δυστυχώς δεν τα κατάφεραν. Ο καπιταλισμός μετέτρεψε τη γενιά των raver σε κάτι παρόμοιο με τις προηγούμενες. Όπως έλεγε και ο γνωστός πλέον φίλος που έβλεπε κύκλους, «Μετά τον στρατό θα γίνω κυριλέ». Μάλλον το εννοούσε. Παρότι οι προθέσεις τους ήταν αγνές, μάλλον δεν κατάφεραν να τις κρατήσουν μέσα τους. Από την άλλη, η αντίστοιχη γενιά του σήμερα βασίζεται στο έπακρο πάνω στο αφήγημα της καπιταλιστικής και υλιστικής ιδεολογίας. Τουλάχιστον, έχει μπροστά της χρόνο ώστε να αποδείξει ότι δεν θα έχει την ίδια κατάληξη με τους γονείς της. Δηλαδή τους ravers. Υ.Γ. Το συγκεκριμένο κείμενο βασίζεται σε προσωπικές απόψεις. Προφανώς, μια μεγάλη μερίδα των ανθρώπων που έζησαν τη rave παρέμειναν πιστοί στις ιδέες τους. (Εδώ).
  3. Βλέπω κύκλους: Σου «σκάνε» στα social media ειδοποιήσεις που δεν υπάρχουν; (Εδώ).

Got a better definition? Add it!

Published

Παλαιά μπαμπαδοσλάνγκ με αφορμή τον Δημοσιογραφικό Οργανισμό Λαμπράκη, προκειμένου να δηλωθεί δημοσιογραφία είτε του ίδιου είτε άλλου ομίλου που βγάζει δημοσιογραφικά λαβράκια, δηλαδή ψαρεύει ειδήσεις- διαμάντια, που έχουν σημασία και δεν είναι προσβάσιμες σε όλους.

Ανήκει στον δημοσιογραφικό οργανισμό λαβράκι, από αυτόν περιμένει όλες τις καυτές ειδήσεις η εφημερίδα.

Got a better definition? Add it!

Published

Ο body-builder, το μπιλντέρι, ο γυμνασμένος, ο χτισμένος.

Να αποφεύγεις τα σκληρά, να μην κολλάς στους μπιλντεράδες να διοργανώνεις ρεσιτάλ για μετανάστες και φυγάδες. (Η θεά, 1999, στίχοι: Ισαάκ Σούσης, τραγούδι: Λαυρέντης Μαχαιρίτσας).

Got a better definition? Add it!

Published

Παλαιακός χαρακτηρισμός για λεσβία τύπου μπουτς με στερεοτυπικά αρρενωπά χαρακτηριστικά, που φέρεται με ιπποτικό τρόπο προς τη θηλυπρεπή παρτενέρ, τύπου γυναικάκι ή φαμ ή μούτζα. Η εν λόγω διάκριση θεωρείται πλέον ξεπερασμένη και του προηγούμενου (20ού) αιώνα, ενώ η επιτέλεση έμφυλων ρόλων σήμερα κρίνεται κάθε στιγμή με περισσότερο απρόβλεπτους, εναλλακτικούς και εναλλασσόμενους τρόπους.

Είναι τζέντλεμαν με το γυναικάκι, στα όπα όπα το έχει.

Got a better definition? Add it!

Published

Ελαφρά μορφή λαϊκού που είχε κυριαρχήσει τη δεκαετία του 1990.

Μια σκέψη με αφορμή το χθεσινό ρεζίλι του ''παρκέ'' αντί ''MKD''. Ο εθνικιστικός πυρετός των αρχών της δεκαετίας του '90, που κορυφώθηκε στα περίφημα συλλαλητήρια, άλλαξε συνολικά το πολιτισμικό πρόσωπο της Ελλάδας. Πολλά trends και μόδες των νάιντιζ, που συνήθως θεωρούμε "αθώα", τροφοδοτήθηκαν και ίσως έγιναν δυνατά λόγω της αναζωπύρωσης του εθνικού συναισθήματος - διαδικασίας που φυσικά αφορούσε ολόκληρη την ανατολική Ευρώπη μετά το '89. Εμείς θεωρητικά θα μπορούσαμε να τη γλιτώσουμε ως ενταγμένοι στην καπιταλιστική δύση σαράντα χρόνια ήδη, όμως το βαλκανικό μας γονίδιο επικράτησε και ριχτήκαμε σε μια ηλίθια μάχη για το πρεστίζ. Ποιες είναι αυτές οι μόδες της νέας ελληνοσύνης: πρώτον και κύριον η διαμόρφωση μιας νέας μουσικής σκηνής, του ελαφρολαϊκού ή μπουζουκοπόπ, και της αντίστοιχης βιομηχανίας διασκέδασης. Η δεκαετία του '90 ήταν η αρχή των ''ελληνάδικων'' με πρώτο το γνωστό Βαρελάδικο. Στα 80'ς αντίθετα οι μουσικές προτιμήσεις και τα πρότυπα διασκέδασης ήταν περισσότερο ξενόφερτα, με έντονη την αμερικάνικη σφραγίδα: disco, pop αλλά και heavy metal, η θρησκεία με την αξιοσημείωτη αντοχή έστω και τώρα που απευθύνεται σε niche κοινό. Τα 90'ς έφεραν την απενοχοποίηση και μαζικοποίηση και mainstream-οποίηση της ''ελληνικής'' διασκέδασης, ως ένδειξης εθνικής ιδιοπροσωπίας αλλά και τελετουργικού αντίστασης στις διεθνείς συνωμοτικές δυνάμεις που απεργάζονται τη διαρπαγή της ελληνικής Μακεδονίας και το μαρασμό της ως κοιτίδας πολιτισμού. Το παλαιότερο σπάσιμο των πιάτων, μια περιθωριακή πρακτική που παρέπεμπε στον υπόκοσμο εν μέρει, αντικαθίσταται από το πέταγμα της χαρτοπετσέτας, που αποβάλλει τις συνδηλώσεις έντονης λαϊκότητας και μοιάζει (σύμπτωση;) με τα χιλιάδες φέιγ βολάν και άλλο έντυπο υλικό με τα εθνικά χρώματα που λεύκαζε τον ορίζοντα την εποχή των συλλαλητηρίων. Η εξέλιξη προς το ''ελληνάδικο'' ως σήμα κατατεθεν της δεκαετίας '90 δεν ήταν αυτονόητη. Στις ανατολικές χώρες π.χ. η πτώση του σοσιαλισμού ακολουθήθηκε από έντονη αμερικανοφιλία, ένα άλμα προσέγγισης προς τη Δύση. Εμείς, πολιτισμικά τουλάχιστον, περιχαρακωθήκαμε και κάναμε βήματα πίσω.

Ανάλυση των ελληνάδικων στο Φέισμπουκ

  1. Αδέσποτη μπουζουκοπόπ. (Εδώ).
  2. σκυλορόκ, μπουζουκοπόπ, αρκουδιάρικα, αγροτικό ουίσκι και Ανδρέα Παπανδρέου, γιατί δεν είναι δυνατόν τέτοια διαμάντια να χάνονται. (Φέισμπουκ).
  3. Ο Τόλης Τσιμογιάννης είναι ένας αληθινός θρύλος του late-80s μπουζουκοπόπ ιδιώματος, που όμως ασφυκτιά μέσα στην ταμπέλα του “one hit wonder”. (Luben).
  4. Το πέρασμα από το μπουζουκοπόπ στο dance γίνεται σχεδόν αόρατα πια και άντε να πεις ότι διαφέρουν οι έντεχνοι, χωρίς πάντα να είναι ορατές οι διαφορές. (Parallaxi).
  5. Ένας αχταρμάς με ολίγον ποντιακή λύρα, ολίγον μπουζουκοπόπ που ραπάρει κάνοντας γυμναστική στα νεύρα και του κάθε καλοπροαίρετου. (Lifo).
  6. Η Βίσση και ιδιαιτέρως η Βανδή έγιναν φίρμες ως μια μπουζουκοπόπ κατάσταση που αφορά σε ένα συγκεκριμένο είδος διασκέδασης. (Music Heaven).

Got a better definition? Add it!

Published

Χαρακτηρισμός για τους δεξιούς στο ελληνικό γεωγραφικό διαμέρισμα της Μακεδονίας. Μέχρι τα τέλη του 20ου αιώνα (τουλάχιστον) το άκουγες από στόματα αριστερών και πασοκατζίδων για τους νεοδημοκράτες, νωρίτερα για τους ερετζίδες και λοιπούς δεξιούς της εποχής.

Ετυμολογείται από το σλαβομακεδόνικο/βουλγάρικο Охрана που σημαίνει "προστασία".

Στο Β'ΠΠ στη Βόρεια Ελλάδα έλεγαν επισήμως Οχράνα τα ένοπλα τμήματα δεξιών σλαβόφωνων Ελλήνων που τάχτηκαν υπέρ της Βουλγαρίας. Επειδή όμως η ελληνική δεξιά τα είχε συνήθως καλά με τους καταχτητές και είχε τη τάση συνεργασίας με αυτούς, αλλά και με τους Βούλγαρους και Έλληνες σλαβόφωνους φασίστες στην κατοχή, οι βορειοελλαδίτες έβγαλαν τους Έλληνες δεξιούς οχράνες. Δεν συσχετίζεται με τη ρωσσική Οχράνα των Τσάρων. Δεν γνωρίζω αν πλέον χαρακτηρίζουν έτσι και τα ναζίδια.

-Κουπούκι, οχράνα, δραμινέ θα σι πιτάξω τη τσάσκα στο κιφάλι άμα ξαναπείς τέτοια για τον Αντρέα (σ.σ. Αντρέα Παπανδρέου), άιντε από 'δω παλιοκουπούκι ακάθαρμα...

:S

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

Παλιοσχολίτικη έκφραση των 90's εμπνευσμένη από τις διαφημίσεις για τα γκοφρετάκια amaretti η οποία θέλει να δηλώσει ότι κάποιος δείχνεται υπερβολικά η ότι την βλέπει κάπως που δεν θα έπρεπε.

- Θα βγούμε με τον Νίκο σήμερα;
- Όχι ρε γάμησε τον. Βγαίνει με μια πατσαβούρα και την έχει δει amaretti να πούμε.

- Τι έχει πάθει αυτός τις τελευταίες μέρες.
- Ασ' τον, την είδε amaretti!

(1997) Διαφημιστικό / Amaretti

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

Ακούστηκε σε στρατόπεδο της Ελληνικής επικράτειας γύρω στο 1996-1997. Επιφώνημα και προσκάλεσμα για χαλαρότητα, λούφα και γενικά καλοπέραση, ίσως ρίχνοντας τα βάρη στους άλλους, μια φιλοσοφία που εστιάζει στη γείωση των όποιων μιλιτέρ προβλημάτων. Ο συνδυασμός ηρεμιστικών χαπιών τα οποία προσφέρουν την προσδοκούμενη ντάγκλα και το κλασικό σνακ των ελληνικών δυνάμεων έχει ως αποτέλεσμα μια κατάσταση ζεν η οποία αντισταθμίζει τη δύσκολη, και καλά, ζωή των στρατιωτών μας.

Και καμπάνα να φάμε δεν πειράζει μάγκες, αρντάν και κρουασάν.

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

Συναντάται και στην εκτεταμένη μορφή του ως «α-χα, καλό, ε;». Χρησιμοποιείται συχνά από τους πάσχοντες από σεφερλίτιδα, για να δηλώσουν το τέλος του αστείου. Αυτό είναι απαραίτητο γιατί το "πού γελάνε" δεν είναι προφανές στον συνομιλητή, ο οποίος ως τότε περιμένει να ακούσει παρακάτω, εφόσον α-πο-κλεί-εται να ήταν αυτό το σημείο στο οποίο θα έπρεπε να γελάσει.

Το λήμμα καθιέρωσε ο Μάρκος Σεφερλής όταν μετά από χαζά λογοπαίγνια - ατάκες που υποτίθεται ότι θα προκαλέσουν γέλιο, πετούσε το αυτοσυγχαρητήριο «α-χα, καλό, ε;».

Σε χρήση στον προφορικό λόγο δίνει το στίγμα πως ο αστειάτορας έχει πλήρη επίγνωση για τη μη αποδοχή της αστειότητας του αστείου από τις μάζες - οπότε ξεκαρφώνεται κιόλας από υπόνοιες βλαβών. Παρά του ότι έχει συναίσθηση όμως, ακάθεκτος και με σαδισμό - αν είναι να καώ, θα καείτε όλοι μαζί μου - συνεχίζει, οπότε η χαριτωμενιά ξεχύνεται σαν εμετός. Στο τέλος θα πει "καλό, ε;" και θα σκάσει στα γέλια μόνος του. Οι λοιποί, ανάλογα με την οικειότητα μπορεί να κοιτούν με αμηχανία, να χαμογελούν ευγενικά και ξινισμένα, έως και να εκφράζουν την βδελυγμία τους με διάφορες γκριμάτσες και ήχους, γεγονός που διασκεδάζει ακόμα περισσότερο τον ομιλητή.

Συνώνυμο: σε καλό μας, ευθυμήσαμε πάλι.

όσο πχιο πολύ επικαλείται κάποιος το μπαμπούλα του πολίτικαλ κορέκτ, τόσο περισσότερα (έμφυλα, φυλετικά, ταξικά) προνόμια έχει. αχα καλό ε; (μάστα)

Ε, θα γίνει χαμός από τα γέλια!! Καιρός για κοιλιακούς φέτες!! Τύφλα να χει η φέτα δωδώνης!! Α χα καλό ε???? (είπε η μαριλένα)

Τώρα και σε φαγητό.

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified

Ένα από τα εις -στάν εθνικά αυτοφαυλιστικά, που προκύπτει μέσα από τη ρητορική στρατηγική που ήδη έχω περιγράψει στα ευρωπαϊστάν, φιλελευθεριστάν, Διαφωτιστάν, Μεταρρυθμιστάν. Δηλαδή:

  1. Το χρησιμοποιούν κυρίως οι νέοι ανθενωτικοί για να υπονοήσουν ότι το πρώκταγμα του εκσυγχρονισμού μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερο φανατισμό, ταλιμπανισμό και φουνταμενταλισμό από ό,τι αυτά τα οποία έρχεται να εκσυγχρονίσει/ αλλάξει τα Lumières.
  2. Ή χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει ότι ο συγκεκριμένος τρόπος που προβλήθηκε το πρόταγμα αυτό του εκσυγχρονισμού ειδικά στην Ελλάδα ήταν τριτοκοσμικός και πασοκιστανικός. Εκσυγχρονιστάν σε αυτήν την περίπτωση δεν είναι όλη η Ελλάδα, αλλά ειδικά οι θιασώτες του προτάγματος του εκσυγχρονισμού σε ένα μέρος του εκσυγχρονιστικού πασοκιστάν άκα Σημιτιστάν ή της υπεύθυνης αριστεράς διανόησης και ταλιμπάν.
    Το τρίπτυχο του Εκσυγχρονιστάν
  3. Υπάρχει εξάλλου και μια άλλη πτυχή: Το να εκσυγχρονίζεται ή να μεταρρυθμίζεται συνεχώς μια χώρα είναι μάλλον ίδιον ότι η χώρα αυτή είναι ανεπίδεκτη εκσυγχρονισμού. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Οθωμανική Αυτοκρατορία που εκσυγχρονιζόταν και μεταρρυθμιζόταν επί 4 αιώνες από τον 16ο ως τις αρχές του 20ου ώσπου τελικά διαλύθηκε μετά τον Α΄ Παγκόσμιο. Οπότε εκσυγχρονιστάν είναι σε αυτήν την περίπτωση μία ανατολίτικη, τριτοκοσμική, αναπτυσσόμενη μάλλον παρά υπανάπτυκτη χώρα, ή η Ελλάδα παρομοιαζόμενη με μια τέτοια χώρα, η οποία λέμε διαρκώς ότι πρέπει να εκσυγχρονιστεί και δώστου και φτου κι απ' την αρχή, επειδή εντέλει δεν της βγαίνει ο εκσυγχρονισμός, αλλά έχει ισχυρές εσωτερικές δυνάμεις αδρανείας που δεν της επιτρέπουν να "κόψει δρόμο" στη συνάντηση με τη Δύση και τελικά την εκσυγχρονίσαμε και ψόφησε.

Δίνω τον λόγο στο πρώτο παράδειγμα που τα εξηγάει ωραία:

Ο εκσυγχρονισμός, ως σλόγκαν, έχει δημιουργήσει εδώ και χρόνια φανατικούς οπαδούς. Φανατισμός, ο οποίος πολλές φορές είναι τόσο έντονος ώστε να προσομοιάζει με θεοκρατισμό τύπου Ταλιμπάν. Εξ ου και ο νεολογισμός «εκσυγχρονιστάν» που έχει χρησιμοποιηθεί για να αποδώσει αυτό τον φανατισμό. Η χρήση του όρου αυτού θέλει να καταδείξει την αδιαλλαξία και θρησκοληπτική σχεδόν εμμονή με την οποία προωθούν τις πολιτικές και τις απόψεις τους για την κοινωνία. Το τραγικό, αν όχι τραγελαφικό, της υπόθεσης αυτής είναι ότι στους οπαδούς του «εκσυγχρονιστάν» βρίσκεται σημαντικός αριθμός ανθρώπων που η εργασιακή τους θέση (π.χ. δημόσιοι υπάλληλοι) θα τους ήθελε ενάντια, ακριβώς λόγω των βασικών θέσεων του ιδεολογήματος αυτού. Αν αυτό δεν είναι ψευδής συνείδηση, ενδεχομένως να είναι κάτι πολύ χειρότερο, αλλά ας μην το αναλύσουμε εδώ αυτό. Ο εκσυγχρονισμός σε Κύπρο και Ελλάδα, εμφανίζεται ως όρος με τον Σημίτη στην περίοδο της διαδοχής του Α. Παπανδρέου στο ΠΑΣΟΚ το 1995. Οι εκσυγχρονιστές εμφανίζονταν ως μια άφθαρτη ομάδα τεχνοκρατών, έτοιμη να διαχειριστεί την ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας. Ως προς το περιεχόμενο του όρου δεν υπάρχουν κοινές παραδοχές. Το ακριβές νόημα και πε­ριεχόμενο της έννοιας ποτέ δεν εξηγήθηκαν πλή­ρως, ούτε και αναπτύχθηκαν θεωρητικά. Το εγχείρημα του «εκσυγχρονισμού» οριζόταν στην ουσία με αρ­νητική παρά θετική χροιά: έπαιρνε την μορφή εναντίωσης στις παλιές λαϊκιστικές πρακτικές, καθώς και στον συντηρητικό συνασπισμό που εκπροσωπούσε η ΝΔ. Όταν οριζόταν με θετική χροιά, ταυτιζόταν με την πρόοδο και το ΠΑΣΟΚ εμφανιζόταν ως ο υποστη­ρικτής των «προοδευτικών» δυνάμεων στην ελληνική κοινωνία. Πίσω από την ταμπέλα του εκσυγχρονισμού καλύφθηκαν, και καλύπτονται, μια σειρά από στόχοι και πολιτικές, πολλές φορές ανόμοιες και αντιφατικές μεταξύ τους. Ο καθένας που χρησιμοποιεί τον όρο το κάνει με το δικό του σκεπτικό διότι αντιλαμβάνεται ότι μπορεί να πωλήσει τη θέση του πιο πειστικά. Αποτελεί μια ωραία καραμέλα πίσω από την οποία κρύβονται επιμελώς πραγματικές προθέσεις πολιτικών δυνάμεων, επιχειρηματικών και μιντιακών (ΜΜΕ) ομίλων. Αν ως προς το θεωρητικό περιεχόμενο υπάρχουν ασάφειες, ως προς την πολιτική του χρήση υπάρχουν κοινές συνισταμένες και πρακτικές. Οι πολιτικές της λιτότητας, της συγκράτησης και της μείωσης του εργασιακού κόστους, του λιγότερου κοινωνικού κράτους και της ελαστικοποίησης των εργασιακών σχέσεων, αποτελούν οργανικό κομμάτι όλων των πολιτικών δυνάμεων που ευαγγελίζονται τον εκσυγχρονισμό, είτε δεξιών είτε σοσιαλδημοκρατών. Ταυτόχρονα, κάθε αναφορά σε κοινωνικές κατακτήσεις και κάθε προσπάθεια διατήρησης εργατικών κεκτημένων, κάθε κριτική των αγορών, συκοφαντείται από τον κυρίαρχο πολιτικό λόγο ως λαϊκισμός, αναχρονισμός, ή συντεχνιασμός. Ο εκσυγχρονισμός είναι μια ουδέτερη διατύπωση που αποκρύπτει τις ιδεολογικές του ρίζες και στοχεύσεις. Στην ουσία, εκσυγχρονισμός, ή νεοφιλελευθερισμός, είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. (Γιάννος Κατσουρίδης εδώ).

Όπως δείχνει και το άρθρο ο όρος ήταν πολύ της μοδός επί Σημιτιστάν, όταν το εκσυγχρονιστάν είχε τον προστάτη άγιό του

Άγιος Σημίτιος, προστάτης του Εκσυγχρονιστάν

Μετά την προσφάτως επισκήψασα κρίση, το πρόταγμα του εκσυγχρονισμού έχει ελαφρώς θολώσει και εν πολλοίς αντικατασταθεί από αυτό των επειγουσών μεταρρυθμίσεων, ωστόσο συνεχίζει να χρησιμοποιείται και σήμερα με τις παραπάνω σημασίες, όσο συνεχίζουν να υπάρχουν εκσυγχρονιστήρια που είτε φλερτάρουν με τον "χιπστεροναζισμό" του Ποταμιού είτε μετατρέπονται σε χιπστέρια που ψηφίζουν ΠαΣόΚ επειδή είναι βίντατζ.

Χιπστεροπασόκος. Του αρέσει ο εκσυγχρονισμός επειδή είναι βιντατζιά.

  1. Με τέτοια τερτίπια προσπαθούν να πάρουν δάνειο οι μπαταχτσήδες του εκσυγχρονιστάν. (Από το Unfollow).
  2. Κρατικές επιχορηγήσεις στα ταξί επί....Εκσυγχρονισμού ... Όποια πέτρα και να σηκώσεις το εκσυγχρονιστάν είναι απο κάτω... Τι να πώ; Μετά μας το παίζουν και αδικημένοι. (Από την Παραπολιτική).
  3. Με το Ποτάμι να μαζεύει όλο το εκσυγχρονιστάν και τα ορφανά του Κύρκου, ο Ευάγγελος Βενιζέλος ψάχνει να βρει την ψήφο του. (Εδώ).
  4. Να διεκδικούν αδιάκοπα και ποικιλοτρόπως μια ανθρώπινη ζωή και τη βελτίωση της θέσης τους στην κοινωνία. Με αυξήσεις μισθών. Με συγκράτηση των τιμών στα είδη λαϊκής κατανάλωσης. Με μείωση της υπέρογκης και άδικης φορολογίας τους. Με ουσιαστική και πλήρη δωρεάν Παιδεία και υγειονομική περίθαλψη. Με πολιτικές που θα αναβαθμίζουν τις συνθήκες εργασίας και το περιβάλλον. Ολα αυτά, όμως, στο ...«εκσυγχρονιστάν» είναι δογματισμοί και ξεπερασμένες αντιλήψεις. (Από τον Ρίζο).

Τέλος, να σημειώσουμε ότι είναι ένα από τα πλέον προφιλή μπινελίκια του Κώστα Ζουράρι/ Ζουράρεως, που το εντάσσει σε μία σειρά άλλα μπινελίκια από την τετρακισχιλιετή ιστορία του ανθηρού Έλληνος λόγου, όταν κάνει λεκτικό bashing σε εκσυγχρονιστήρια/ εκσυγχρονιστάδες:

  1. Κρατοθεοδοκήται και νατοκεμαλική αρβύλα. Τι είναι και τι θέλει το Ισλάμ; ...και όχι το ΕΑΜ... να, ιδού κι άλλη μια λαμπρή εφαρμογή της «αρχής της ετερότητας», που λέει κι ο μέγας Σκοπιανός ή το «σεβόμαστε την διαφορετικότητα», που ψιττακίζουν οι μπουρδολόγοι του εκσυγχρονιστάν. (Εδώ).
  2. Εξ "ημεδαπού πανεπιστημίου", πενιχράν έχοντες την θεωρητικήν τους σκεύην και εκτρέφοντες ευρωλιγούρικες φωταδιστικές αρλούμπες περί προόδου και ποστ-μόδερν εκσυγχρονιστάν: τ. Βίπερ-Νόρα θεληματικό πηγούνι επαναστάτες, τρίτης δροσιάς. [...] Οι σημερινοί συμπλεγματικοί ευρωλιγούρηδες και προοδευτιικοί εκσυγχρονιστάδες της καθ' ημάς οσφυοκαμψίας [...] οι σημερινοί συμπλεγματικοί γραικύλοι του εκσυγχρονιστάν ταυτίζουν ως αφασικοί ευρωπίθηκοι το σιελοπαρόν του σαρκίου τους με το αργόσυρτο διηνεκές παρόν... [...] ...τους ενοχλεί πολύ, πάρα πολύ, σ' όλα αυτά τα προσκυνημένα βλακόμετρα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, τα ευρωλιγούρια και λοιπά γραικύλια του εκσυγχρονιστάν. (Αποσπάσματα ζουραρείων μπινελικίων από το πρόσφατο βιβλίο Έρχομαι από μακριά. Η αγορήνδε Ιλιαδορωμηοσύνη του Οδυσσέα Ελύτη, εκδ. Αρμός, Αθήνα 2014, σ. 33, 39, 135,147).

Ετικέτες: Αντισημιτικά, Περιοχή: Κολωνάκι, Φίλιον.

Got a better definition? Add it!

Published
Last modified