Μου συμβαίνει κάτι δυσάρεστο και ζόρικο. Βλέπε και τρώω πακέτο.
Ο ξάδερφός μου κατάφερε και μπήκε στο Δημόσιο, εγώ όμως δυστυχώς ακόμα τρώω πούτσα στην κωλοεταιρία που έχω μπλέξει.
Μου συμβαίνει κάτι δυσάρεστο και ζόρικο. Βλέπε και τρώω πακέτο.
Ο ξάδερφός μου κατάφερε και μπήκε στο Δημόσιο, εγώ όμως δυστυχώς ακόμα τρώω πούτσα στην κωλοεταιρία που έχω μπλέξει.
Δες και ρίχνω, τρώω, πέφτω.
Got a better definition? Add it!
Παραλλαγή του «στην υγειά σου», με ιδιαίτερη σημασία στην Κρήτη, όπου συνοδεύει ένα ολόκληρο τελετουργικό για πιώματα μέχρι λιποθυμίας.
Το «στην αφεντιά σου» είναι πιο σοβαρό απ' το «στην υγειά σου», το οποίο είναι γενικότατο. Δηλώνει ρισπέκ, και δείχνει ότι θεωρείς τον άλλον κύριο του εαυτού του - να κάτι που δεν ισχύει για όλους.
Το τελετουργικό έχει ως εξής. Παρεάκι μαζεύεται στην αυλή (σπίτι, μπαλκόνι, νυχτερινό κέντρο, οπουδήποτε), με το μπουκάλι / κανάτα / νταμιτζάνα κρασί στη μέση. Στην αρχή, ο κόσμος κερνάει και πίνει κανονικά, βάζοντας στα ποτήρια των άλλων και στο ποτήρι του (ο κεραστής, τελευταίος) και λέγοντας «γεια μας, μ'ρε παιδιά!» ή κάτι τέτοιο πριν τσουγκρίσει και πιει. Ως εδώ καλά. Αργά ή γρήγορα όμως, κάποιος θα κάνει τη μαλακία και θα «καλέσει». Έτσι ξεκινάει ένας κατήφορος που θα τελειώσει ανυπερθέτως με ένα τσούρμο λιώματα, χυμένους ο ένας πάνω στον άλλον.
Ο καλεστής, πρώτ' απ' όλα, σκώνεται όρθιος να τον βλέπουν. Μετά παίρνει το δικό του ποτήρι και το γιομίζει μέχρι πάνω πάνω, ξέχειλο που λένε. Μετά το σηκώνει προς τη μεριά αυτού που θέλει να καλέσει (παναπεί να προκαλέσει...), λέει σοβαρά-σοβαρά «στην αφεντιά σου», και το κατεβάζει κούπα (παναπεί μονορούφι). Αμέσως μετά το ξαναγιομίζει, πάλι ξέχειλο, και το δίνει σ' αυτόν που κάλεσε. Ο οποίος διαλέγει κάποιον άλλον στην παρέα να καλέσει, λέει κι αυτός «στην αφεντιά σου», πίνει την κούπα, ξαναματαγιομίζει, και ούτω καθ' εξής.
Οι κανόνες του παιχνιδιού:
1. Απαγορεύεται να καλέσεις χωρίς να πιεις. Πρώτα θα κατεβάσεις την κούπα σου, και μετά θα τη δώσεις στον άλλον. Το παιχνίδι είναι μια πρόκληση (dare που λένε στα εγγλέζικα), και δε νοείται να προκαλείς κάποιον να κάνει κάτι που εσύ δεν μπορείς.
2. Όλοι πίνουν απ' το ίδιο ποτήρι. Δεν έχει «σιχαίνομαι» και «μα η Κατερίνα φοράει κραγιόν» και αηδίες. Είναι παιχνίδι τση παρέας, και η παρέα κάνει bonding έτσι.
3. Απαγορεύεται να αρνηθείς κάλεσμα. Στην καλύτερη περίπτωση θα γίνεις ρεζίλι των σκυλιών, και θα 'σαι για πάντα πλέον ο ξενέρωτος που δεν πίνει όταν τον καλούν. Στη χειρότερη, ο καλεστής θα το πάρει προσωπικά και θ' ανάψει καβγάς. Εδώ ένα απλό τσούγκρισμα να αρνηθείς, ο άλλος παρεξηγιέται. Πόσο μάλλον ένα επίσημο κάλεσμα κι ένα αρχοντικό «στην αφεντιά σου». Όπως και να' χει, αν κάποιος δεν πιει, το παιχνίδι χαλάει, προς μεγάλη απογοήτευση της ομήγυρης.
4. Μπορείς να καλέσεις όποιον θέλεις στο τραπέζι, ακόμα κι αυτόν που σε κάλεσε αμέσως πριν, κάτι το οποίο έχει παρενέργειες. Αφενός, μπορεί να εξελιχθεί σε μονομαχία, όταν δύο στην παρέα καλούν συνέχεια ο ένας τον άλλον, συνήθως για να δουν ποιος αντέχει να πιει περισσότερο. Αυτή η εκδοχή συχνά συνοδεύεται από ανταλλαγή σκωπτικών μαντινάδων, όπου ο ένας προσπαθεί να πικάρει τον άλλον. Αφετέρου, μπορεί να οργανωθεί (εκ προμελέτης ή επιτόπου) ομαδική στοχοποίηση ενός από την παρέα, και όλοι μα όλοι οι υπόλοιποι να καλούν αυτόν, με γέλια και πειράγματα. Αυτή η εκδοχή συχνά συνοδεύεται από ενέσεις καφεΐνης στο νοσοκομείο, ώρες αργότερα.
5. Τέλος του παιχνιδιού δεν προβλέπεται. Θεωρητικά, τελειώνει όταν τελειώσει το κρασί. Φυσικά, όταν μιλάμε για σπίτια εξοπλισμένα με βαρέλια, μέχρι να τελειώσει το κρασί, ο κόσμος έχει αρχίσει να σωριάζεται.
Παραλλαγές:
1. Κούπα όχι σε κρασοπότηρο, αλλά σε υπερδιπλάσιας χωρητικότητας νεροπότηρο. Τα πράγματα βγαίνουν εκτός ελέγχου πολύ γρηγορότερα έτσι.
2. Κούπα σε ακόμα μεγαλύτερο, αυτοσχέδιο σκεύος. Έχω δει σε γλέντι γάμου κόσμο και λαό να βγαίνει εκτός μάχης σε dt, αφού ξεκίνησαν αφελώς τα «στην αφεντιά σου» με ένα πλαστικό εναμισόλιτρο μπουκάλι νερού, κομμένο λίγο κάτω απ' τη μέση. Μονορούφι πάνω από μισό λίτρο κρασί τη φορά...
3. Κούπα σε νεροπότηρο, με ρακή αντί για κρασί. Αυτά, λογικά, τα κάνουν μόνο οι βοσκοί, που ως γνωστόν έχουν υπεράνθρωπες αντοχές.
Παραλληλισμοί:
Το να πίνεις κρασί απ' το ίδιο σκεύος είναι μάλλον παγκόσμιο σύμβολο φιλίας ή/και αγάπης. Βλέπε τον καθολικό γάμο, όπου νύφη και γαμπρός έπιναν συμβολικά μια γουλιά απ' το ίδιο ποτήρι (το «διπλό» ποτήρι, που είδαμε στον Ελαφοκυνηγό, είναι νεότερη επινόηση βέβαια). Βλέπε το ορθόδοξο μυστήριο της θείας ευχαριστίας, όπου όλοι οι πιστοί μεταλαμβάνουν με το ίδιο κουτάλι. Βλέπε και το αρχαιοελληνικό έθιμο του κότταβου, όπου ο συμποσιαστής έπινε κι άφηνε μια γουλίτσα κρασί, την οποία γυρνούσε παιχνιδιάρικα στα χείλη του ποτηριού πριν το πασάρει στον εραστή. Ah, l' amour, l' amour!
Ετυμ. : < μσν. αφεντία < αφέντης < αρχ. αυθέντης
- Ώφου κι ώφου! Η τσεφαλή μου!
- Ηντά 'παθες, μ'ρε Μανολιό;
- Οψέ μαζωχτήκαμε παρέα στου Ψαρονίκου, κι είχε φέρει το καλό το κρασί απ' το χωριό, κι εξεκίνησε ο κουζουλός ο Νεκτάριος τα «στην αφεντιά σου», κι εγινήκαμε σύσκατοι ούλοι. Ώφου η τσεφαλή μου!
- Ε, και δεν αντέεις το πιώμα, μ'ρε Μανολιό;
- Κούπες με το κανάτι πίναμε, Ζαχάρη!
- Χίλιοι μαύροι διαόλοι!
- Στην αφεντιά σου, Γιώργη! Κουτελοβαρίσκω σου! (γκλουπ)
- Στην αφεντιά σου, Μιχαλιό! Κι εγώ αντιστέκομαί σου! (γκλουπ)
- Στην αφεντιά σου, Γιώργη!
(...ad nauseam. Κυριολεκτικώς.)
Got a better definition? Add it!
Published
Last modified
Τα χρόνια που υπήρχαν οι γειτονιές με τις μονοκατοικίες και τις αυλές, ο ρόλος της γυναίκας περιοριζόταν μόνο στο σπίτι και στη γειτονιά. Κύριο μέλημά της, τα του σπιτιού και η εκπλήρωση ανελλιπώς των συζυγικών καθηκόντων.
Είχε, όμως, και μια άλλη απασχόληση που της επέτρεπε να μπορεί να κυκλοφορεί στις αυλές και να τραβάει την προσοχή της γειτονιάς. Έβγαζε τα άπλυτα από την μία αυλή στην άλλη και, αν τα άπλυτα ήταν πολύ λερωμένα τόσο καλύτερα και πιπεράτα ήταν τα νέα που μετέφερε. Η μεταφορά των νέων απαιτούσε γρηγοράδα για να πάρει η κουσκουσιάρα την πρωτιά.
Αλίμονο, όμως, στην κουτσή που δεν μπορούσε να μετακινηθεί ούτε στην διπλανή αυλή. Έτσι, ήταν η τελευταία που μάθαινε τι κυκλοφορεί στην γειτονιά και αυτό που μάθαινε δεν ήταν πλέον νέο γιατί ήδη κυκλοφορούσαν άλλα πιο φρέσκα - όπως ο κερατάς μαθαίνει πάντα τελευταίος για τις εκφύσεις στο κεφάλι του, και αν θα το μάθει. Η κουτσή πήρε το όνομα Μαρία γιατί είναι το πιο δημοφιλές όνομα στον γυναικείο πληθυσμό.
- Τα έμαθες τα νέα; Η Φούλη εχθές βράδυ δεν γύρισε σπίτι της γιατί έμεινε στου Κώστα. - Μμμμ, σιγά τα νέα! Πέρσι ψόφησε, φέτος βρώμισε! Αυτό το ξέρει και η κουτσή Μαρία! Δεν έχεις κάτι καινούριο να μας πεις;
Got a better definition? Add it!
Η λέξη, ως κλητική προσφώνηση, έχει πολλαπλές έννοιες ανάλογα με το ποιος, για ποιον και σε ποια περίπτωση την λέει.
Προηγούμενος ορισμός έχει καλύψει την περίπτωση να την λέει άντρας.
Εδώ συμπληρώνουμε τις εξής περιπτώσεις (η παράθεση δεν είναι εξαντλητική, υπάρχουν άπειρες παραλλαγές αλλά οκ, τα βασικά τουλάχιστον):
Υποπεριπτώσεις:
Τελευταίο και κυριότερο:
4#Πασπαρτού: Εκτός των προαναφερθέντων, ας σημειωθεί ότι ο όρος «μωρό μου» μπορεί να χρησιμοποιείται οπουδήποτε, για οποιονδήποτε κ.λπ. στο σπίτι, στο γραφείο, στην εκδρομή, στο πάρτυ κ.ο.κ. Το τί σημαίνει σε κάθε περίπτωση ξεκαθαρίζεται μόνο από το ύφος και τα συμφραζόμενα.
Μανούλα: Νάνι, νάνι το μωρό μου, Νάνι, νάνι το χρυσό μου, Νάνι του να κοιμηθεί, Και καλά να σηκωθεί λαλαλα (χρρρ ύπνος το βρέφος)
Μανούλα: Έλα βρε μωρό μου, σήκω Θανάση να πας στο γραφείο, θα σε διώξουνε πάλι ρε ρεμάλι, αχαΐρευτε που όλη νύχτα γυρνάς στα κωλάδικα και δεν σταυρώνεις δουλειά, ξύπνα ρε Θανάσηηη ανάθεμα την μάνα σου.
Γκόμενα: Έλα βρε μωρό μου, σήκω Θανάση να πας στο γραφείο, θα σε διώξουνε πάλι ρε ρεμάλι, αχαΐρευτε που όλη νύχτα γυρνάς στα κωλάδικα και δεν σταυρώνεις δουλειά, ξύπνα ρε Θανάσηηη ανάθεμα την μάνα σου.
4.-Τασία μου είπε ο Μήτσος ότι σε είδε χτες στον Γονίδη και δεν ήσουνα με τις κοπέλες Τασίαααα με ένα μουστακαλή ήσουνα και σου πέταγε γαρδένιες Τασίαααα
-Έλα ρε μωρό μου ακούς τον Μήτσο, αφού αυτός μου την πέφτει, ψέματα λέει!
(μουσικό background: Madison Avenue - Dont' call me baby, You got some nerve, and baby that'll never do... It's time you knew I'm not your baby)
-ΜΗ ΜΕ ΛΕΣ ΜΩΡΟ ΜΟΥ ΤΑΣΙΑΑΑΑΑΑΑ
(μουσικό background: ήχοι από μπατσίδια)
5. Barbie: Μωρό μουυυυυ... Γλυκουλίνι και τζιβιντζουλίνι μουυυυυ... Περνούσα σήμερα από τον Καίσαρη και δεν θα το πιστέψεις! Ένα περιδέραιο φώναξε το όνομά μου! Μωράκι πάμε να το δούμε παρεΐτσαααα;;;
Σωστός διάλογος:
-Ναι μωρό μου, έτσι μωρό μου, μμμμ εκεί, εκεί, ναι, ναι, εκεί, τελειώνω μωρό μουυυυ
(Έτς!)
- ...και μετά, το μωρό μου, με πήγε στο Queen's για βάφλα!
- Ποιο Queen's, εκεί πηγαίνανε οι γέροι μου ρε, δεν ήξερα ότι λειτουργεί ακόμα... Να πάμε καμια μέρα όλοι μαζί.
-Δεν θα σαι καλά ρε, εκεί πλέον θα πηγαίνω μόνο με το μωρό μου, θα είναι το μέρος μας.
- Έτσι που λες Γιάννα μου, να δεις μπράτσα, να δεις κοιλιακούς, να δεις αντοχή, τρεις φορές σε μισή ώρα ρε, απίθανο σου λέω το μωρό
-Ου μωρή πιπινατζού γυναίκα, ό,τι κορόιδευες...
-Αχ Γιάννα μου, ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθο μπαλέτο.
Got a better definition? Add it!
Το είπε ο ΚΥΡ. Σημαίνει ό,τι και το αγγλικό: «Everyone has his price».
-Τι εννοείς «δεν λαδώνεται»;
-Απλά δεν λαδώνεται! Δεν έχετε ακούσει που λένε «το χρήμα πολλοί εμίσησαν»...
-Δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα. Το χρήμα πολλοί εμίσησαν, το πολύ χρήμα ουδείς! Πρόσφερέ του παραπάνω και βλέπουμε!
Σχετικά:το χρήμα πολλοί εμίσησαν, το αφορολόγητο χρήμα ουδείς, την δόξα πολλοί εμίσησαν, το χρήμα ουδείς, αλλά και τη μαλακία πολλοί αγάπησαν, το μαλάκα ουδείς
Got a better definition? Add it!
Σε έναν βαθιά υλιστικό κόσμο, όπου δεν μετράει ο ηρωισμός, η τέχνη, η μεγαλοφυία, πολλοί προτιμούν να κρατούν λόου προφάιλ και να μην είναι γνωστοί, για να βγάζουν λεφτά στην ζούλα.
Μάλλον έχει διαψευστεί σήμερα όποιος είπε το κλασικό: «Το χρήμα πολλοί εμίσησαν, την δόξα ουδείς».
-Ρε συ, ο Ταπαίρνουλας φιγουράρει στην λίστα με τους 10 πλουσιότερους Έλληνες! Αυτόν δεν τον ξέρει ούτε η μάνα του!
-Θα κράτησε λόου προφάιλ, και τον καταλαβαίνω: Την δόξα πολλοί εμίσησαν, το χρήμα ουδείς!
Σχετικά: το χρήμα πολλοί εμίσησαν, το αφορολόγητο χρήμα ουδείς, το χρήμα πολλοί εμίσησαν, το πολύ χρήμα ουδείς, αλλά και τη μαλακία πολλοί αγάπησαν, το μαλάκα ουδείς
Got a better definition? Add it!
Το νόημα της ζωής του Έλληνα!
-Ήρθε πάλι η εφορία, και θέλουν κάτι χιλιαρικάκια...
-Και σού 'λεγα να μη τα δηλώσεις! Δεν έχεις ακούσει που λένε: Το χρήμα πολλοί εμίσησαν, το αφορολόγητο χρήμα ουδείς!;
Σχετικά: το χρήμα πολλοί εμίσησαν, το πολύ χρήμα ουδείς, την δόξα πολλοί εμίσησαν, το χρήμα ουδείς, αλλά και τη μαλακία πολλοί αγάπησαν, το μαλάκα ουδείς
Got a better definition? Add it!
Ο Αρχίας ο ολιγαρχικός άρχοντας της αρχαίας Θήβας, (4ος αι. π.Χ.) γλεντούσε στο σπίτι του έμπιστου φίλου του Φυλλίδα, όταν ένας αγγελιοφόρος που έστειλε κάποιος άλλος φίλος του, έφθασε φέρνοντας ένα πολύ επείγον μήνυμα.
« Το πρόσωπο που σας γράφει, του λέει ο αγγελιοφόρος, σας παρακαλεί να διαβάσετε αυτό το γράμμα, χωρίς καθυστέρηση. Αναφέρεται σε μια πολύ σπουδαία και επείγουσα υπόθεση ».« Ες αύριον τα σπουδαία » απάντησε ο Αρχίας γελώντας και παραμέρισε το γράμμα.
Όμως η επόμενη μέρα δεν ήλθε ποτέ για τον Αρχία. Συνωμότες, υποστηριχτές του Πελοπίδα, πολιτικού αντιπάλου του Αρχία, τον δολοφόνησαν ενώ ακόμη διασκέδαζε.
Στη φράση «Χές αύριον τα σπουδαία», η λέξη «Χές» σημαίνει χέσε και και η λέξη «αύριον» αναφέρεται στο προσεχές μέλλον. Με τη φράση αυτή είναι σα να λέει κάποιος σε κάποιον άλλον: Χέσε αυτά που θεωρητικά θα πρέπει να γίνουν.
Η ατάκα όταν λέγεται μπορεί να αφορά τις παρακάτω περιπτώσεις ή συνδυασμό αυτών.Η σημασία της αναλύεται ανά περίπτωση:
Μπορεί να αφορά:
Ανεύθυνη στάση κάποιου για ευρεία γκάμα θεμάτων.
Μιλάμε για άνθρωπο που δεν παίρνει τίποτα στα σοβαρά, που επιδιώκει να αναβάλλει τα πάντα, που έχει ως ευαγγέλιο του το δεκάλογο του τεμπέλη.Ζει χαλαρά, τεμπέλικα, ανεύθυνα,ράθυμα, μέσα στο ραχάτι.Απορεί βλέποντας τους άλλους να τρέχουν πανικόβλητοι φθείροντας τη ζωή τους. (βλ.παράδειγμα 1)
Διαφοροποίηση της έννοιας του σημαντικού από άτομο σε άτομο:
Οι λόγοι σπουδαιότητας που προβάλλει κάποιος, δε σημαίνει πως είναι σημαντικοί για κάποιον άλλον.Αν όμως ο δεύτερος ενστερνίζεται τον όρο και είναι αναγκασμένος να ασχοληθεί μ' αυτά (π.χ:υπάλληλος), τότε εργάζεται χωρίς άγχος, αγάλι αγάλι,χωρίς να πολυδίνει σημασία στις λεπτομέρειες. (βλ.παράδειγμα 2)
Επανεκτίμηση της έννοιας του σημαντικού:
Αλλαγή της στάσης κάποιου για θέματα τα οποία κάποτε θεωρούσε σπουδαία.Πολλές φορές κάποιοι έχουν σταθμίσει στο μυαλό τους τις σπουδαιότητες που νομίζουν πως έχουν κάποια πράγματα και αντιστοίχως πράττουν.Έρχεται όμως μια στιγμή που σαν να ήρθε το ρεύμα ξυπνούν από το λήθαργο που θεωρούν πως είχαν πέσει, αλλάζουν τον αγχώδη και φθοροποιό τρόπο ζωής τους, απλοποιώντας τα πράγματα.Ετσι αναθεωρούν τις βαρύτητες που θεωρούσαν πως είχαν οι λογής λογής ασχολίες τους λειτουργώντας χαλαρότερα. Ως αφορμή θα μπορούσε να θεωρηθεί:
α) ένα καραμπινάτο πρόβλημα υγείας που ξεπεράστηκε αλλά σήμανε το καμπανάκι μέσα τους για αλλαγή προτεραιοτήτων στη ζωή τους.
β) ένα γεγονός που τους ταρακουνά και τους οδηγεί στο να απομυθοποίησουν την αντίληψη τους για τον εργασιακό ρόλο τους , την υπερπροσφορά τους στην οικογένεια,κλπ
γ)συσσωρευμένη κούραση που κάποια στιγμή τη χαρακτηρίζουν αναίτια και οδηγούνται σιγά σιγά σε αναθεώρηση της κατάστασης.
Βλ.παράδειγμα 3
Απόρριψη της έννοιας της σημαντικότητας:
Πλήρης απογοήτευση κάποιου εξαιτίας κάποιου σημαντικού γεγονότος που τον έχει σημαδέψει (π.χ:έχει χάσει την οικογένεια του), μηδενιστική στάση ζωής, κλπ (βλ.Παράδειγμα 4)
Ο Γιώργος διάγει τεμπέλικο βίο
Γιάννης: Γιώργο έχω να κάνω... τις δουλειές μόλις πάω σπίτι.
Γιώργος: Ωχου...Χές αύριον τα σπουδαία.Χαλάρωσε ρε. Μην προβληματίζεσαι. Εχει ο Θεός.
-Βασίλη ο προϊστάμενος είπε να ασχοληθούμε με το καθάρισμα της αποθήκης. Το θεωρεί πολύ σημαντικό είπε.
-Χές αύριον τα σπουδαία φιλαράκι. Ούτε εμάς μας ενδιαφέρει μια τέτοια διευθέτηση, ούτε τα πράγματα της αποθήκης. Γιαυτό ότι κάνουμε θα το κάνουμε.....χαλαρά.
Ο Γιάννης είναι 65 Μαΐων. Αισθάνεται πως έχουν περάσει τα χρόνια και πως δεν έχει χαρεί τις απολαύσεις της ζωής γιατί είναι μόνιμα απορροφημένος με δουλειές και υποχρεώσεις. Κάποτε όμως χάνεται ένας συνομήλικος του και φιλοσοφώντας τα πράγματα αποφασίζει να απλοποιήσει τα πράγματα και να χαρεί περισσότερο τη ζωή του.
Μαρία(γυναίκα του Γιάννη): Πρέπει να κάνουμε αυτό...αυτό....αυτό...αυτό. Ωχ πότε θα τα κάνουμε; Δε θα προλάβουμε. Θα σκάσω
Γιάννης:Δε βαρέθηκες πια; Πάντα θα υπάρχουν δουλειές. Χαλάρωσε λίγο ρε εσύ.Θα πεθάνεις απ' το άγχος.Χές αύριον τα σπουδαία πια. Πότε θα το καταλάβεις;
-Πού λες ο Γιάννης ακολουθεί ένα φιλοσοφικό ρεύμα που δεν αποδέχεται την ύπαρξη σημαντικότητας και τις κάθε λογής αξίες. Όποιον βλέπει να δουλεύει του λέει: «Χές αύριον τα σπουδαία».
-Από πότε είναι φιλοσοφικό ρεύμα ο δυοξυνισμός;
-Ε τώρα γίνεσαι άδικος
Got a better definition? Add it!
Η φράση αποτελεί παράφραση της παλιά παροιμίας «το χρήμα πολλοί εμίσησαν, τη δόξα ουδείς». Η σλανγκοπαροιμία περί μαλάκα και μαλακίας προκύπτει από την αρχική παροιμία μάλλον με τη μεσολάβηση της εσφαλμένης μεν αλλά σύντομης και εύχρηστης εκδοχής «το χρήμα πολλοί αγάπησαν...», η οποία βέβαια παραλείπει το «τη δόξα ουδείς» γιατί θα ήταν πασιφανές λάθος, και η οποία δε συγκρίνει χρήμα και δόξα, απλά καταγγέλλει την φιλαργυρία και τα άσχημα καμιά φορά αποτελέσματά της....
Η σλανγκ πλιατσικολόγησε πάνω σε αυτή την εσφαλμένη και ηθικολογική εκδοχή αναφερόμενη στο πολυαγαπημένο της ζήτημα, τη μαλακία, και μεταφέροντας τη σύγκριση στο επίπεδο όχι διαφορετικών αξιών (χρήμα ή δόξα) αλλά μεταξύ πράξης και υποκειμένου της πράξεως: μεταξύ «μαλάκα» και «μαλακίας». Έτσι, όμως, έδωσε και ένα άλλο, όχι πιστό, αλλά εξίσου ισχυρό νόημα, στην όλη νοηματική δομή της αρχικής παροιμίας...
Να σημειώσουμε ότι ως φόρμα, η φράση είναι φοβερά σλανγκοεύχρηστη: σχεδόν κάθε χαρακτηρισμός μπορεί να ενταχθεί και να προκύψουν φράσεις με λεπτές νοηματικές αποχρώσεις, αλλά και μικρές οάσεις αμφισημίας που είναι όμως ανάλογα την περίσταση τίγκα στο νόημα, λ.χ.
το γαμήσι πολλοί αγάπησαν, τη γαμιόλα ουδείς, κ.λπ. κ.λπ.
Γενικά, το νόημα είναι περίπου ότι μια πράξη αγαπητή και ηδονική, δε θα πρέπει πάντως να γίνεται καθ' υπερβολή ώστε να χαρακτηρίζει κάποιον... Οπότε, η αφηρημένη δομή και φόρμα έχει περάσει στη σλανγκ (βάλαμε το «μαλάκας» συγκεκριμένα περισσότερο ως εμβληματικό), γιατί καλύπτει μια ανάγκη: την ανάγκη με ασεβή τρόπο (που εξασφαλίζεται με την βεβήλωση μιας ηθικοπλαστικών καταβολών αρχικής φράσης) να μπορούν να καταγγελθούν, όταν πρέπει, τα καθόλου μισητά κατά τα άλλα για τη σλανγκ φαινόμενα υπερβολής.
Θα πρέπει επίσης να πούμε ότι, σαν φράση γενικά και ειδικά δεν είναι και πολύ ποιοτική, ούτε καν για σλανγκ, ανήκει στα τάρταρα της σλανγκ, not least επειδή περιέχει καθ' υπερβολή και παρήχηση σλανγκο-ύβρεις. Και νοηματικά, δεν είναι τόσο καλή ώστε να τη λέμε συχνά, έστω κι αν σχηματίζεται πολλές φορές μέσα στο κεφάλι μας με ακατανίκητο συνειρμικό τρόπο. Για το ότι δεν τη λέμε ευθύνεται επίσης η σχετική της αμφισημία/αστοχία για παροιμία που θέλει να είναι («ποιοι αγάπησαν τη μαλακία;» «δεν υπάρχουν μαλάκες που αγαπήθηκαν;»). Συγγενεύει δηλαδή γενικά με ένα απροσδιόριστο βασίλειο καθημερινής γλωσσικής σαχλαμάρας, διαφορετικό πάντως από αυτό στο οποίο ανήκουν όσα ο χρήστης Jesus έχει επισημάνει ως προσδίδοντα γελοιότητα στο λόγο εδώ, και διαφορετικό και από το βασίλειο των σεφερλισμών.
Απαντά και με το αρχαιοπρεπέστερο «ηγάπησαν».
Παράδειγμα 1 (από δικού μου)
- Με παράτησε η Φιλίππα, γιατί λέει στέλνω mail στις πρώην μου... μπουχουχου...
- Εμ, τη μαλακία πολλοί αγάπησαν, το μαλάκα ουδείς...
Παράδειγμα 2 (από blog - συνιστώ ανεπιφύλακτα να διάβάσετε το συγκεκριμένο ποστ)
Αγαπητοί εν Χριστω αδελφοί να γνωρίζετε ότι αν την τινάζετε πάνω από τρεις φορές θεωρείτε αυνανισμός (μαλακία).
Την μαλακία πολλοί αγάπησαν, τον μαλάκα ουδείς.
Βλ. και το χρήμα πολλοί εμίσησαν, το αφορολόγητο χρήμα ουδείς, την δόξα πολλοί εμίσησαν, το χρήμα ουδείς, το χρήμα πολλοί εμίσησαν, το πολύ χρήμα ουδείς
Got a better definition? Add it!
Published
Last modified
Κλασική έκφραση, η οποία περιγράφει επικείμενη σύγκρουση παντός είδους, εν είδει καβγά ή έντονης διαφωνίας.
Η υπερβολή, στο σημείο του απίθανου, τονίζει τη σοβαρότητα της κατάστασης και των καταστρεπτικών συνεπειών που μπορεί να προκύψουν. Εξαιρετικά παραστατική έκφραση, με δύο έντομα να τρώνε μεταλλεύματα!
«Πριν 3-4 μήνες μου είχατε πει ότι, όταν θα φτάσουμε στις εκλογές «θα φάει η μύγα σίδερο και το κουνούπι ατσάλι».. Μήπως, πράγματι εάν γίνει έτσι, με οξυμένο το πολιτικό κλίμα με σκληρή αντιπαράθεση μεταξύ των δύο μεγάλων κομμάτων, στριμωχτεί ο ΣΥΝ;… και τα μικρά κόμματα;…».
«Λοιπόν, ο Ομπράντοβιτς (όπως και ο Τζίγγερ) εννοεί αυτούς που εννοεί, μπάρε μου! Το «μπάρε μου» είναι επίσης κρητικός ιδιωματισμός. Απλά τον χρησιμοποιούν και στα σερβικά. Το αν είναι δόκιμος και στα; πειραιώτικα, θα φανεί στο τελευταίο round του Τop-16 στο Φάληρο, όπου ο Ολυμπιακός αντιμετωπίζει τη Ρεάλ Μαδρίτης. Αν ο στόχος του είναι ακόμη ζωντανός, εκείνο το βράδυ θα φάει η μύγα σίδερο και το κουνούπι ατσάλι! Για να είναι όμως ακόμη ζωντανός ο στόχος του, στα δύο ματς που μεσολαβούν θα πρέπει να φάει η μύγα ατσάλι και το κουνούπι σίδερο!»
Got a better definition? Add it!